یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 271868

همراه شدن ماه مبارك رمضان با شروع فصل گرما سبب می‌شود توجه بیشتری به حفظ آب و املاح در بدن صورت گیرد. فعالیت‌های بدنی شدید كه با تعریق زیاد انجام شود با دفع آب و املاح و ویتامین‌ها می‌تواند تهدیدی جدی برای عملكرد قلب، مغز و عضلات باشد. فعالیت‌های بدنی در زمان گرسنگی باعث كاهش مؤثرتر توده چربی در بدن می‌شود اما به همان میزان هم می‌تواند آسیب‌هایی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

كنترل فعالیت‌های بدنی در ماه مبارك رمضان

سلامت نیوز: همراه شدن ماه مبارك رمضان با شروع فصل گرما سبب می‌شود توجه بیشتری به حفظ آب و املاح در بدن صورت گیرد. فعالیت‌های بدنی شدید كه با تعریق زیاد انجام شود با دفع آب و املاح و ویتامین‌ها می‌تواند تهدیدی جدی برای عملكرد قلب، مغز و عضلات باشد. فعالیت‌های بدنی در زمان گرسنگی باعث كاهش مؤثرتر توده چربی در بدن می‌شود اما به همان میزان هم می‌تواند آسیب‌هایی را برای فرد به دنبال داشته باشد.


یكی از شایع‌ترین مشكلاتی كه روزه‌داران را تهدید می‌كند، گرفتگی عضلات است. این گرفتگی می‌تواند در عضلات ساق پا و پشت‌ران بیشتر اتفاق بیفتد. این گرفتگی‌ها یا به صورت كوتاه‌مدت، گذرا و همراه با درد شدید رخ می‌دهند یا به صورت مكرر، خفیف و طولانی‌مدت بروزمی یابند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،آب مهم‌ترین عامل در گرفتگی‌های عضلات است. همه عضلات را آب فراگرفته و هرچه آب بیشتری در اطراف آنها باشد عملكرد بهتر  می‌شود و هرچه آب كم شود عضله‌ها با سختی انقباض و شل شدن خواهند داشت و گرفتگی و اسپاسم می‌تواند نتیجه این شرایط در فعالیت‌های ورزشی باشد.

آموزش تمرینات كششی و ایزومتریك عضلات خصوصا اندام تحتانی و مشورت با یك فیزیوتراپیست در این زمینه می‌تواند از بروز اختلالات عضلانی هنگام روزه داری جلوگیری كند.

همچنین، در طول مدت روزه‌داری، تعریق سبب دفع املاح بدن می‌شود كه این املاح نقش بسیار مهمی در عملكرد طبیعی بدن دارند. كلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌هایی همچون ویتامین D از آن جمله‌اند كه كمبود آنها در بدن می‌تواند گرفتگی عضلات را به همراه داشته باشد.

ورزش در ماه رمضان به علت تغییرات فیزیولوژیك و متابولیك بدن، استراتژی‌های خاص خود را می‌طلبد. این برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی‌های تغذیه، استراحت و ورزش باعث ایجاد تعادل در هورمون‌ها هنگام روزه‌داری از جمله حفظ سطوح هورمون‌های تستوسترون و كورتیزول و نسبت آنها به هم در خون و نهایتا حفظ توده بدنی و قدرت عضلانی می‌شود.


ورزش‌های هوازی نظیر پیاده‌روی بسیار سبك، بهترین نوع ورزش برای روزه‌داران محسوب می‌شود؛ زیرا نه‌تنها باعث كاهش وزن می‌شود، بلكه در كاهش توده چربی بدن نیز موثر است. بهترین زمان آن نیز صبح زود به مدت 20 دقیقه است. حدود دو ساعت بعد از افطار هم زمان مناسبی برای ورزش است. ورزش قبل از افطار می‌تواند آسیب‌زا باشد، زیرا بدن در این زمان در كمترین سطح متابولیسم و توانایی قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha