معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نتایج مطالعاتی نشان داده که آسپرین از سرطان معده، مری و روده بزرگ جلوگیری می‌کند و ۳۰ درصد احتمال ابتلاء به سرطان معده را کم می‌کند.

نقش آسپرین در جلوگیری از سرطان‌های معده، مری و روده بزرگ

سلامت نیوز:،معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نتایج مطالعاتی نشان داده که آسپرین از سرطان معده، مری و روده بزرگ جلوگیری می‌کند و ۳۰ درصد احتمال ابتلاء به سرطان معده را کم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنادکتر رضا ملک‌زاده افزود: به همین علت مطالعه‌ای را پنج سال است در اردبیل شروع کردیم و قرار است این مطالعه روی ۱۸ هزار نفر انجام شود.

به گفته وی، این مطالعه به مدت ۱۰ سال طول خواهد کشید و تاکنون ۱۵ هزار نفر وارد این طرح مطالعاتی شده‌اند و سه هزار نفر دیگر هم در ادامه به آن خواهند پیوست.

رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر نتایج قطعی این مطالعه نشان دهد مرگ و میر بر اثر مصرف آسپرین کم می‌شود، می‌توان آن را برای سایر مردم هم توصیه کرد.

وی نمک مصرفی را مشکل جدی سلامت در ایران اعلام کرد و گفت: اکنون میزان مصرف نمک ایرانی‌ها بیش از دو برابر حد مجاز بینالمللی است که باید اصلاح شود و به حد مجاز برسد.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: مصرف بیش از اندازه نمک، علاوه بر ابتلا به فشارخون، سبب ابتلای افراد به سرطان معده می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد که از مصرف غذاهای شور، برشته و سوخته پرهیز کنند و گفت: مصرف طولانی‌مدت اینگونه غذاها، می‌تواند افراد را مستعد ابتلاء سرطان کند.

رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چاقی، اضافه وزن و کم‌تحرکی را از مواردی اعلام کرد که افراد را مستعد ابتلاء به سرطان روده بزرگ می‌کند، گفت: باید سعی کنیم وزن خودمان را متعادل نگه داریم و همچنین ورزش کنیم تا مانع ابتلا به سرطان شویم.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف شایعات، تریاک هیچ نفعی برای سلامتی افراد ندارد، گفت: تریاک سرطان مری را ۲.۵ برابر، سرطان ریه را ۲ برابر، سرطان‌های معده و لوزالمعده را ۳ برابر، سرطان مثانه را ۴ برابر و سرطان حنجره را ۲ برابر افزایش می‌دهد و نقش اساسی در ابتلاء به سرطان دستگاه گوارش دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار داشت: تریاک ماده خطرناکی است و هیچ نفعی برای سلامتی ندارد و هم احتمال سکته‌های قلبی و مغزی و هم مرگ و میر ناشی از دیابت را افزایش می‌دهد.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سرطان مری قابل پیشگیری است، گفت: نرخ سرطان مری در سال‌های ۱۳۷۰، ۱۰۰ نفر در یکصدهزار نفر بود که این رقم به ۲۰ نفر به ازای یکصد هزار نفر رسیده که این کاهش چشمگیر حاصل رعایت برخی موارد مانند رعایت بهداشت، استفاده از آب بهداشتی و مصرف تغذیه مناسب است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha