وی گفت:« متاسفانه اکثر افراد اطلاعی از فشارخون بالای خود ندارند حتی افرادی که فشارخون بالا در آنها تشخیص داده می شود متاسفانه به موقع و به صورت صحیح داروهای خود را مصرف نمی کنند. به عنوان مثال بیمار مبتلا به دیابت داشتم که داروهای خود را خودسرانه به صورت یک روز درمیان استفاده می کرد که وقتی دلیل این کار وی را سوال کردم گفت داروهایم گران است و نمیتوانستم آنها را بخرم درصورتی که با مراجعه مجدد می توانستیم داروی ارزان قیمت تری را برای وی تجویز کنیم.»

فشار خون بالا می تواند عامل ابتلا به دیابت باشد/ ارائه آمار بدون آموزشِ پیشگیری فایده ای ندارد

سلامت نیوز:دکتر رجب در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، با اشاره به آمار ابتلای بیش از ۱۵ میلیون نفر به فشارخون بالا در کشورمان، گفت:« براساس آمارها در دنیا بیش از ده میلیون نفر به علت فشارخون فوت می کنند. »


وی گفت:« متاسفانه اکثر افراد اطلاعی از فشارخون بالای خود ندارند حتی افرادی که فشارخون بالا در آنها تشخیص داده می شود متاسفانه به موقع و به صورت صحیح داروهای خود را مصرف نمی کنند. به عنوان مثال بیمار مبتلا به دیابت داشتم که داروهای خود را خودسرانه به صورت یک روز درمیان استفاده می کرد که وقتی دلیل این کار وی را سوال کردم گفت داروهایم گران است و نمیتوانستم آنها را بخرم درصورتی که با مراجعه مجدد می توانستیم داروی ارزان قیمت تری را برای وی تجویز کنیم.»


وی با بیان اینکه متاسفانه مشکلی که ما در کشورمان داریم این است که به سلامتی مان توجهی نمی کنیم و آن را در اولویت قرار نمی دهیم، گفت:« به همین دلیل است که افراد با وجود تشخیص بیماری طی آزمایشات به صورت اتفاقی، برای درمان مراجعه نمی کنند. رسانه ها باید بر امر پیگیری درمان بیمار، تاکید بیشتری داشته باشند چرا که ارائه آمار و ارقام این بیماری ها، دردی از مردم دوا نمی کند.»


وی با بیان اینکه در زمینه اکثر بیماری های غیرواگیر تقریبا، آمارمبتلایان به این بیماری ها را داریم،‌خاطرنشان کرد:« اما سرنوشت این آمارها چه می شود؟ آیا بیمارانی که در آمارگیری بیماری شان تشخیص داده شده است، بیماری شان کنترل می شود؟  به نظر می رسد باید بر روی آموزش همگانی مردم بیشتر کار شود. »


وی در ادامه با تاکید براینکه:« ارائه آمار بدون اطلاع رسانی و آموزش پیشگیری به مردم فایده ای ندارد» گفت:«این مسئله در مورد بیماری های غیرواگیر مانند دیابت،فشارخون بالا،کلسترول بد، بیماری های قلبی و عروقی و حتی سرطان ها اهمیت بیشتری دارد و باید افراد آموزش های لازم را فرا بگیرند و به آنها درباره نحوه پیشگیری از این بیمای ها مراقبت های لازم توصیه شود.»


وی در پاسخ به اینکه در صورت عدم پیگیری درمان و درمان نامنظم فشارخون بالا چه خطری بیمار را تهدید می کند گفت:« اگر یک بیمار مبتلا به دیابت بیش از ۴ سال قند خود را کنترل نکرده باشد باید منتظر عوارض ناشی از دیابت باشد. بیماری دیابت هم هزینه های بالایی را به دنبال دارد و هم مشکلات اجتماعی برای فرد دیابتی به وجود می آورد. یکی از عوارض دیابت، فشارخون بالاست و بیمار به علت عوارض دیابت ، دچار فشارخون بالا می شود.»


وی با تاکید براینکه در دیابتی ها نسبت به سایر جمعیت ، ابتلا به فشارخون بالا بیشتر است، گفت:« فشار خون بالا می تواند جزو عوامل ابتلا به دیابت باشد به همین دلیل است که در مبتلایان به دیابت ابتلا به فشارخون بالا بیشتر دیده می شود و این بیماری ها رابطه دوسویه ای با یکدیگر دارند. باید جلوی افزایش قند خون فرد دیابتی گرفته شود تا از عوارضی همچون فشارخون بالا در وی جلوگیری شود.»


دکتر رجب گفت:« سرلوحه درمان و کنترل بیماری های غیرواگیر از جمله فشارخون بالا و دیابت ، آموزش است البته آموزش به این معنا نیست که فقط به مردم درباره این بیماری اطلاع رسانی شود. آموزش باید به نحوی باشد که فرد دچار پرفشاری خون را درگیر بیماری خود کند در غیراینصورت اگر به فرد مبتلا به دیابت و پرفشاری خون درباره این بیماری آموزش داده شود با گذشت یک ماه همه چیز فراموشش می شود باید آموزش به گونه ای باشد که پیگیری درمان برای وی اهمیت پیدا کند فرد متاسفانه به این مسئله در کشور ما توجهی نمی شود به دلیل اینکه هزینه های آموزش و پیشگیری از بیماری ها پرداخت نمی شود.»


وی با مثالی درباره اهمیت پیگیری درمان، گفت:« بیماری دارم که بیش از ۱۲ سال است به طور اتفاقی از طریق آزمایش، متوجه ابتلا به دیابت شده و کودکش هم ۸ سال است به این بیماری مبتلا شده اما برای پیگیری درمان به پزشک مراجعه نکرده و درمان بیماری خود را جدی نگرفته است این فرد از نظر مالی فقیر نبوده، این فرد در قلب تهران بوده اما به دلیل اینکه آموزش مناسب برای پیشگیری و درمان این بیماری را دریافت نکرده بود درمان خود را جدی نگرفته است.»


وی با بیان اینکه بیمه ها هم هزینه آموزش بیمار را پرداخت نمی کنند، گفت:« باید فرهنگ جامعه ما تغییر کند. در بسیاری از شهرستان ها برای بیماران مبتلا،درباره این بیماری ها آموزش گذاشته می شود اما فرد برای درمان خود مراجعه نمی کند اینجاست که باید فرهنگسازی شود. اگر بیمار برای بیماری خود مراجعه می کند پزشک تنها به نسخه نویسی اکتفا نکند و باید ابتدا بیمار را آموزش دهد و به وی آگاهی بدهد که دارو به تنهایی بیماری های غیرواگیر را کنترل نمی کند.»


وی در پایان با تاکید براینکه باید در کنار آموزش بیماران، فرهنگسازی هم کنیم، گفت:«برای درمان،  تغییر رفتار بیمار حرف اول را می زند و بعد دارو کمک کننده است. این مسئله بسیار مهم است که در بسیج ملی کنترل فشارخون بیمارانی را که شناسایی کرده ایم حتما آموزش دهیم و پیگیری درمان و کنترل و پیشگیری از بیماری را در وی فرهنگسازی کنیم باید بستر آن را هم داشته باشیم که بعد از شناسایی جمعیت بالای مبتلایان بتوانیم برای درمان آنها برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha