یکی از معضلات بسیار جدی اقتصاد ایران، معضل بیکاری است؛ معضلی که در میان قشر جوان، بسیار معضل حادتری است. بخش اعظمی از بیکاران جوان را قشر تحصیلکرده جامعه تشکیل می‌دهند.

تحصیلکردگان بیکار و مدیران چند شغله

سلامت نیوز:یکی از معضلات بسیار جدی اقتصاد ایران، معضل بیکاری است؛ معضلی که در میان قشر جوان، بسیار معضل حادتری است. بخش اعظمی از بیکاران جوان را قشر تحصیلکرده جامعه تشکیل می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ، هم‌اکنون جوانان تحصیلکرده بسیاری هستند که جویای کار هستند اما متاسفانه تمام درها روی آنها بسته است. چندشغله‌بودن و عضویت در چند هیات‌مدیره حداقل در بخش دولتی خلاف قوانین است اما همچنان قانون‌شکنی در این زمینه مرسوم است.

قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل که در سال 1373 به تصویب مجلس رسید عنوان می‌کند که با توجه به اصل 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر شخص تنها می‌تواند یک شغل دولتی را برعهده داشته باشد یا در 23 اردیبهشت 1395 نمایندگان مجلس قانونی را به تصویب رساندند که به موجب آن عضویت در هیات‌مدیره بیش از یک شرکت ممنوع شد.

براساس این مصوبه، هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است، به سمت مدیرعامل یا عضو هیات‌مدیره انتخاب شود و متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت، به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌‌شود.

شاید بسیاری از مدیران و مسئولان، امروزه معتقد باشند که جوانان از پس شغل‌های مدیریتی و مسئولیت‌های سنگین برنخواهند آمد اما باید گفت که وزیر جوان ارتباطات به‌خوبی در مدت وزارت خود خط بطلانی بر این موضوع کشید و نشان داد که از هر مدیر و وزیر پا به‌سن‌گذاشته‌ای مدیرتر است. به هر حال آنچه مشخص است این است که بخشی از مشکل بیکاری جوانان تحصیلکرده شاید با نظارت بر اجرای همین قوانین موجود حل شود.


استعفای 38 مدیر دوشغله از وزارت کار

معاون امورمجلس، حقوقی و استان‌های وزارت رفاه در مورد وضعیت مدیران دو یا چندشغله‌ در این وزارتخانه گفت: تاکنون 38نفر استعفا داده‌اند و طبق اعلام رسمی روسای صندوق‌ها عملا پرونده دوشغله‌ها بسته شده است.

میرهادی قره سید رومیانی افزود: اقدامات بسیار مهم و اساسی در حوزه شفافیت در وزارت رفاه رقم‌خورده که به‌نوعی در کشور بی‌سابقه بوده است. وی ادامه داد: شفافیت یکی از راهکارهای جدی مبارزه با فساد است و وزیر رفاه در جلسات قبل از گرفتن رأی اعتماد در مجلس وعده‌هایی پیرامون شفافیت مطرح کرد که یکی پس از دیگری به‌طور کامل و دقیق در حال عملیاتی‌شدن است. معاون وزیر رفاه گفت:

شفافیت باعث ایجاد اتاق شیشه‌ای می‌شود که همه نهادهای دولتی و غیردولتی بتوانند امور را رصد و از فساد و ویژه‌خواری جلوگیری کنند. وی افزود: در خصوص دو یا چندشغله‌ها در وزارت رفاه و مجموعه‌های تابعه، تاکنون 38نفر استعفا داده‌اند و طبق اعلام رسمی روسای صندوق‌ها عملا پرونده دوشغله‌ها بسته شده است.

قره سید رومیانی عنوان کرد: ارائه اطلاعات دقیق و جزئی دریافت‌کنندگان وام اشتغال پایدار روستایی و عشایری با کارمزد 6،4 و 10‌درصد به تفکیک استان، سهم هر یک، تعداد اشتغال موردتعهد و دستگاه اجرایی کار بسیار بزرگ و مهمی بود که رقم خورد. وی اضافه کرد: در حوزه شفافیت گام‌های بسیار بلندی برداشته‌شده که می‌توان گفت نظیر نداشته است.

قره سید رومیانی درباره جوانگرایی و انتصابات در وزارتخانه نیز گفت: بر استفاده از جوانان تاکید شده و در این حوزه نیز وزارت رفاه عملگرایی بسیار خوبی داشته است و باتوجه به مشکلات و سختی‌هایی که بعضا برای کشور وجود دارد، همه ما مسؤلان باید شبانه‌روزی فعالیت کنیم و بارها این نکته را در جلسات با مدیران کل استان‌ها نیز مطرح کرده‌ام و تاکید داشته‌ایم که مدیران در بین مردم باشند و مدیری که مردمی باشد و در بین مردم حضور داشته باشد بیشتر مشکلات و دغدغه‌های مردم را درک می‌کند.

وی گفت: حضور در جلسات کمیسیون‌ها و دیدار با نمایندگان نیز به‌صورت مستمر ادامه دارد و نمایندگان مردم در مجلس ظرفیت‌ها و دغدغه‌های مردم در سطح کشور و حوزه انتخابیه را به‌خوبی می‌دانند و امیدواریم با کمک نمایندگان بتوانیم هرچه سریع‌تر مسائل و دغدغه‌های موجود را حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha