سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 271976

نــابــاروری از نوع مردانه

سلامت نیوز: با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و دیر اقدام كردن زوجین برای بچه‌دار شدن،  عوامل مختل‌كننده بارداری رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، علل ساختاری در ارگان‌های بارداری از جمله رحم مادر و همچنین اختلال در تعداد اسپرم‌ها و تخمك‌ها و بد شدن كیفیت ژنتیكی آنها بروز بارداری موفق را كاهش داده است به گونه‌ای كه درصد قابل توجهی از زوجین درگیر مشكلات ناباروری هستند.


در اكثر موارد،  علل ناباروری و سقط‌های مكرر مشخص نیست و صرفا با افزایش سن والدین به‌خصوص مادر مرتبط است. از شاخص‌های‌ موثر در كیفیت اسپرم،  می‌توان به موارد زیر اشاره كرد: سن پدر،  وزن،  مصرف سیگار، قلیان، الكل و رژیم غذایی ناسالم،  وضعیت و  اندازه بیضه‌ها و وجود واریكوسل و هیدروسل و سابقه جراحی بیضه نزول نكرده،  سابقه ابتلا به عفونت مجاری ادراری و پروستات،  عملكرد هورمونی بدن شامل هورمون‌های تیروئید،  پرولاكتین و...،  مصرف داروهای موثر در اسپرم‌سازی مثل مصرف استروئیدها در بدن‌سازی و سابقه شیمی‌درمانی و پرتو‌درمانی،  سابقه جراحی در كشاله ران و سابقه ابتلا به عفونت‌های ویروسی با درگیری بیضه مثل اوریون،  بیماری‌های ژنتیكی و اختلالات كروموزومال.


نحوه برخورد با ناباروری
 با توجه به امكان ارزیابی راحت‌تر شاخص‌های مردانه در ناباروری در این زوج‌ها،  ابتدا توصیه می‌شود مرد بررسی و در صورت طبیعی بودن، شاخص‌های زنانه موثر ارزیابی شود. لذا در این موارد به عنوان اولین اقدام،  توصیه می‌شود مرد به اورولوژیست مراجعه كند تا بعد از اخذ شرح حال دقیق و معاینه بیضه‌ها،  آزمایش اسپرم و در صورت لزوم سونوگرافی بیضه‌ها درخواست شود.
در صورت وجود اختلال در شاخص‌های مردانه،  بسته به نوع و شدت آن،  نقشه درمانی توسط پزشك ترسیم می‌شود كه می‌تواند شامل درمان‌های دارویی خوراكی و تزریقی،  عمل جراحی یا انجام اقدامات كمك باروری مثل IUI و  IVFباشد. خوشبختانه با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه برخورد با ناباروری در كلینیك‌های اورولوژی و درمان‌های متنوع دارویی و ابداع روش‌های نوین جراحی مثل واریكوسلكتومی میكروسكوپی و همچنین روش‌های كمك باروری IUI و IVF،  تقریبا در بیشتر موارد فرآیند بارداری موفق رخ می‌دهد و در حال حاضر كلینیك‌های قوی و موفق در زمینه ناباروری با همكاری متخصصان اورولوژی و زنان در سطح کشور در حال فعالیت هستند.  ولی در مجموع می‌توان با اقدامات مناسب مانند كم كردن سن اقدام به بارداری و كاهش وزن ورژیم غذایی سالم و مراجعه زودهنگام به پزشك،  هزینه‌های درمانی خانواده و جامعه را  کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha