سلامت نیوز : رئیس كنگره انجمن قلب و عروق ایران گفت: 33 تا 38 درصد از مرگ‌های كشور بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی است كه بر همین اساس سند و چشم‌انداز بیماری‌های قلبی در حال تدوین است.

به گزارش فارس، فریدون نوحی در نشست خبری هفدهمین كنگره انجمن قلب و عروق ایران كه صبح امروز در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد با بیان اینكه در 2 تا 3 دهه گذشته از نظر تشخیص و درمان بیماری‌های قلب و عروق پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم، گفت: در حال حاضر بیش از 99 درصد درمان‌های رایج در دنیا در زمینه قلب و عروق در داخل كشور انجام می‌شود و نیازی به اعزام بیمار وجود ندارد و تعداد كمی از بیماری‌ها هستند كه در خارج از كشور هست ولی امكان آن در داخل كشور وجود ندارد.

وی افزود: در بین كشورهای منطقه در زمینه تشخیصی و درمان بیماری‌های قلب و عروق رتبه اول را داریم و از طرف دیگر فاصله چندانی با كشورهای پیشرفته دنیا نداریم.

نوحی با اشاره به شیوع بیماری‌های عروق كرونر در كشور تصریح كرد: در این زمینه آمارهای دقیقی نداریم اما مشاهدات نشان می‌دهد این بیماری در جامعه در حال رشد است و گسترش آن به سنین پایین‌تر جامعه رو به افزایش است.

نوحی یادآور شد: كنترل عوامل خطر، تعمیر شكل و شیوه زندگی و پرداختن بیشتر به فعالیت‌های فیزیكی و ورزش، كنترل دیابت، چربی و فشار خون و عدم مصرف سیگار می‌تواند این میزان را كاهش دهد.

رئیس انجمن قلب و عروق ایران خاطر نشان كرد: برای ابتلا به بیماری‌های عروق كرونر یك روند اطلاع وجود دارد كه متأسفانه در این زمینه روند ابتلای ایرانیان به بیماری‌های عروق كرونر مانند كشورهای پیشرفته است.

نوحی اضافه كرد: برای اینكه بیماری‌های عروق كرونر زودتر از سن معمول یعنی در مردها بالای 45 سال و در زنان بالای 50 سال اتفاق بیفتد، عوامل تغذیه‌ای و عوامل محیطی نقش مهمی دارند.

وی گفت: پایین آمدن سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق كرونر نیازمند زمینه‌های ژنتیكی در خانواده درجه اول و دوم و كنترل چربی به صورت خانوادگی است. لذا اینكه گفته می‌شود سن ابتلا به عروق كرونر در كشور پایین آمده است صحیح نیست.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد كه متأسفانه 33 تا 38 درصد مرگ‌ها در كشور به علت بیماری‌های قلب و عروق اتفاق می‌افتد كه این موضوع یك اشكال جدی است لذا باید پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی را از زمان جنینی فرد آغاز كرد.

وی گفت: اینترنت و تلویزیون متأسفانه بلای عظیمی برای گسترش بیماری‌های قلبی و عروق به علت ایجاد عدم تحرك هستند.

رئیس انجمن قلب و عروق ایران با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز بیماری‌های قلب و عروق ایران گفت: در این سند توجه به امر سلامت دیده شده است تا بتوانیم متوسط عمر افراد را به طور كمی و كیفی افزایش دهیم چرا كه بیماری‌های قلب و عروق بالاترین علت مرگ و میر در كشور هستند و مهمترین راهكار آن آموزش به افراد جامعه از سنین پایین است.

وی با اشاره به نقش تغذیه در ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق تصریح كرد: روغن‌هایی كه مصرف می‌شود و غذاهای آماده نقش مهمی در گسترش بیماری‌های قلب و عروق دارند و باید در نظر داشت كه خوشمزگی غذا را 3 عامل نمك زیاد، روغن زیاد و شیرینی زیاد ایجاد می‌كند كه هر 3 آنها برای سلامت قلب مضر هستند.

نوحی یادآور شد: مسائلی مانند آلودگی هوا نیز در ابتلا به این بیماری‌ها اثر دارد، همچنین مسائل عصبی و استرس كه در آن فرد به طور مداوم تحت استرس باشد احتمال ابتلای او را به بیماری‌های قلبی افزایش می‌دهد وگرنه در بقیه زمینه‌ها، مسائل عصبی به تنهایی نمی‌توانند موجب گسترش بیماری‌های عروق كرونر شوند مگر اینكه فرد بیماری‌ زمینه‌ای و ژنتیكی و قلبی داشته باشد.

* روغن زیتون سالم‌ترین روغن مصرفی است

‌ رئیس انجمن قلب و عروق ایران ادامه داد: روغن جدای از عوامل دیگر تغذیه‌ای نقش بسیار مهمی در گسترش بیماری‌های قلب و عروق دارد كه به عنوان اصل اول باید گفت، مصرف روغن مایع سالم‌تر از مصرف روغن جامد است به عنوان مثال باید گفت روغن پالم (روغن خرما) كه روغن مایع است برای سلامتی قلب خطرناك است و در كشورهای دیگر برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینكه هر روغن مایعی روغن خوبی محسوب نمی‌شود، گفت: ما نمی‌دانیم روغن‌هایی كه در شیرینی‌ها استفاده می‌شود یا در برخی رستوران‌ها برای طبخ غذا استفاده می‌شوند چه روغن‌هایی هستند یا اینكه یكبار مصرف می‌شوند یا بیشتر.

نوحی تصریح كرد: به مسئولان نظارتی پیشنهاد می‌كنیم كه در ارزیابی روغن‌ها دقیق باشند و روغن‌ها را به گونه‌ای ارزیابی كنند كه برچسبی كه روی روغن‌ها خورده می‌شود به طور واقعی با محتویات روغن تطابق داشته باشد.

وی اضافه كرد: به طور كلی روغن زیتون بهترین روغن استب به شرطی كه محتویات آن همان باشد كه روی برچسب خورده است و وزارت بهداشت در این زمینه نظارت كافی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha