اکثریت قریب به اتفاق همکاران پرستار شاغل در بیمارستان ها به عنوان پرستار بالین سعی دارند که ارائه خدمات به بیماران را به نحو احسن و با بالاترین کیفیت انجام دهند و همیشه در تلاش هستند که دانش تئوریک و عملی خود را ارتقاء دهند که البته این بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است ، اما متاسفانه کافی نیست، بنده به عنوان یک پرستار بازنشسته با این سابقه طولانی خدمت به همکاران پرستار تأکید و سفارش می کنم که به موازات ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت پرستاری با سازمان های صنفی و حرفه ای خود همکاری و تعامل تنگاتنگ داشته باشند و از نزدیک با مسائل،مشکلات و امور صنفی خود آشنا شوند.

پرستاران بالین نباید از نهادهای صنفی خود فاصله بگیرند

سلامت نیوز:اکثریت قریب به اتفاق همکاران پرستار شاغل در بیمارستان ها به عنوان پرستار بالین سعی دارند که ارائه خدمات به بیماران را به نحو احسن و با بالاترین کیفیت انجام دهند و همیشه در تلاش هستند که دانش تئوریک و عملی خود را ارتقاء دهند که البته این بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است ، اما متاسفانه کافی نیست، بنده به عنوان یک پرستار بازنشسته با این سابقه طولانی خدمت به همکاران پرستار تأکید و سفارش می کنم که به موازات ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت پرستاری با سازمان های صنفی و حرفه ای خود همکاری و تعامل تنگاتنگ داشته باشند و از نزدیک با مسائل،مشکلات و امور صنفی خود آشنا شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، مجتبی فرجی سوپروایزر آموزشی بیمارستان دکتر سپیر در رابطه با اهمیت حضور پرستاران در نهادهای صنفی و حرفه ایِ این رشته، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: به طور قطع بزرگترین و معتبرترین سازمان صنفی پرستاران، سازمان نظام پرستاری کشور است که در طول سالیان فعالیت خود تاثیر بسزایی در صیانت از حرفه و ارتقاء آن داشته است. اگر همکاران محترم پرستار با تشکیلاتِ سازمان صنفی خود آشنا شوند و حوزه عملکرد و اختیارات این سازمان و قانون آن را مطالعه نمایند و در تعامل نزدیک با این سازمان باشند، اشراف بیشتری به مسائل و حقوق قانونی خود خواهند یافت. بنابراین در سایه ی این آگاهی مطمئنا توانمند تر از گذشته و با وحدت رویه در کنار سایر همکاران در سراسر کشور فعالیت خواهند کرد و تحت مدیریت و رهبری پیشکسوتان این عرصه به موفقیت های چشمگیری نائل خواهند آمد.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت وحدت در پرستاری توضیح داد: برکسی پوشیده نیست که تا زمانی که جامعه بزرگ و فرهیخته پرستاری منسجم و هم قسم نشوند و سازمان ها و تشکیلات حرفه ای خود را حمایت ننمایند، به یک قدرت بزرگ برای تغییر و دگرگونی تبدیل نخواهند شد و لذا قادر نخواهند بود به مطالبات قانونی و به حق خود جامه عمل بپوشانند.

فرجی ادامه داد: جامعه محترم و سلسله جلیله پرستاری باید سعی داشته باشند که در مشاغل اجرایی و کانون های قدرت وارد شده تا به این ترتیب بتوانند در عرصه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موجبات اعتلای پرستاران و پرستاری را فراهم نمایند و به این طریق بتوانند مصوبات قانونی پرستاری را عملیاتی کنند و در سیستم بهداشت و درمان کشور سهم عادلانه ای را داشته باشند.

سوپروایزر بیمارستان دکتر سپیر در بخشی دیگری از سخنان خود به بحث قوانین بر زمین مانده پرستاری و یا اجرای ناقص این قوانین اشاره کرد و بیان داشت: اگر جامعه پرستاری کشور تا کنون به گونه ای دیگر عملکرد داشتند، یعنی علاوه بر انجام خدمت صادقانه سعی می کردند نمایندگان بیشتری را در مجلس شورای اسلامی داشته باشند، یا اینکه بیشتر در عرصه ی مشاغل اجرایی و حاکمیتی وارد شوند و با انسجام بیشتری در عرصه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ظاهر شوند، به طور قطع قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که مدت دوازده سال است که از تصویب آن گذشته است کماکان بر زمین نمانده بود و تا به حال اجرایی می شد.

وی ادامه داد: در مورد قانون ارتقاء بهره وری نیز چنین است، این قانون در بیمارستان های خصوصی اصلا اجرایی نگردید و اجرای آن در سایر بیمارستان ها نیز به صورت ناقص و کاملا سلیقه ای بوده است. به عنوان مثال اجرای این قانون در بیمارستانهای وابسته به سازمان تأمین اجتماعی این گونه بوده است که همکاران پرستار برای احقاق حق قانونی خود بایستی متوسل به رأی دیوان عدالت اداری می شدند. به راستی چرا قوانین مربوط به پرستاری این گونه است که برای بهره مند شدن از آن باید سال ها چشم انتظار بمانند و یا اینکه شکایت را نزد دیوان عدالت اداری ببرند. آیا برای سایر خدمتگزاران در عرصه ی بهداشت و درمان کشور نیز وضعیت به همین شکل است؟

فرجی ادامه داد:البته نا گفته نماند که قانون مشاغل سخت و زیان آور و بازنشستگی پیش از موعد پرستاران نیز همین سرنوشت را داشته و همکارانمان همچنان برای اجرای این قوانین دستخوش مشکلات فراوان هستند. بنابراین شایسته است همکاران محترم پرستار و جامعه بزرگ پرستاری نگاه ویژه ای به مطالبات قانونی و به حق خود داشته باشند و در جهت بهره مندی از حقوق خود از هیچ تلاشی دریغ نکرده و خود را در سرنوشت خویش دخیل سازند.

سوپروایزر بیمارستان دکتر سپیر در پایان در رابطه با لزوم انعکاس گزارش فعالیت های نهادهای صنفی پرستاری به این قشر محترم، خاطر نشان کرد: به علاوه سازمان نظام پرستاری و سایر تشکلهای صنفی پرستاری نیز بایستی در جهت جلب همکاری بیشتر جامعه پرستاری تلاش بیشتر و مستمری داشته باشند و به گونه ای عمل نمایند که اعتماد جامعه پرستاری را بیش از پیش جلب نمایند. از این رو لازم می نماید که تلاش کنند گزارشات عملکرد آنان در زمینه های مختلف به اطلاع تمامی همکاران پرستار رسانده شود. چراکه انعکاس گزارش عملکرد سالیانه سازمان در قالب یک مجلد کافی نخواهد بود و بایستی فرصت هایی را فراهم نمایند و با پرستاران بالین تعامل بیشتری داشته باشند که بتوانند آنان را در جریان کلیه ی تلاش های خود در جهت حل مشکلات صنفی پرستاران قرار دهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha