تهران- ایرنا- دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به زمان طلایی ترمیم یا پیوند عروق حین جراحی ارتوپدی، گفت: زمانی جراحی‌ روی مفصل زانو، لگن، شانه و یا آرنج، عروق خونی در دسترس محل جراحی ممکن است دچار آسیب ناخواسته شوند که باید در زمان طلایی که مدت آن حداکثر ۶ است برای ترمیم یا پیوند آن اقدام کرد.

زمان طلایی ترمیم یا پیوند عروق حین جراحی ارتوپدی

سلامت نیوز: دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به زمان طلایی ترمیم یا پیوند عروق حین جراحی ارتوپدی، گفت: زمانی جراحی‌ روی مفصل زانو، لگن، شانه و یا آرنج، عروق خونی در دسترس محل جراحی ممکن است دچار آسیب ناخواسته شوند که باید در زمان طلایی که مدت آن حداکثر ۶ است برای ترمیم یا پیوند آن اقدام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر فرشید باقری در آستانه برگزاری کنگره جامعه جراحان اظهار داشت: مباحث مختلف در کنگره مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد تا اطلاعات پزشکان به روز رسانی شود و بروز ناخودآگاه این مشکل به حداقل برسد و یا اگر حین جراحی پزشک متوجه بروز عارضه در عروق شریانی شد بتواند بلافاصله بدون فوت وقت در زمان طلایی که ۶ ساعت است آن را ترمیم یا پیوند کند.

به گزارش انجمن جراحان ارتوپد،،وی ادامه داد: زمانی که عمل جراحی مربوط به اندام و ستون فقرات باشد و به عبارتی جراحی در اندام تحتانی یا فوقان صورت گیرد ممکن است شریان‌های حیاتی بدن اعم از عروق و اعصابی که در مجاورت استخوان وجود دارند دچار آسیب شوند چرا که در دسترس محل جراحی هستند.

باقری بیان داشت: به طور مثال زمانی که جراحی مفصل زانو، لگن، شانه یا آرنج صورت می‌گیرد، عروق خونی در دسترس محل جراحی ممکن است دچار آسیب شوند که معمولاً این آسیب‌ها ناخواسته بوده و با ابزار جراحی به وقوع می‌پیوندد.

عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران بیان داشت: بسته به نوع جراحی آمار این آسیب به شریان‌ها می‌تواند متفاوت باشد ولی به طور کلی بر اساس آمارهای جهانی از هر هزار جراحی، بین یک تا پنج مورد ممکن است با آسیب شریان مواجه باشد.

باقری با بیان اینکه هر جراحی می‌تواند با عارضه همراه باشد و احتمال عارضه هیچ وقت در هیچ جای دنیا صفر نیست، گفت: بسته به نوع جراحی ابزار مورد استفاده شرایط بیمار و تجربه پزشک میزان عوارض متفاوت است ولی به طور کلی مسن بودن بیمار و ابتلای آنان به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و فشار خون در افزایش عوارض جراحی بسیار تاثیرگذار است.

وی بیان داشت: در حین جراحی، ممکن است عروق آسیب ببیند و پاره، سوراخ یا بریده و قطع شود ولی در صورتی که ترمیم یا پیوند شریان به موقع انجام گیرد می‌توان از بروز کم‌خونی شدید، سیاه‌شدگی، قانقاریا و در نهایت قطع عضو جلوگیری کرد.

دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برگزاری کنگره جامعه جراحان از ۱۸ تا ۲۲ خردادماه، گفت: در این کنگره، جدیدترین مباحث در حوزه‌های مختلف جراحی ارائه خواهد شد و مشکلات عروقی حین و قبل از جراحی ارتوپدی یکی از مباحثی است که در آن مورد بحث و گفت و گو قرار می‌گیرد چرا که این مسئله در سرنوشت درمان و حتی جان بیمار اثرگذار است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha