عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: مصرف نا بجای آنتی بیوتیك‌ و كامل نكردن دوره درمان باعث شده كه سرعت مقاوم شدن میكروب‌ها به این داروها بیشتر از تولید آنتی بیوتیك‌های جدید باشد و اكنون برای برخی عفونت‌های بیمارستانی آنتی بیوتیك موثر وجود ندارد.

سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: مصرف نا بجای آنتی بیوتیك‌ و كامل نكردن دوره درمان باعث شده كه سرعت مقاوم شدن میكروب‌ها به این داروها بیشتر از تولید آنتی بیوتیك‌های جدید باشد و اكنون برای برخی عفونت‌های بیمارستانی آنتی بیوتیك موثر وجود ندارد.

به گزارش فارس، حسین خلیلی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به برگزاری دومین همایش داروسازی بالینی ایران طی روزهای 28 تا 30 اردیبهشت با بیان اینكه یكی از كارگاه‌های همایش با موضوع «آنتی بیوتیك‌ ها» است، اظهار كرد: یكی از دغدغه‌های سیستم‌های بهداشتی دنیا، بحث مقاومت‌های میكروبی است، از این رو سازمان جهانی بهداشت شعار هفته سلامت امسال را «مصرف منطقی آنتی‌بیوتیك‌ و پیشگیری از بروز مقاومت‌های میكروبی» نامید.

وی افزود: مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیك‌ها علاوه بر صرف هزینه‌های بالا و تحمیل عوارض، یكی از مهمترین مشكلات یعنی مقاومت‌های میكروبی را ایجاد كرده است.

خلیلی تصریح كرد: ایران طبق آمار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت دارای مصرف بالای آنتی‌بیوتیك‌ است به طوری كه «كپسول آموكسی سیلین» هم از نظر تعدادی و هم به لحاظ قیمت در رتبه‌های اول لیست دارویی كشور است از سوی دیگر تقریباً 30 تا 50 درصد نسخه پزشكان دارای آنتی بیوتیك هستند.

وی با بیان اینكه در مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها مقاومت‌های میكروبی در مصرف‌كنندگان بروز پیدا می‌كند، خاطر نشان كرد: روند تولید آنتی بیوتیك‌های جدید در بازارهای جهانی بسیار كمتر از داروهای قلبی- عروقی، اعصاب و روان و حتی داروهای شیمی درمان است و كمپانی‌های دارویی تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری بروی آنتی بیوتیك‌ها ندارند چرا كه دوره مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها محدود بوده و دارای هزینه‌های بسیار بالا در تولید هستند.

دبیر علمی دومین همایش داروسازی بالینی ایران با بیان اینكه آنتی بیوتیك‌ها برای درمان بسیاری از عفونت‌ها استفاده می‌شوند، افزود: این در حالی است كه بسیاری از عفونت‌هایی كه بیمار برای درمان آن به پزشك مراجعه می‌كند نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیك ندارد از جمله موارد استفاده زیاد آنتی‌بیوتیك در عفونت‌های تنفسی فوقانی مانند فارنژیت، عفونت گوش میانی، سینوزیت و برونشیت است اما اكثر این عفونت‌ها دارای علل ویروسی بوده و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیك‌ ندارند.

وی ادامه داد: بنابراین مصرف آنتی‌بیوتیك‌ در عفونت‌های ویروسی نه تنها مؤثر نبوده بلكه خطر بروز عوارض در عفونت‌های ویروسی را چند برابر می‌كند.

خلیلی با اشاره به اینكه پنی سیلین به عنوان اولین آنتی‌بیوتیك كشف شده است، گفت: این دارو بسیار ارزان قیمت و كم عارضه است اما متأسفانه میكروب‌ها به تدریج به این آنتی‌بیوتیك‌ مقاوم شدند كه باعث سوق پیدا كردن شركتهای دارویی به تولید آنتی‌بیوتیك شد و در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم كه سرعت بروز مقاومت‌های میكروبی بیشتر از سرعت تولید آنتی بیوتیك‌های جدید است.

به گفته وی متأسفانه در برخی عفونت‌های بیمارستانی و بیمارانی كه در بیمارستان بستری می‌شوند، هیچ یك از آنتی‌بیوتیك‌ها موثر نیست.

خلیلی ادامه داد: در حال حاضر یكی از دلایل اصلی مرگ و میر بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، عفونت‌های مقاوم به درمان است.

دبیر علمی دومین همایش داروسازی بالینی ایران با تأكید بر اینكه یكی دیگر از دلایلی كه در ایران منجر به مقاومت‌های دارویی می‌شود، مصرف ناكامل آنتی بوتیك‌هاست.

وی خاطر نشان كرد: برای هر عفونتی دوره درمان آنتی‌بیوتیكی وجود دارد به عنوان مثال فرد مبتلا به عفونت گوش میانی باید10 تا 14روز آنتی‌بیوتیك‌ مصرف كند اما معمولا بیماران پس از مصرف چندروز آنتی‌بیوتیك و درك احساس بهبودی مصرف آن را قطع می‌كنند كه این امر باعث ایجاد مقاومت‌های میكروبی می‌شود.

دومین همایش داروسازی بالینی ایران با عنوان تازه‌های دارودرمانی و با حضور بیش از 2هزار نفر از داروسازان و پزشكان سراسر كشور توسط انجمن متخصصان داروسازی بالینی ایران 18 تا 30 اردیبهشت در مركز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای كسب اطلاعات بیشتر م

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha