یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 27193

یک متخصص اطفال در خصوص پیشگری ازسرطان در اطفال گفت: اختلالات ایمنی عامل مهمی در ابتلای کودکان به سرطان خون است، به طوری که سرطان خون 60 درصد سرطان اطفال را تشکیل می دهد به این منظور هر کودکی باید پرونده ای از وضعیت سلامت خود نزد پزشک خانواده داشته باشد تا انواع بیماری ها از جمله سرطان ها به موقع تشخیص داده شود.

سلامت نیوز : یک متخصص اطفال در خصوص پیشگری ازسرطان در اطفال گفت: اختلالات ایمنی عامل مهمی در ابتلای کودکان به سرطان خون است، به طوری که سرطان خون 60 درصد سرطان اطفال را تشکیل می دهد به این منظور هر کودکی باید پرونده ای از وضعیت سلامت خود نزد پزشک خانواده داشته باشد تا انواع بیماری ها از جمله سرطان ها به موقع تشخیص داده شود.

دکتر مینا ایزد یار رئیس بخش خون و سرطان مرکز طبی اطفال در گفت‌وگو با ایسنا ، سرطان خون را شایع ترین سرطان در کودکان دانست و افزود: در گذشته بسیاری از کودکان که اختلالات ایمنی و ژنتیکی داشتند، عمرکوتاهی را سپری می کردند اما امروزه و با وجود واکسیناسیون‌های مختلف، این افراد در حالی به زندگی خود ادامه می دهند که مستعد ابتلا به سرطان خون هستند.

وی خطاب به والدین کودکان مبتلا به سرطان خون، گفت: خوشبختانه، سرطان خون در اطفال قابل درمان است و 80 درصد کودکان مبتلا به این نوع از سرطان، به بهبودی و درمان کامل می رسند بنابراین والدین با روحیه بالا باید امیدوار به درمان کامل فرزند خود باشند.

رئیس بخش خون وسرطان مرکز طبی اطفال، با اشاره به علائم سرطان خون، تصریح کرد: متاسفانه علائم سرطان خون در اطفال با علائم بسیاری از بیماری‌ها مشابه است و ممکن است کودک با علامت تب زیاد، تورم چشم، بزرگی طحال و غیره در سایر بخش‌های بستری شود به همین منظور سرطان خون در ابتدا، تشخیص مستقیم ندارد و آزمایش خون و مغز و استخوان، تا حدودی تعیین کننده نهایی تشخیص این بیماری محسوب می شوند.

 سرطان خون همیشه از نوع پیشرفته است

دکتر ایزدیار، سرطان خون را از نوع پیشرفته دانست و اظهار داشت: در کودکان مبتلا به سرطان خون، به دلیل خون سازی در تمام استخوان‌های بدن، همه استخوان‌ها به طور همزمان سرطان زا هستند بنابراین سرطان خون همیشه از نوع پیشرفته است و اگر درمان نشود تعداد سلول های سرطانی به سرعت زیاد می شود.

وی در خصوص درمان ناپذیری 20 درصد اطفال مبتلا به سرطان خون، گفت: تنها 20 درصد اطفال مبتلا به سرطان خون به دلایل خاصی از جمله عود بیماری و عدم پاسخگویی بدن کودک به داروها، درمان نمی شوند. در این خصوص اگر بیماری قابل عود باشد، بعد از یک تا شش ماه یا 3 تا 4سال بعد از درمان علائم بیماری برگشت پذیر هستند.

سه سال، دوره درمانی سرطان خون در اطفال

رئیس بخش خون و سرطان مرکز طبی اطفال ادامه داد: دوره درمان در سرطان خون به ویژه از نوع ALL سه سال طول می کشد با این حال پنج سال پس از شروع و درمان بیماری، کودک مبتلا به سرطان خون فردی کاملا درمان شده تلقی می شود اما با این وجود به علت برخی عودهای استثنایی در روند بیماری، فرد باید مادام العمر تحت نظر پزشک قرار گیرد.

دکتر ایزد یار در خصوص عوارض ناشی از درمان سرطان خون در اطفال گفت: شیمی درمانی بر حسب نوع و تجربه جهانی، شایعترین عارضه از جمله ریزش مو را در کوتاه مدت به همراه خواهد داشت با این وجود، ریزش مو در برخی از کودکان پیش از درمان، به طور کامل جبران نمی شود.

وی ادامه داد: رادیو تراپی هایی که برای درمان سرطان خون بر روی اطفال انجام می شود، ممکن است بر روی رشد آنها اثر گذار باشد. علاوه بر این، چاقی، اشکالات هورمونی و در برخی از موارد اختلالات غدد و نازایی از عوارض ثانویه به شمار می آید که نیازمند دقت بیشتر در درمان است.

دکتر ایزدیار در پایان خاطر نشان کرد: واکسیناسیون اطفال باید به طور مرتب و دقیق صورت گیرد. علاوه بر این هر کودکی باید نزد یک پزشک اطفال پرونده پزشکی داشته باشد تا مورد معاینات متعدد و چکاب سالیانه قرار گیرد تا با بروز هر نوع تب و یا سردرد، نوع بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha