شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۳
سلامت نیوز : پرونده کودک آزاری هانیه این سوال را برای حامیان حقوق حمایت از کودک و مسئولان بوجود آورده است که چرا سرنوشت لایحه کودک آزاری هنوز مشخص نیست؟
 در حالی که حمیدرضا الوند معاون دفتر توانمندسازی خانواده، زنان و کودکان سازمان بهزیستی اظهار می کند در حال حاضر ملاک عمل بهزیستی در قبال کودکان بد سرپرست به قوانین سال 53 مربوط می شود و ‌ثریا عزیزپناه عضو هیات مدیره انجمن حمایت ازحقوق کودکان هم معتقد است که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نسبت به لوایح مطرح شده دیگر درباره کودکان، نگاه همه جانبه تر وپیشرفته تری به حقوق کودکان دارد، اما موسی قربانی عضو کمیسیون حقوقی ود قضایی مجلس از وجود این لایحه در مجلس اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: شاید در کمیسیون لوایح دولت در انتظار بررسی و تصویب است و در صورت تائید برای تصویب نهایی به مجلس ارسال خواهد شد.

بعد از اعلام خبر شکنجه هانیه توسط ناپدریش دوباره این موضوع مطرح شد که چرا هنوز لایحه کودک آزاری تصویب نشده است. شما می دانید این لایحه در چه مرحله ای است؟

من خبری از این لایحه ندارم. اما به نظرم ما در این مورد نیازی به قانون گذاری نداریم.

اما مسئولان بهزیستی اعلام کرده اند که لایحه ای در مورد معرفی بهزیستی در برخورد با کودک آزاری به عنوان ضابط اجتماعی، در شورایعالی قضایی تصویب شده است.

شاید در کمیسیون لوایح دولت در انتظار بررسی و تصویب است و در صورت تائید برای تصویب نهایی به مجلس ارسال خواهد شد.

کارشناسان آسیب های اجتماعی معتقدند مجازات‌هایی که درخصوص کودک‌آزاری درنظر گرفته می‌شود، بازدارنده نیست. هرچند که طبق ماده4 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، فرد کودک‌آزار به3 ماه و یک روز تا 6 ماه حبس محکوم می شود.

بله. اما درصورتی که کودک آزاری همراه با شکستگی یا ایراد ضرب و جرحی باشد، جرم خاص محسوب می شود و طبق ماده 614 قانون مجازات اسلامی با وی برخورد و به 2 تا 5 سال حبس و پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

شما این مجازات را کافی می دانید؟

در بحث حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، ایران یکی از مترقی‌ترین کشورهای عضو کنوانسیون حقوق کودک است، قوانین فعلی ما در بحث کودک‌آزاری رسا هستند. اما برای به روز شدن و بکارگیری اهرم‌های بازدارنده باید با کار کارشناسی و تعامل بیشتر قوه قضائیه، دولت و مجلس وجود داشته باشد.

در همین پرونده قبل از عید هم ماموران بهزیستی با اطلاع همسایه ها مراجعه کرده بودند که اجازه ورود به آنها داده نشده بود. بهتر نیست قانونی باشد تا با این گونه برخوردها مقابله شود؟

کودک آزاری از جرائم عمومی محسوب می‌شود و احتیاجی به شاکی خصوصی ندارد، ماموران بهزیستی نیز طبق قانون و وظیفه‌ای که دارند، می‌توانند با گرفتن دستور قضایی که بلافاصله از دادسرای اطفال صادر خواهد شد به کمک کودکان و نوجوانان بروند و با اعلام گزارش کودک آزاری به دادستانی با متهمان اینگونه جرائم برخورد قانونی شود.

 رعایت حقوق قانونی کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی پدر خانواده هنوز در کشور نهادینه نشده است و هنوز در برخی نقاط کشور این تصور غلط وجود دارد که پدر خانواده به عنوان فردی است که همه نوع تسلط بر فرزندان و خانواده خود دارد؟

اما مطابق قانون درباره تادیب فرزندان، برخی از افعال که منجر به تغییر رنگ پوست یا آسیب جسمی و روحی به کودک شود، جرم محسوب می‌شود. تادیب در واقع به معنی به کارگیری روشی بازدارنده و پرهیز از برخوردهای غیرمتعارف بدنی برای کودک و نوجوانی است که در مراودات اجتماعی خود از حدود عرفی و اخلاقی خود خارج شده است. ما هم موافق تنبیه بدنی نیستیم، چون در کمترین حالت ممکن آن اگر رنگ پوست تغییر کند، حکم قانونی آن دیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha