به روزهای پایانی ماه مبارك رمضان كه نزدیك می‌شویم خیلی از افراد دیگر توان روزهای ابتدایی را ندارند؛ گرسنگی و تشنگی در ساعت‌های طولانی روز از یك طرف و بی‌خوابی‌های متعدد در این ایام از طرف دیگر، بدنشان را ضعیف كرده است.

چرا روزه‌داری در پایان ماه رمضان سخت می‌شود ؟

سلامت نیوز:به روزهای پایانی ماه مبارك رمضان كه نزدیك می‌شویم خیلی از افراد دیگر توان روزهای ابتدایی را ندارند؛ گرسنگی و تشنگی در ساعت‌های طولانی روز از یك طرف و بی‌خوابی‌های متعدد در این ایام از طرف دیگر، بدنشان را ضعیف كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،اما برای روزه‌داری در این روزهای باقیمانده باید راهكاری اندیشید تا بتوان دوباره توان از دست‌رفته را به دست آورد. به این بهانه، دكتر كوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران و متخصص تغذیه و رژیم‌شناسی به نكاتی درباره بازتوانی در روزهای پایانی ماه رمضان اشاره می‌كند.

این كه خیلی از افراد با رسیدن به انتهای ماه رمضان تصور می‌كنند بدنشان به اصطلاح كم می‌آورد و دیگر توان اولیه را برای روزه گرفتن ندارند، از نظر علمی خیلی اثبات‌شده نیست و در نقطه مقابل، افرادی هستند كه با نزدیك شدن به روزهای پایانی ماه مبارك رمضان راحت‌تر روزه می‌گیرند و بدنشان به این روال عادت می‌كند.

درواقع، بخش زیادی از سختی روزه‌داری در ماه رمضان به دلیل تغییر عادت‌هاست و با رسیدن به روزهای آخر، بدن با این شیوه خو گرفته و راحت‌تر می‌تواند گرسنگی و تشنگی را تحمل كند.

اما در مقابل برخی افراد هم هستند كه در روزهای پایانی، ذخایر بدنشان تحلیل می‌رود. البته به نظر می‌رسد در این بین، بحث روحی و روانی هم مطرح است. در جامعه عده‌ای افراد مراعات روزه‌داران را نمی‌كنند و بعضی افراد در معرض فشار ناشی از این مسأله قرار می‌گیرند. توصیه می‌كنیم افرادی كه به هر دلیلی روزه نمی‌گیرند مراعات وضعیت روزه‌داران را بكنند. به‌ویژه افرادی كه بدن ضعیفی دارند بیشتر دچار این مشكل می‌شوند.


كمبود خواب
نكته‌ای كه بیش از همه اینها مورد توجه است، مسأله خواب در روزه‌داران است. در فصل تابستان به دلیل كوتاه بودن شب، روزه‌دار مدت زمان كمتری فرصت استراحت و خوابیدن دارد و اغلب روزه‌داران با كمبود شدید خواب در این ماه مواجه می‌شوند. شاید فرد یكی دو هفته‌ای بتواند این كم‌خوابی‌ها را تاب بیاورد اما به روزهای پایانی كه نزدیك می‌شود، بدن به دلیل فشار غذایی و كم‌خوابی نمی تواند این وضعیت را تحمل كند.

توصیه‌ای كه می‌توانم داشته باشم این است كه اگر اداره‌ها به جای تعطیل شدن زودهنگام در ساعات ظهر و عصر، صبح‌ها دو ساعت دیرتر شروع به كار كنند، افراد روزه‌دار فرصت كافی پیدا می‌كنند تا دو ساعتی بیشتر استراحت كنند كه همین امر، كیفیت خواب آنها را بهبود می‌بخشد.


مصرف مولتی‌ویتامین
نكته دیگری كه افراد روزه‌دار باید به آن توجه داشته باشند، این است كه به ویژه افرادی كه بدن ضعیف‌تری دارند در روزهای پایانی ماه رمضان از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده كنند. مولتی‌ویتامین می‌تواند به آنها كمك كند تا روزهای آخر را راحت‌تر پشت سر بگذارند.

این افراد سعی كنند روزی یك عدد مولتی‌ویتامین مصرف كنند. به این ترتیب كه اگر بعد از سحر نمی‌خوابند، بعد از سحری یا همراه با وعده سحری مصرف كنند، اما اگر بعد از سحر می‌خوابند، بعد از افطار مولتی‌ویتامین را استفاده كنند. مولتی‌ویتامین روی كیفیت خواب اثر می‌گذارد بنابراین توصیه می‌كنیم نزدیك به زمان خواب خورده نشود. این مولتی‌ویتامین‌ها می‌تواند ویتامین‌ها و املاحی را كه بدن در این مدت از دست می‌دهد، جبران ‌كند.


افراد مراقب خورد و خوراك خود در این ایام باشند. در ماه رمضان میوه و سبزی از رژیم‌غذایی بسیاری از افراد روزه‌دار حذف می‌شود و بیشتر قندها و شیرینی‌جات جایگزین آنها می‌شود.

به دلیل افت قندی كه بدن با آن مواجه می‌شود، ناخودآگاه تمایل بدن به مصرف مواد شیرین بیشتر می‌شود. این افراد باید مراقب باشند، به طوری كه وقتی میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات كم شود و قندهای ساده مانند شیرینی و زولبیا و بامیه جایگزین آنها شود، ناخودآگاه بدن از نظر ریزمغذی‌ها دچار كمبود ‌شده و بدن دچار خستگی‌های مزمنی می‌شود كه در این ماه و به‌ویژه هفته آخر كه ذخایر بدن كم شده، بیشتر نمود پیدا می‌كند.


فعالیت بدنی
من فعالیت بدنی در این ماه را توصیه می‌كنم. در ماه مبارك رمضان حتی اگر در طول روز هم افراد نتوانند ورزش كنند، شب‌ها خیلی راحت می‌توانند ورزش كنند و بهتر است فعالیت بدنی را جزو برنامه‌های خود قرار دهند چرا كه بسیاری از افراد در این ایام با تحلیل عضلانی روبه‌رو می‌شوند و حداقل یك ساعت ورزش و فعالیت بدنی در طول روز یا شب‌ این تحلیل عضله را كاهش می‌دهد.


این فعالیت بدنی بستگی به خود فرد دارد. برخی افراد توانمند هستند و می‌توانند در طول روز ورزش كنند و برخی هم زمان‌های نزدیك به افطار را برای ورزش و فعالیت ترجیح می‌دهند، چرا كه بعد از آن می‌توانند مایعات مصرف كنند. اما كسانی كه احساس می‌كنند بدن ضعیفی دارند، توصیه می‌كنیم یك افطار سبك به همراه میوه و سبزی جزئی را داشته باشند، یك ساعت ورزش كنند و سپس شام بخورند و زودتر بخوابند تا بتوانند سحر راحت‌تر از خواب بیدار شوند. معمولا با پیاده‌روی یا فعالیت بدن، كیفیت خواب آنها هم بهتر می‌شود.


برنامه غذایی مناسب
یك رژیم غذایی مناسب می‌تواند به افراد روزه‌دار تا حد زیادی كمك كند. در وعده افطار كه در حال حاضر هم خیلی نزدیك به وعده شام است، می‌توانند یك كاسه سوپ، آش یا حلیم یا كمی نان و پنیر به همراه میوه و سبزی مختصر مصرف كنند.

حسن مصرف وعده افطار پیش از خوردن شام این است كه افراد از افراط در خوردن جلوگیری می‌كنند و اشتهای كاذب در آنها از بین می‌رود و فرد متعادل‌تر غذا می‌خورد. سپس بعد از حدود یك ساعت می‌توانند شام مختصری هم مصرف كنند.

این شیوه در افراد لاغر كه معمولا كم‌اشتها هستند، باعث می‌شود بیشتر غذا بخورند، چرا كه این افراد معمولا ظرفیت گوارشی پایینی دارند و باخوردن مقدار كمی سوپ یا آش دیگر قادر به غذا خوردن نیستند، اما یك ساعت كه بگذرد، معده آنها برای خوردن آماده می‌شود. این شیوه غذا خوردن در وعده افطار و شام حتی در افراد چاق هم توصیه می‌شود.


عطش را برطرف كنید
خیلی از افراد تصور می‌كنند با خوردن آب زیاد می‌توانند مانع از عطش در طول روز شوند، اما واقعیت این نیست. آب و نوشیدنی‌ها مفید هستند، اما مهم‌تر از این، میزان دریافت میوه و سبزیجات است. خوردن میوه و سبزی به اندازه كافی و نیز مصرف فیبرها و غلات كامل، حبوبات و مغزها باعث می‌شود ذخایر آب در بدن بالا رود و توان بدن در نگهداری آب افزایش می‌یابد. درواقع، آب بیشتر در سیستم گوارشی ذخیره می‌شود و با متعادل شدن املاح بدن، سلول‌ها مملو از آب می‌شوند و به اندازه كافی آب در آنها ذخیره شده و موقع كم‌آبی بدن، از آبی كه در سیستم گوارش ذخیره شده، استفاده می‌كند.


به این ترتیب تشنه نمی‌شوند و راحت‌تر می‌توانند نخوردن آب را در طول روز تحمل كنند.افرادی كه در طول شب ذخیره گلیكوژن بدن را به اندازه كافی پر می‌كنند، همزمان آب را هم در بدن ذخیره کرده،، بنابراین به خاطر داشته باشید غلات كامل منابع خوبی برای كامل كردن ذخایر گلیكوژن به شمار می‌رود، چرا كه به آهستگی قند را آزاد می‌كند و همزمان با آزاد شدن قند، آب هم به آن می‌چسبد و در كبد و عضلات ما به صورت گلیكوژن ذخیره شده و این ذخیره‌ای برای آب است كه می‌تواند نیاز روزانه بدن به آب را تأمین كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha