محققان اسپانیایی توانستند نورون‌های هیپوکامپ یک موش ماده بالغ را که در اثر زوال عقل دچار آسیب شده بودند، ترمیم کرده و ارتباط موثر آن‌ها را با بخش‌های مختلف مغز برقرار کنند.

ترمیم سلول‌های مغز آسیب‌دیده در اثر زوال عقل

سلامت نیوز: محققان اسپانیایی توانستند نورون‌های هیپوکامپ یک موش ماده بالغ را که در اثر زوال عقل دچار آسیب شده بودند، ترمیم کرده و ارتباط موثر آن‌ها را با بخش‌های مختلف مغز برقرار کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،هیپوکامپ در طول دوران زندگی، سلول‌های جدیدی مغز را تولید می‌کند و در بیماری‌های تخریب‌کننده سیستم عصبی، به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این تحقیقات با استفاده از موش‌های مبتلا به فراموشی پیشانی گیجگاهی، آثار این بیماری بر سلول‌های گرانول دندانه‌دار را مورد بررسی قرار دادند.

در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد نورون‌های جدید در مغز موش‌ و انسان‌های مبتلا به فراموشی پیشانی گیجگاهی با تغییرات مشابهی متولد می‌شوند. در مورد موش‌ها فعال‌سازی شیمیایی سلول‌ها و قراردادن موش‌ها در برابر محرک‌های محیطی مانند چرخ‌ گردان و اسباب‌بازی‌ها، تغییرات ساختاری نورون‌ها را از بین برده و موجب بهبود اختلال شناختی ناشی از زوال عقل شد.

به اعتقاد محققان شباهت موجود بین موش‌ها و انسان، موید قابلیت بالقوه این روش جدید برای درمان زوال عقل در انسان است و در صورتی که بتوان این فرآیند را در انسان‌ به اجرا در آورد، راه‌های جدیدی برای مقابله با اختلال شناختی در افرا مسن گشوده خواهد شد.

با وجود پیشرفت علم در زمینه پیشگیری و درمان زوال عقل، آمار مرکز بین‌المللی آلزایمر نشان می‌دهد که اکنون ۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱.۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می‌رسد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JNeurosci منتشر شده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha