معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 112 هزار مورد سرطان هر ساله در کشور رخ می دهد که 10 هزار و 500 مورد آن مربوط به سرطان معده است.

سالانه 112 هزار مورد سرطان جدید در ایران رخ می دهد

سلامت نیوز:  معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 112 هزار مورد سرطان هر ساله در کشور رخ می دهد که 10 هزار و 500 مورد آن مربوط به سرطان معده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «رضا ملک زاده» روز پنجشنبه در سمینار هفته سلامت گوارش با رویکرد تشخیص زودهنگام و درمان سرطان گوارش در سالن همایش بیمارستان شریعتی تهران افزود: از مجموع سرطان معده، 7 هزار و 400 مورد مربوط به مردان و بقیه مربوط به زنان است.
وی سرطان معده را سرطان شایع در کشور اما در عین حال قابل پیشگیری دانست و اظهار داشت: در مردان ایرانی اولین سرطان و در زنان سومین سرطان شایع است.
رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: عوامل خطر سرطان معده در ایران شناخته شده است و مردم اگر نکات لازم را رعایت کنند احتمال سرطان معده در آنان بسیار کم می شود.
ملک زاده کاهش مصرف مناسب میوه و سبزیجات، مصرف سیگار، قلیان و تریاک، تحرک بدنی کم، مصرف غذاهای شور، رعایت نکردن بهداشت دهان را از عوامل خطرآفرین در بروز این سرطان اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه جمعیت زیادی در کشور از تریاک استفاده می کنند، یادآورشد: این افراد با تصور اینکه تریاک فایده ای برای آنها دارد، از آن استفاده می کنند اما از این مسئله غفلت کرده اند که یکی از عوامل مهم سرطان ریه ، معده، لوزالمعده در ایران همین نوع از ماده مخدر است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این نکته که ثابت شده که غذاهای شور سرطان زا هستند، اظهار داشت: عامل مهم دیگر در ابتلا به سرطان معده، نوع غذاهایی است که افراد مصرف می کنند.
رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران به مردم توصیه کرد غذاهایی مصرف کنند که نمک کم داشته باشد و یادآورشد: نمک در غذاهای ما خیلی زیاد است که این کار علاوه بر ایجاد فشارخون سبب شیوع سرطان معده هم می شود.
ملک زاده ادامه داد: مردم باید از غذاهای برشته و سوخته مانند گوشت قرمز کبابی و مصرف زیاد ته دیگ به شدت پرهیز کنند.
وی گفت: عامل مهم دیگر ابتلا به این سرطان که بسیار قابل توجه است بهداشت دهان است زیرا هر زمان به بهداشت دهان اهمیت داده نشود، سرطان مری و معده افزایش پیدا می کند.

** ریفلاکس عامل سرطان انتهای مری و ابتدای معده
رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: ریفلاکس عمدتا نتیجه شیوه زندگی افراد است و می تواند سبب ایجاد سرطان های انتهای مری و ابتدای معده شود.
ملک زاده یکی از شایع تربن بیماری های گوارشی در ایران را ریفلاکس اعلام کرد و افزود: نزدیک به 25 درصد ایرانی ها ریفلاکس دارند.
وی به این افراد توصیه کرد که وزن خود را طبیعی نگه دارند و از مصرف فست فودها، نوشابه های گازدار و چای داغ پرهیز کنند.

** اضافه وزن 35 درصد علت ایجاد سرطان ها است
رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به اینکه علت 35 درصد سرطان ها اضافه وزن است، گفت: افراد باید به اندازه غذا مصرف کنند.
ملک زاده با اشاره به اینکه سرطان مری در مردان شایع تر است، اظهار داشت: سرطان مری و معده در مردان سه برابر بیشتر از زنان است زیرا هورمون های زنانه از سرطان ها جلوگیری می کند.
به گفته وی 20 سالی که زنان در دوره باروری هستند و هورمون بالایی دارند سبب می شود سرطان در آنان پایین تر باشد و به نوعی زنان 20 سال دیرتر به برخی سرطان ها مبتلا می شوند.

** برگزاری سمینار هفته سلامت گوارش به مدت یک هفته در ۱۲ استان
دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش اظهار داشت: با توجه به روز جهانی گوارش که از سوی سازمان جهانی بهداشت تعیین شده، دربسیاری از کشورها برنامه های علمی در راستای سلامت گوارش به مدت یک یا چند روز برگزار می شود.
دکتر «سید محمدمهدی میرناصری» افزود: هر سال عنوان مشخصی برای این روز بر اساس نیاز جامعه جهانی از طرف سازمان جهانی بهداشت اعلام می شود و موضوع امسال «تشخیص زودهنگام و درمان سرطان های دستگاه گوارش» است که هر کشور متناسب با شرایط خود به نوعی در راستای این موضوع، برنامه های علمی برگزار و آگاهی بخشی می کند.
به گفته وی از برنامه های هفته گوارش پخش پوستر و بروشورها و بنرهای مرتبط با موضوع این هفته است که در ۱۷ فرهنگسرای تهران و ۷٠٠ بیمارستان در سراسر کشور برای افزایش آگاهی مردم توزیع می شود.
دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش افزود: هفته سلامت گوارش در ایران به مدت یک هفته از اول تا هشتم خرداد ماه در ۱۲ استان کشور با برپایی سمینارها به منظور آگاهی بخشی به عموم مردم برگزار می شود.
میرناصری استان های فارس، تهران، گیلان، اصفهان، قم، گلستان، خراسان رضوی، مازندران، اهواز، کردستان و آذربایجان شرقی را از جمله استان های مجری طرح هفته سلامت گوارش برشمرد و خاطرنشان کرد: سرطان های گوارش سهم زیادی از ابتلا به سرطان را به خود اختصاص داده و با توجه به شیوع سرطان های معده و کولون، تمرکز بیشتری برای پیشگیری، تشخیص و درمان به موقع این دو بیماری در این هفته خواهیم داشت.
اول تا هشتم خرداد ماه هفته سلامت گوارش نامگذاری شده که شعار امسال تشخیص زودهنگام و درمان سرطان دستگاه گوارش تعیین شده است و به همین مناسبت برنامه هایی در 12 استان برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha