سلامت نیوز : رییس انجمن قلب و عروق ایران گفت: 33 تا 38 درصد مرگ و میرها به دلیل ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در ایران است به گونه‌ای كه میزان مرگ و میر براثر ابتلا به این بیماری در ایران بیشتر از بسیاری از كشورهای پیشرفته است بنابراین باید به پیشگیری توجه زیادی كنیم.

به گزارش  ایسنا، دكتر فریدون نوحی در نشست خبری كنگره قلب با بیان این مطلب افزود: كم تحركی جزو عوامل اساسی ابتلا به بیماریهای قلبی است. به عنوان نمونه جوانان ساعتها مقابل رایانه می‌نشینند و تحركی ندارند. این درحالیست كه تحرك باعث بهتر شدن وضعیت فشارخون و چربی خون می‌شود.

وی اظهار كرد: میزان ابتلا به بیماری عروق كرونر در ایران مانند كشورهای پیشرفته است كه در این زمینه عوامل محیطی و شیوه زندگی افراد نقش دارد.

نوحی درباره علل كاهش سن ابتلا به بیماری عروق كرونر اظهار كرد: افرادی بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند كه زمینه‌های قبلی دارند. به عنوان نمونه در خانواده آن‌ها ابتلا به بیماریهای قلبی یا چربی بالا ارثی است.


رییس انجمن قلب و عروق ایران با بیان اینكه افزایش جمعیت و بهبود كیفیت امكانات تشخیصی و درمانی در تشخیص ابتلا به بیماری عروق كرونر موثر بوده است، اظهار كرد: با توجه به این عوامل درست نیست كه اینگونه بیان شود كه سن ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی كاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: هرچه شیوه زندگی و نوع تغذیه بدتر باشد میزان ابتلا به سكته‌های قلبی و مغزی و ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در سنین جوانی بیشتر است.

نوحی درباره جایگاه اقدامات تشخیصی و درمانی برای بیماری‌های قلبی و عروقی در سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه، گفت: در این برنامه‌ها به سلامت به طور كلی پرداخته شده است و براساس آن متخصصان باید تلاش كنند كه متوسط طول عمر ایرانیان را هم از نظر كیفی و هم از نظر كمی ارتقا دهند و با توجه به آن كه ابتلا به بیماریهای قلبی مهمترین علت مرگ و میر است متخصصان قلب و عروق برای افزایش كمی و كیفی طول زندگی افراد باید تلاش كنند.

رییس انجمن قلب و عروق ایران با بیان اینكه طول عمر افراد در ایران نسبت به پیش از پیروزی انقلاب بسیار بهتر شده است، اظهار كرد: در حال حاضر متوسط طول عمر زنان بیشتر از مردان است اما باید در جهت ارتقای كمی و كیفی عمر خود تلاش كنند.

روغن خرما برای سلامت بدن بسیار خطرناك است

وی درباره راهكارهای رشد كمی و كیفی عمر گفت: آموزش به مردم بسیار مهم است و این كار باید از سنین پایین انجام شود. علاوه بر آن باید به تغذیه توجه كافی كرد. یكی از موارد مربوط به تغذیه روغن‌های مورد استفاده است. بهتر است از روغن‌های مایع استفاده كنیم البته روغن خرما از جمله روغن‌های مایع است ولی برای سلامت بدن بسیار خطرناك است.

نوحی تاكید كرد: به مسولان اداره غذا و داروی وزارت بهداشت پیشنهاد می‌كنیم بر روغن‌های خوراكی و اطلاعاتی كه روی برچسب ظرف آنها درج می‌شود بیشتر نظارت كنند.

وی افزود: روغن‌هایی مانند ذرت، هسته انگور، زیتون خیلی خوب هستند اما باید به این نكته توجه كرد كه محتوی شیشه‌های روغن، حاوی همین مواد باشند.

نوحی درباره دستگاه كمك قلبی گفت: این دستگاه در كشورهای پیشرفته استفاده می‌شود البته اینگونه كشورها نیز در زمینه ارائه چنین خدماتی اولویت بندی دارند.

نوحی درباره بیماری كه حدود هزار روز است در این بیمارستان در حال كماست، گفت: این بیمار بعد از عمل جراحی قلب به كما رفت و اكنون دربخش ICU بستری است. با توجهاتی كه پرستاران به او داشتند او حتی یك زخم بستر نیز ندارد.

وی شانس برگشت این بیمار به زندگی را بسیار اندك توصیف كرد و گفت: تا زمانی كه قلب او می‌تپد زنده است و دچار مرگ مغزی نشده است.

نوحی درباره هزینه‌هایی كه تاكنون برای این بیمار شده است، اظهار كرد: این بیمار بیمه است و بخشی از هزینه‌های او را سازمان بیمه تقبل می‌كند و هزینه ICU نیز طبق تعرفه دولتی برای او محاسبه می‌شود كه تاكنون به 75 میلیون تومان بالغ شده است.

در ادامه این نشست دكتر مهدی پیغمبری- دبیرعلمی هفدهمین كنگره قلب- گفت: این كنگره از 20 اردیبهشت ماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه دائمی تهران برگزار می‌شود و بیش از 3 هزار نفر در آن شركت می‌كنند كه تاكنون دو هزار نفر ثبت نام كرده‌اند. 356 مقاله نیز به دست ما رسیده است.

وی افزود: حدود 32 پزشك از خارج از كشور در این كنگره شركت می‌كنند كه 13 نفر آنها ایرانی هستند. سخنرانان این كنگره درباره موضوعاتی مانند جراحی قلب، قلب كودكان و تصویربرداری قلب سخنرانی می‌كنند. تصویربرداری قلب روشی است كه در دنیا پیشرفت زیادی كرده است و به تشخیص بیماریهای قلبی و عروقی كمك زیادی می‌كند.

وی با بیان اینكه تعویض دریچه آئورت با روش غیرعمل جراحی یكی دیگر از محورهای مورد بحث در این كنگره است، گفت: انجام این كار در ایران از یكسال اخیر آغاز شده است و تا یك ماه گذشته حدود 11 عمل جراحی به این روش در كشور صورت گرفته است . این روش برای بیمارانی كه دچار تنگی شدید آئورت هستند و بیمار قلبی با ریسك بالا محسوب می‌شوند استفاده می‌شود.

دبیر علمی كنگره هفدهم با بیان اینكه سی پی آنژیو گرافی یكی دیگر از محورهای مورد بحث در این كنگره است، گفت: این مورد یك روش غیرتهاجمی برای تشخیص بیماریهای عروق كرونر قلب است و این كار از چندین سال پیش در ایران انجام می‌شود. اكو كاردیوگرافی از قلب جنین نیز در این كنگره مطرح می‌شود. این كار در ایران به تازگی صورت می‌گیرد و با استفاده از آن بسیاری از ناهنجاریهای قلبی كودكان را قبل از تولد می‌توان تشخیص داد.

وی درباره جایگاه ایران در تشخیص و درمان بیماریهای قلبی و عروقی اظهار كرد: در چند دهه گذشته ایران در این زمینه بسیار پیشرفت كرده است به طوری كه اكنون فاصله ما با كشورهای پیشرفته چندان زیاد نیست و بسیاری از اقدامات تشخیصی و درمانی كه در غرب انجام می‌شود در داخل كشور نیز صورت می‌گیرد.

پیغمبری افزود: بیش از90 درصد از بیماران قلبی عروقی پیش از پیروزی انقلاب برای درمان به خارج از كشور اعزام می‌شدند اما در حال حاضر بیش از 99 درصد از بیماران قلبی نیازی به اعزام به خارج از كشور ندارند.

وی در ادامه گفت: اقدامات درمانی بسیار كمی وجود دارد كه در ایران قابل انجام نباشد و كشور ما از 90 درصد از كشورهای منطقه خاورمیانه در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی پیشرفته تر است.

وی درباره پذیرش بیماران خارجی در ایران گفت: از كشورهایی مانند آذربایجان، عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس بیمارانی برای درمان اختلالات قلبی و عروقی خود به ایران مراجعه می‌كنند.

شیوع ابتلا به بیماریهای عروق كرونر در ایران در حال افزایش است

دبیرعلمی هفدهمین كنگره انجمن قلب و عروق ایران اظهار كرد: ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی مهمترین علت مرگ و ناتوانی است. متاسفانه شیوع ابتلا به بیماریهای عروق كرونر در ایران در حال افزایش است اما از آن آمار دقیقی نداریم.

پیغمبری افزود: براساس برخی از آمارها رشد ابتلا به بیماریهای عروق كرونر در برخی از كشورهای توسعه یافته متوقف شده است و در حال حاضر رو به كاهش است ودر این زمینه انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار موثر بوده است.

وی تغییر شیوه زندگی، تحرك و كنترل بیماریهایی مانند دیابت، چربی خون و نكشیدن سیگار را از جمله اقدامات مناسب در پیشگیری از ابتلا به بیماری تنگی عروق كرونر دانست.

سن ابتلا به تنگی عروق كرونر در ایران رو به كاهش است

پیغمبری با بیان اینكه سن ابتلا به تنگی عروق كرونر در ایران رو به كاهش است، گفت: معمولا مردان حدود 45 سالگی و زنان پس از 50 سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند اما اگر افرادی زودتر از این سن به بیماری تنگی عروق كرونر مبتلا شوند از جمله بیمارانی محسوب می‌شوند كه در سن پایین‌تر از حد معمول ابتلا به این بیماری را تجربه می‌كنند.

دكتر حسینی - دبیر اجرایی كنگره- نیز با اشاره به دستگاه كمك قلبی اظهار كرد: امیدواریم سازمان‌های بیمه‌گر بیشتر به پوشش خدمات این دستگاه‌ها بپردازند چون بیمارانی كه شرایط پیوند قلب را ندارند، می‌توانند از این دستگاه استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha