كشف ژن نابنیایی و ابداع روش پیشگیری از نابینایی، توسط استاد ژنتیك دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی در معتبرترین مجله علمی دنیا «نیچر» به چاپ رسید.

 دكتر نورمحمد قیاسوند عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی درباره این طرح اظهار داشت: ده‌ها سال است كه یك نوع نابینایی مادرزادی در خراسان شمالی با مركزیت روستای چهار برج، شیوع قابل ملاحظه‌ای دارد و چشم نوزادان مبتلا به این بیماری در ظاطر هیچ نقصی ندارند، اما آنها نابینای مطلق هستند.

وی افزود: این طرح پس از 15 سال تلاش و با همكاری تیم تحقیقاتی در سال 87 موفق به كشف ژن این نابینایی شدند كه در سال 88 موفق به ابداع آزمایش ژنتیكی ویژه‌ای برای این نابینایی شدیم كه برای اولین بار در جهان پیشگیری از آن را ممكن كرده است.

دكتر قیاسوند تصریح كرد: این طرح با حمایت مركز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی صورت گرفته است و از تیرماه 88 این آزمایش تشخیصی را در این مركز راه‌اندازی كرده و به خانواده‌های در معرض خطر نابینایی خدمات تشخیصی قبل از ازدواج و قبل از تولد ارائه می شود كه این موضوع مورد استقبال بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته است.

دكتر قیاسوند خاطرنشان كرد: ایران اولین كشوری است كه این تست را در اختیار دارد و این آزمایش یك آزمایش ژنتیكی ساده، آسان و كم هزینه است.

وی آموزش خانواده‌های ناقل ژن نابینایی را امری ضروری دانست و گفت: برای این كه این طرح به مرحله اجرا برسد باید به خانواده‌های پرخطر آموزش دهیم و افراد باید شناسایی شده و برای ازدواج مشاوره ژنتیك شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی درباره اولویت‌بندی از نظر نوبت اجرایی این طرح ابراز داشت: این طرح در ابتدا در شهرستان اسفراین كه شاهد بیشترین موارد از این بیماری است اجرا خواهد شد و پس از آن در كردستان و سایر استان‌های كشور نیز به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

گفتنی است : كشف ژن این نابینایی مادرزادی موسوم به NCRNA و آزمایش ابداعی دانشمند ایرانی براساس آن، ضمن جلوگیری از تولد نوزادان نابینا به زوج‌های ناقل كه همواره نگران تولد جنین‌های نابینا بوده‌اند امید تازه‌ای بخشید و به آنها امكان داده است كه تا قبل از تولد فرزندشان از سلامتی كودك مطمئن شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha