سلامت نیوز :رئیس كمیته كشوری آسم و آلرژی ایران گفت: آلودگی كلانشهرها و گرد و غبارهای فصلی كه وارد كشورمی شود بر شیوع و شدت بیماری‌های تنفسی به خصوص آسم و آلرژی افزوده است. دود اسپند نیز برای مبتلایان به آ‌سم خطرناك است.

به گزارش فارس ، مصطفی معین امروز در نشست خبری چهاردهمین همایش سالانه روز جهانی آسم كه در مركز تحقیقات آسم و آلرژی برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری چهاردهمین همایش سالانه روز جهانی آسم فرصتی مناسبی است كه به بررسی و ارزیابی علمی روند شیوع، تحول و خسارت‌‌های بیماری‌های دامنگیر جوامع بشری در یكصد سال گذشته بپردازیم.

وی گفت: به راستی چگونه است كه جوامع در حال توسعه یا جهان سوم كه طی یكصد سال گذشته بالاترین تلفات انسانی در همه‌گیری‌های مرگبار عفونت‌هایی مانند طاعون، وبا، دیفتری، حصبه، كزاز و حتی سرخك، سل و اسهال كودكان را داشته‌اند، اكنون نیز باید بیشترین آسیب مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر عفونی و مزمن جهان را متحمل شوند.

رئیس كمیته كشوری آسم و آلرژی ایران افزود: بیش از 80 درصد از تلفات و هزینه‌های بهداشتی، درمانی و اجتماعی بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، ‌سرطان، امراض انسدادی مزمن ریه، آسم و آلرژی، خود ایمنی، افسردگی اساسی و اضطراب همچنین سوانح جاده‌ای و طبیعی گریبانگیر مردم جهان سوم می‌شود.

معین گفت: پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده در زمینه بهداشت و سلامتی، آسیب‌شناسی این تراژدی انسانی و پزشكی را در سطح بین‌المللی مورد تحقیق خود قرار داده است و مسائلی مانند فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، ساختارهای استبدادی و غیر دموكراتیك حكومتی، تبعیض و بی عدالتی، تضییع حقوق شهروندی، بی تفاوتی و بی مسئولیتی نخبگان و تحصیل كردگان را‌ از مهمترین علل و عوامل برشمردند.

وی اضافه كرد: در چنین زمینه‌های ناسالم و ظالمانه اجتماعی،‌ اقتصادی و سیاسی است كه گسترش و تعمیق دامنه بی عدالتی،‌ قطبی شدن جامعه و توسعه فقر غذایی یا چاقی مفرط، مصرف روزانه سیگار، الكل و مواد مخدر، آلودگی‌های شدید و دائمی هوای شهرهای بزرگ، عدم تحرك و فعالیت‌های جسمانی و استرس‌های گوناگون روانی، سلامت جامعه به خصوص جوانان، نوجوانان و كودكان را در معرض مخاطره جدی و آسیب‌های شدید اجتماعی قرار داده است.

رئیس كمیته كشوری آسم و آلرژی ایران افزود: كنترل آسم و سایر بیماری‌های مزمن تنفسی بر پایه شناسایی و كاهش عوامل خطر بیماری با اطلاع رسانی همگانی، افزایش دانش و جلب مشاركت‌های عمومی، تدوین و اجرای برنامه‌های كشوری پیشگیری، پایش شیوع و ارزیابی برنامه‌ها در سطح ملی و در اولویت قرار دادن پژوهش‌های پایه كاربردی، اپیدمیولوژیك برای تشخیص و پیشگیری و مراقبت‌های بهتر پزشكی از بهترین راهبردها و راهكارهای پیشنهادی است.

معین گفت: سازمان جهانی بهداشت شعار ثابت و اساسی روز جهانی آسم را در 5 سال گذشته "شما می‌توانید آسم خود را كنترل كنید " اعلام كرد كه بیانگر تأكید بیش از پیش بر نقش مؤثر بیماران در تشخیص و درمان به‌هنگام پیشگیری از عوارض این بیماری است.

رئیس كمیته كشوری آسم و آلرژی ایران اضافه كرد: 14 سال است كه همایش روز جهانی آسم در ایران برگزار می‌شود. اطلاع رسانی عمومی، ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی افراد جامعه، به روز كردن اطلاعات علمی و مهارت تشخیصی و درمانی مسئولان اجرایی و برنامه‌ریزان اجرایی كشور در زمینه آسم، بحث و تبادل نظر در مورد آخرین راهبردها در خصوص پیشگیری و تشخیص بیماری‌های مزمن تنفسی از اهداف مهم برگزاری این همایش است.

معین افزود: مشكلاتی كه در خصوص شیوع آسم در ایران وجود دارد مانند همان مشكلاتی است كه گریبانگیر كشورهای دیگر است. بیماری‌های مزمن غیر واگیر امروزه جایگزین بیماری‌های واگیردار شده است كه بیماری‌های قلبی، ‌سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی از مهمترین بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شود.

وی گفت: 50 درصد از بیماری‌ها در جهان بیمار‌های غیر واگیر است كه در گذشته بیماری‌های عفونی و واگیر دار در كشورهای جهان سوم بود. 80 درصد از بیماری‌های مزمون تنفسی در كشورهای در حال توسعه شیوع دارد كه رسیدگی به این بیمارها در اولین اولویت نظام سلامت در كشورها باید باشد.

رئیس كمیته كشوری آسم و آلرژی ایران بیان كرد: بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم سومین رتبه را از نظر مرگ و میر در سطح جهانی به خود اختصاص داده است كه آلودگی شهرهای بزرگ می‌تواند یكی از مشكلات اساسی در شیوع این بیماری باشد. آلودگی شهر تهران و سایر كلانشهرها به این مشكلات افزوده است و همچنین گرد و غباری كه از غرب كشور وارد شهرها می‌شود مزید به علت شده و موجب افزایش بروز این بیماری در كشور شده است.

معین ادامه داد: ترافیك شهر و ضعف در مدیریت شهری، ضعف در تولید خودروها و همچنین سوخت مصرفی اتومبیل، كمبود وسائل حمل و نقل عمومی به خصوص مترو سلامت شهروندان به خصوص گروه‌های آسیب پذیر را در معرض خطر قرار داده است.

وی اضافه كرد: مشكل بعدی ما مصرف دخانیات است دخانیات قبل از اینكه مشكل اول جهان در كشورهای صنعتی باشد مشكل كشورهای جهان سوم است. به دلیل اینكه كشورهای صنعتی سیگار و مواد مخدر را تهیه می‌كنند كه بیشتر كشورهای جهان سوم هستند كه از این مواد استفاده می‌كنند.

رئیس كمیته كشوری آسم و آلرژی ایران افزود: مصرف سیگار و مواد دخانی در بین زنان جامعه ما رو به افزایش است و حدود 20 درصد از جمعیت كشور ما مواد دخانی مصرف می‌كنند كه در معرض قرار گرفتن با این مواد دخانی نیز می‌تواند مشكلاتی را ایجاد كند.

معین گفت: عدم مصرف سیگار در مكان‌های عمومی یكی از قانون‌های است كه به تصویب رسیده است اما به خوبی در كشور اجرا نشده است و كارگاها و كارخانه‌ها در اجرای این قانون با مشكل روبه‌رو هستند.

رئیس كمیته كشوری آسم و آلرژی ایران گفت: مصرف بی رویه داروها نیز یكی از مشكلاتی است كه در كشور ما وجود دارد و خانواده‌ها سر خود از داروها استفاده می‌كنند و داروهای تاریخ گذشته نیز در بین افراد جامعه ما بسیار استفاده می‌شود.

معین افزود: برخی از عقاید خرافی نیز در بین خانواده‌ها وجود دارد كه آسم را یك بیماری مسری می‌دانند ولی باید دانست كه آسم یك بیماری مسری نیست بلكه یك بیماری ارثی است كه از طریق ژن‌ها منتقل می‌شود. آسم و آلرژی‌ها بیماری‌های قابل كنترل هستند.

وی اضافه كرد: 80 تا 90 درصد بیماری در مبتلایان به آسم قابل كنترل است و فقط آسم 5 درصد از افراد مبتلا، شدید است. داروهای آسم اعتیاد آور نیست و موجب اختلال در رشد و نمو كودكان نمی‌شود و كوتاهی قد كودكان را در بر ندارد. البته این از مسائلی بود كه در گذشته گفته می‌شد كه صحت ندارد.

رئیس كمیته كشوری آسم و آلرژی ایران گفت: برخی‌ها معتقد هستند كه دود اسپند می‌تواند بیماری‌ها و همچنین آلودگی‌های موجود در خانه از بین برود كه كار غلطی است چرا كه هر گونه ایجاد دود می‌تواند موجب افزایش بیماری آسم شود.

معین افزود: بالا بودن هزینه‌های تشخیص و درمان همچنین داروهای بیمارهای تنفسی از مشكلات این بیماران است. ناكافی بودن پوشش بیمه‌های درمانی از مسائل مهمی است كه بسیار اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: سهم سلامت از درآمد ملی ما بسیار پایین است و حدود 5.5 درصد است كه باید تا 2 برابر افزایش پیدا كند؛ در كشورهای در حال توسعه یك تا 2 درصد بودجه‌های بهداشت و درمان را به هزینه‌های بیماری های تنفسی و آسم اختصاص داده‌اند.

رئیس كمیته كشوری آسم و آلرژی ایران گفت: تدوین راهنمای ملی آسم در حدود 2 سال پیش در كمیته آسم و آلرژی با همفكری متخصصان انجام شد و به تصویب نهایی رسید كه در اختیار پزشكان عمومی قرار گرفت كه این برنامه، برنامه بلند مدتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha