اگر قصد دارید از خطر مرتبط با مصرف ناکافی غلات کامل یا میوه پرهیز کنید، مصرف محصولات دارای برچسب حاوی غلات کامل یا میوه کفایت نمی کند. شما باید میوه و غلات کامل را تا حد امکان نزدیک به شکل اصلی آنها مصرف کنید.

خوراکی‌هایی که کمبودشان زیان‌آور است!

سلامت نیوز: اگر قصد دارید از خطر مرتبط با مصرف ناکافی غلات کامل یا میوه پرهیز کنید، مصرف محصولات دارای برچسب حاوی غلات کامل یا میوه کفایت نمی کند. شما باید میوه و غلات کامل را تا حد امکان نزدیک به شکل اصلی آنها مصرف کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، بیشتر مواقع، زمانی که عوامل غذایی که به بیماری منجر می شوند را مد نظر قرار می دهیم، بر مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی، مانند گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و چربی های ترانس متمرکز می شویم.

به گزارش "ایزی هلث آپشنز"، اما مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است، الگوهای غذایی در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده و مشخص شده است که آنچه نمی خوریم نیز می تواند به همان اندازه به سلامت ما آسیب وارد کند.

رژیم غذایی ضعیف به یکی از دلایل اصلی ناتوانی و مرگ در جهان تبدیل شده است. در سال 2017، از هر پنج مرگ، یک مورد را می توان با رژیم غذایی نسبت داد.

در این میان، افرادی که به اندازه کافی میوه یا غلات کامل از رژیم غذایی خود دریافت نمی کردند با بیشترین میزان خطر مواجه بودند. افرادی که رژیم غذایی کتو یا رژیم های غذایی با محتوای پروتئین زیاد را دنبال می کنند در این دسته قرار می گیرند زیرا در هر دو میزان مصرف میوه و غلات کامل کم است.

به رغم محبوبیت رژیم غذایی کتو، اطلاعات اخیر در کنار مطالعاتی که پیشتر بر این رژیم غذایی متمرکز بودند، به نظر می رسد نشان می دهند که با گزینه چندان مناسبی مواجه نیستیم.

اما حتی اگر فکر می کنید که به میزان کافی میوه و غلات کامل مصرف می کنید، همچنان این امکان وجود دارد که با برخی کمبودها مواجه باشید.


روش های درست و اشتباه مصرف میوه و غلات کامل

اگر قصد دارید از خطر مرتبط با مصرف ناکافی غلات کامل یا میوه پرهیز کنید، مصرف محصولات دارای برچسب حاوی غلات کامل یا میوه کفایت نمی کند. شما باید میوه و غلات کامل را تا حد امکان نزدیک به شکل اصلی آنها مصرف کنید.

به عنوان مثال، درباره میوه ها، برای بهره مندی از فواید سیب باید میوه کامل و نه سس سیب، آب سیب یا پای سیب را مصرف کنید. درباره غلات کامل، باید محصول کامل، به عنوان مثال، جو دوسر و نه غلات صبحانه حاوی جو دوسر یا کلوچه های جو دوسر را مصرف کنید. این مساله اهمیت دارد زیرا مواد غذایی کامل حاوی مواد مغذی هستند که در ویژگی های ارتقا دهنده سلامت آنها ضروری هستند، اما طی فرایند پردازش امکان از بین رفتن این مواد مغذی وجود دارد.

به عنوان مثال، جو دوسر خرد شده (Steel cut oats) در واقع دانه های جو کامل است که به دو یا سه قسمت تقسیم شده اند، اما همچنان حاوی تمام مواد مغذی دانه های کامل هستند. دانه محصولات کامل دارای تمام ترکیبات لازم برای پیشتیبانی از زندگی بوده و اگر در خاک کاشته شوند می توانند جوانه بزنند.

در مقابل، کاشت غلات صبحانه تهیه شده از جو دوسر در خاک نتیجه ای به همراه نخواهد داشت. بدون در نظر گرفتن این که غلات صبحانه با چه میزان ویتامین یا مواد معدنی غنی می شوند، در این میان چیزی از دست رفته است. بر همین اساس است که مصرف مواد غذایی کامل برای بهره‌مندی از طیف کامل مواد مغذی توصیه می شود.


درباره نان چطور؟

نان همواره محصولی مضر نیست. در حقیقت، نان برای هزاران سال یکی از اجزا ثابت رژیم های غذایی بیشتر تمدن ها بوده است. اما نان هایی که نسل های گذشته و باستانی مصرف می کردند بسیار متفاوت از نان هایی بوده انند که ما امروزه مصرف می کنیم. 

شما می توانید نان های تهیه شده از غلات کامل که در آنها دانه ها و غلات دیده می شوند را انتخاب کنید و در مقادیر معقول مصرف کنید.

و به خاطر داشته باشید که افزایش مصرف میوه ها و غلات کامل به معنای آن نیست که می توانید بخش های دیگر رژیم غذایی خود را نادیده بگیرید. دنبال کردن یک برنامه غذایی سرشار از گوشت قرمز، لبنیات، و غذاهای فرآوری شده بدون در نظر گرفتن این که چه میزان میوه یا غلات کامل مصرف می کنید، همچنان می تواند اثر منفی بر سلامت شما داشته باشد.

مصرف میزان کافی و نه بیش از حد مواد غذایی کامل - بیشتر مبتنی بر گیاهان از جمله میوه ها و سبزی ها - را فراموش نکنید. این توصیه هرگز قدیمی نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha