سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 272016

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کنترل وزن با رعایت رژیم غذایی صحیح و اصلاح الگوی غذایی در کنار کاهش مصرف روزانه قند، نمک و چربی، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و همچنین حبوبات می تواند از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری کند.

برای پیشگیری از فشارخون بالا حبوبات مصرف کنید

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کنترل وزن با رعایت رژیم غذایی صحیح و اصلاح الگوی غذایی در کنار کاهش مصرف روزانه قند، نمک و چربی، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و همچنین حبوبات می تواند از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر زهرا عبداللهی ، اظهار داشت: حبوبات علاوه بر اینکه منبع بسیار خوب پروتئین ارزان و ریزمغذی ها محسوب می شوند، حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر به ویژه بیماری های قلبی و عروقی و فشارخون بالا، نقش دارند.


وی ضمن اشاره به نقش مصرف نان و غلات سبوس دار در پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون، تصریح کرد: از نظر تغذیه ای، مصرف نان هایی که سبوس بیشتری دارند و سفید نیستند و همچنین استفاده از سایر غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای و ماکارونی غنی شده با فیبر که با آرد سبوس دار، تهیه شده اند، توصیه می شود زیرا فیبر غذایی خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و همچنین سرطان ها را کاهش می دهند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: مردم در زمان خرید محصولات غذایی به نشانگرهای رنگی یا برچسب تغذیه ای که پشت بسته بندی محصولات غذایی مختلف، درج شده توجه کنند. این نشانگر با سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز بیانگر میزان نمک، چربی و اسیدچرب ترانس هستند و افرادی که دارای بیماری هایی مانند فشار خون هستند حتما توجه کنند که از محصولاتی استفاده کنند که دارای نشانگر سبز است.

دکتر عبداللهی با بیان اینکه مهمترین منبع دریافت نمک، در خانه به غذا اضافه می شود، گفت: بیش از 50 درصد درصد نمک دریافتی بدن، نمکی است که هنگام طبخ به غذا اضافه می شود و یا به عنوان یک عادت نادرست غذایی از نمکدان در سفره استفاده می شود. البته نان یکی دیگر از منابع مهم دریافت نمک است و مردم به طور متوسط روزانه 300 گرم نان مصرف می کنند و غذای اصلی مردم است،  براساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، میزان نمک در نان باید کمتر از یک درصد باشد و مردم نیز از نانوایی هایی نان تهیه کنند که نان کم نمک تری تولید و عرضه می کنند.

وی اضافه کرد: محصولات غذایی آماده در بازار مانند کنسروها و سس ها حاوی مقادیر زیادی نمک و به عبارت بهتر، سدیم هستند و یکی از اقدامات وزارت بهداشت با کمک سازمان ملی استاندارد و صنایع غذایی، بازنگری میزان نمک در محصولات غذایی است و براساس استانداردهای جدید، میزان نمک در انواع محصولات غذایی  از جمله کنسروها، سس ها و پنیر ، فراورده های غلات حجیم شده ، چیپس  و  ها  باید اصلاح شود و مردم محصولاتی را در اولویت خرید خود قرار دهند که روی آنها، عبارت "کم نمک" درج شده باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha