خبر تلخ بود و تلخ و تلخ و عکس‌ها بی‌نهایت تلخ‌تر، دختری هشت ساله قربانی خشم و اعتیاد شد، تن نازنینش پر شد از یادگاری‌هایی که هر انسانی با دیدنش به خود می‌لرزد.خبر شکنجه «هانیه» توسط مردی نامرد، پدری ناپدر موجب بهت شد و حیرت، هشداری شد برای همه کودکان و پدران و مادران و همسایه‌ها تا بدانیم که هر آن ممکن است صدای خرد شدن استخوان کودکی زیر باران مشت و لگد پدری یا مادری یا ناپدری یا نامادری بشنویم و باید بدانیم که ما چه کنیم در آن لحظه شوم؛ هشداری شد تا به مربیان مهدکودک‌ها و معلمان به فرزندانی که پیش آنها درس زندگی بیاموزند درس مقابله با خشونت خانگی و کودک آزاری بدهند تا شاید هانیه آخرین قربانی باشد...

بهروز شجاعی: خبر تلخ بود و تلخ و تلخ و عکس‌ها بی‌نهایت تلخ‌تر، دختری هشت ساله قربانی خشم و اعتیاد شد، تن نازنینش پر شد از یادگاری‌هایی که هر انسانی با دیدنش به خود می‌لرزد.خبر شکنجه «هانیه» توسط مردی نامرد، پدری ناپدر موجب بهت شد و حیرت، هشداری شد برای همه کودکان و پدران و مادران و همسایه‌ها تا بدانیم که هر آن ممکن است صدای خرد شدن استخوان کودکی زیر باران مشت و لگد پدری یا مادری یا ناپدری یا نامادری بشنویم و باید بدانیم که ما چه کنیم در آن لحظه شوم؛ هشداری شد تا به مربیان مهدکودک‌ها و معلمان به فرزندانی که پیش آنها درس زندگی بیاموزند درس مقابله با خشونت خانگی و کودک آزاری بدهند تا شاید هانیه آخرین قربانی باشد...
هرچند در این روزها رسانه‌ها کم و بیش به این ماجرای تلخ پرداخته‌اند اما در اینجا نگاهی گذرا می‌کنیم به شرح ماوقع و اظهارنظر کارشناسان تا این خاطره تلخ از یادمان نرود.
سکوت ناباورانه مادر
«هنوز باورم نمی‌شود كه شوهرم حمید، این بلاها را سر دختر خردسالم آورده است. من پس از فوت همسر سابقم، با او ازدواج كردم تا شاید سرپناهی برای خود و دخترم پیدا كنم؛ ولی این‌گونه نشد.شوهر معتادم مدام با هانیه بدرفتاری می‌كرد و وقتی اعتراض می‌كردم، مرا هم كتك می‌زد. من مجبور بودم برای تامین هزینه اعتیاد و زندگی‌‌مان، تكدیگری كنم.وقتی به خانه برمی‌گشتم، هانیه مرا در آغوش می‌گرفت و با گریه می‌گفت كه حمید او را كتك می‌زند. او همیشه با التماس می‌خواست از آن خانه برویم؛ چون از حمید می‌ترسید. وقتی نسبت به رفتارهای شوهرم اعتراض می‌كردم، او با تهدید از من می‌خواست سكوت كنم و من نیز كاری از دستم برنمی‌آمد. من هرگز كودكم را شكنجه نكرده‌ام، این همه بلاها را حمید سر من و دخترم آورده است»، این‌ جملات بخش‌هایی از اظهارات مادر هانیه هشت ساله است که اینک به جرم سکوت در برابر این ظلم به فرزندش در زندان به سر می‌برد.

ناپدری سنگدل: حالت طبیعی ندارم
مرد سرش را به زیر انداخته، پازپرس خطاب به حمید، ناپدری سنگدل هانیه که اکنون در بازداشت به سر می‌برد، می‌گوید:«شما براساس تحقیقات انجام شده، نظریه اولیه پزشكی قانونی و همچنین بررسی حضوری بازپرس در صحنه وقوع حادثه متهم هستید به ایراد ضرب و شتم، سوزاندن هانیه با سیخ داغ، شكستن هر دو دست كودك، عدم توجه به سلامتی هانیه و در نهایت كودك‌آزاری چه دفاعی از خود دارید؟» و او می‌گوید:«  من هیچ دفاعی از خود ندارم و قبول دارم كه هانیه را كتك زده‌ام، در زمان وقوع این حادثه در حالت طبیعی خودم نبودم و حتی زمانی كه به حالت طبیعی خودم بازگشتم و متوجه شدم پاهای هانیه را سوزانده‌ام او را در آغوشم گرفتم و گریه كردم و از او خواستم كه مرا ببخشد. اما دیگر دیر شده بود. به دلیل مصرف مواد مخدر در زمان وقوع حادثه حالت طبیعی نداشتم.»
این ناپدری سنگدل ادامه می‌دهد:« آقای قاضی من معتادم و هروئین مصرف می‌كنم و زن اولم هم به همین خاطر از من جدا شد تا اینكه قیمت مواد مخدر ناگهان 4 برابر شد و به حدی رسید كه مجبور بودم روزی 350 تا 400 هزار تومان پول هروئین بدهم. به دلیل اینكه نمی‌توانستم چنین پولی تهیه كنم مادر هانیه كه خودش شیشه و كراك مصرف می‌كرد به من پیشنهاد داد شیشه بكشم. حدود یك ماهی بود كه شیشه می‌كشیدم اما پس از مصرف از حالت طبیعی خارج می‌شدم و بیشتر در همین مواقع بود كه هانیه را كتك می‌زدم. شب حادثه هم شیشه كشیده بودم كه هانیه شیطنت كرد. من هم عصبانی شده و او را زدم. بعد هم سیخ كباب را داغ كردم و روی بدنش گذاشتم. با سیلی به صورتش زدم. وقتی گریه می‌كرد، بیشتر عصبی می‌شدم و بیشتر كتكش می‌زدم. حال خوبی نداشتم، مادرش هم مثل من بود. وقتی بچه‌اش را می‌زدم، هیچی نمی‌گفت! تا اینكه مأموران كلانتری و بهزیستی وارد خانه شده و هانیه را با آمبولانس به بیمارستان بردند. مرا هم دستگیر كردند.»

اتحاد شوم اختلال شخصیت، افسردگی و اعتیاد
دبیر انجمن روانپزشكان ایران معتقد است که پدر هانیه به دلیل اعتیاد به هروئین و شیشه و اختلال شخصیت و افسردگی دختر 8 ساله خود را به قصد مرگ كتك زد.
پرویز مظاهری تصریح می‌کند:«‌اعتیاد به مواد مخدر در عین حال كه خود از نابسامانی‌های اجتماعی ناشی می‌شود به تنهایی می‌تواند مشكلاتی چه در سطح خانواده و چه در سطح اجتماع ایجاد كند.»
وی با بیان اینكه پرخاشگری و حتی قتل می‌تواند از آثار اعتیاد به مواد مخدر از جمله هروئین كه پدر این دختر 8 ساله به آن معتاد بوده است باشد می‌افزاید: «درصد بالایی از افرادی كه به دنبال اعتیاد می‌روند افرادی هستند كه در وجود خود زمینه اختلال شخصیت را دارند و این افراد معمولاً عصبی یا پرخاشگر می‌شوند.همه اینها دست به دست هم می‌دهند تا شخص معتاد كنترل خود را در برخوردها از دست بدهد.»

اعتیاد، پدر و ناپدری نمی‌شناسد
اما روانشناس دیگری یادآور می‌شود که افرادی علاوه بر اعتباد مشکلات روحی و روانی از عوامل اصلی کودک آزاری است.
افسانه نیك‌راد با تاکید بر اینکه «ناپدری هانیه دارای عقده‌های روانی بوده است»، توصیه می‌کند که افراد پیش از ازدواج علاوه بر توجه به عدم اعتیاد طرف مقابل خود از سلامت روحی و روانی او نیز مطلع شوند.
وی می‌افزاید:« فرد معتاد به هیچ وجه متوجه عملكرد و سیستم اعصاب خود نیست بنابراین اقدام به آزار فرزند خود می‌كند و بعد از آن پشیمان می‌شود كه این پشیمانی موقت است؛ اگر پس از مدتی كوتاه، مواد مخدر به فرد نرسد، انجام مجدد چنین كاری از وی بعید نیست.»
این روانشناس با اشاره به اینكه اعتیاد، ناپدری، نامادری، پدر و مادر نمی‌شناسد، یادآور می‌شود:«ما با مواردی مواجه هستیم كه در آن، مادر كودك‌آزاری كرده است كه این به اعتیاد مادر باز می‌گردد و مختص ناپدری یا نامادری نیست؛ وقتی سیستم مغزی مختل شود و فرد نتواند هیجانات خود را كنترل كند، چنین مواردی پیش خواهد آمد. كودك آزاری را نباید مختص ناپدری یا نامادری بدانیم چرا كه اعتیاد، دلیل اول در این موضوع بوده و تمام مشكلات به نداشتن وضعیت روحی مناسب باز می‌گردد.»

جزئیات بیشتر از این حادثه تلخ
متخصص پزشکی قانونی بیمارستان حضرت رسول (ص) با تشریح ابعاد و جزئیات بیشتری از این حادثه تلخ، معتقد است که دستان شکسته هانیه نتیجه اصابت جسم سخت است.
او همچنین می‌گوید که  این دختر هشت ساله از ناحیه باسن با آب جوش سوزانده شده و  كف پای این دختر با سیگار و قاشق داغ سوخته  است و علامت سوختگی میان دو كتف این دختر هشت ساله به دلیل سوزاندن شدن این ناحیه از بدن توسط جسم داغ است همچنین جای ضربه‌های شدید در كمر و پشت دخترك و نیز آثار سوختگی در پاهای هانیه مشهود است.
به گفته دکتر کامران آقاجانی، این دختر که حداقل دو هفته مورد آزار و اذیت ناپدری‌اش قرار گرفته،‌از لحاظ روحی بسیار آسیب‌دیده به گونه‌ای كه باید مدت‌ها تحت روان درمانی قرار گیرد.
هانیه هرچند که این روزها تحت مراقب شبانه‌روزی مددکاران اجتماعی و پزشکان است و قرار است که تحت سرپرستی بهزیستی قرار بگیرد، اما از یاد نبریم که هانیه اولین و آخرین قربانی خشم و اعتیاد و مشکلات روحی و روانی والدین نبود و باید چاره‌ای اساسی‌تر برای نجات جان هانیه و هانیه‌ها بیاندیشیم تا مبادا دستی سنگین پیکر نحیف کودکی را کبود کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha