یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 27189
سلامت نیوز :رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه کانون های بیماری هاری در سال 89 نسبت به سال قبل از آن، 30 درصد کاهش داشته است، از تعداد زیاد دانشکده دامپزشکی در کشور انتقاد کرد.
به گزارش مهر، سید محسن دستور در مراسم روز دامپزشکی و به مناسبت سال جهانی دامپزشکی با بیان اینکه نخستین دانشکده دامپزشکی 250 سال پیش در فرانسه تاسیس شده است، گفت: امسال به عنوان سال جهانی دامپزشکی نامگذاری شده و مباحث مربوط به هاری و بیماری های مشترک دراین سال بررسی می شود.

وی افزود: سازمان دامپزشکی در حوزه فعالیت خود در ارتباط با بیماریهای مشترک در طول سال فعالیتهای گسترده ای را انجام داده و تاکنون بیش از 800 بیماری مشترک در دنیا شناسایی شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: بیش از 30 درصد از فعالیتهای وزارت بهداشت در برخی از کشورها صرف درمان بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان می شود که این امر جایگاه مبارزه با بیماری های حیوانات و دامپزشکی را بیشتر نشان می دهد.

دستور به اقدامات سازمان دامپزشکی اشاره کرد و افزود: شناسنامه دارکردن سگهای صاحب دار و شناسایی سگهای ولگرد و تفکیک این دو به همراه نمونه برداری و شناسایی دامهای سبک که مشکوک به هاری بوده اند از جمله اقدامات سازمان دامپزشکی است.

وی تصریح کرد: سالیانه بیش از 400 هزار دوز واکسن هاری در کشور استفاده می شود و فعالیتهای آموزشی و ترویجی برای مبارزه با این بیماری انجام می گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی به فعالیتهای دامپزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: حوزه حفاظت از حیوانات وحش مربوط به سازمان محیط زیست، مبارزه با سگهای ولگرد که در معرض خطر بیشتری هستند مربوط به شهرداری و کنترل بیماری در سگ های صاحبدار و دام های اهلی به حوزه دامپزشکی مربوط می شود که سازمان در مراحل قبلی هم در کنار دیگر سازمان ها حضور دارد.

دستور با بیان اینکه بیماری هاری در سال 89 نسبت به سال قبل از آن، 30 درصد کاهش داشته است، افزود: در سال 88 ، 215 کانون بیماری هاری در دام شناسایی شد که در سال 89 به 175 مورد در بخش دام رسید.

وی با بیان اینکه در حوزه انسانی موردی مشاهده نشده است، اظهار داشت: همکاری زیادی میان وزارت بهداشت وسازمان وجود دارد و با این بیماری مقابله می شود و اقدامات زیادی در وزارت بهداشت در این خصوص انجام می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به بیماری بروسلوز یا تب مالت، گفت: در سال 89 نسبت به سال 88 کانون های این بیماری با 30 درصد کاهش روبرو بوده است همچنین در بیماری سل هم حدود 40 درصد موارد کانونی کاهش یافته است.

دستور با بیان اینکه در 4 گوشه کشور شرایط خوبی از نظر دامپزشکی وجود ندارد، افزود: شرایط بهداشتی در شرق کشور مناسب نیست و تنها کشور ترکیه وضعیت بهتری دارد و کشور ما هم با سرمایه گذاری زیادی که در بخش کشاورزی و دام انجام داده است هرساله با بیماری های وارداتی از این کشور ها روبرو می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 800 واحد خدمات رسانی دولتی وابسته به سازمان و بیش از 6 هزار واحد بخش خصوصی با سازمان همکاری دارند.

رئیس سازمان دامپزشکی با انتقاد از تعداد زیاد دانشکده های دامپزشکی در کشور، گفت: در دنیا بیش از 250 مرکز آموزشی دامپزشکی وجود دارد که سالانه بیش از 3500 نفر فارغ التحصیل دامپزشکی از این دانشگاه ها وارد بازار کار می شوند که چنین بازار کاری هم در حوزه اشتغال وجود ندارد.

وی افزود: در دنیا حدود 260 مورد دانشکده دامپزشکی وجود دارد و این امر نشان می دهد که 10 درصد از دانشگاه های دامپزشکی دنیا در ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha