سلامت نیوز : رییس اداره سلات مادران وزارت بهداشت، تاكید بر كاهش مرگ و میر مادران باردار دراستان‌های بالای جدول از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، كهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان، لرستان و خراسان را از مهم‌ترین برنامه‌های اداره سلامت مادران وزارت بهداشت عنوان كرد.

دكتر صدیق در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به مطالعه پایش و ارزشیابی برنامه بهداشت باروری دفتر سلامت خانواده و جمعیت در سال 1384، گفت: بر اساس این مطالعه میزان سزارین در كشور 6/40 درصد گزارش شده است كه این میزان در حال افزایش است. این در حالی است كه میزان سزارین قابل قبول توسط سازمان جهانی بهداشت 5 تا 15 درصد است.

دكتر صدیق ادامه داد: بررسی علت میزان بالای سزارین در ایران در مقایسه با سایر كشورها حاكی از موارد متعددی است كه در بیش از 4 دهه موجب افزایش تمایل به سزارین در میان مردم و ارائه دهندگان خدمت شده است. مقایسه كمیت و كیفیت خدمات ارائه شده در بخش‌های مامایی و زایمان كشور با بسیاری از كشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد كه ساختار و نوع این خدمات تفاوت قابل توجهی با كشور ما دارد. بنابراین نیاز است تا تحولی در نوع ارائه خدمات ایجاد شود. بر این اساس در سال‌های قبل تلاش برای بهبود كیفیت ارایه این خدمات به مادران در دستور كار اداره سلامت مادران قرار گرفته است و به صورت استانداردسازی مراقبت‌های روتین و ویژه به مادران در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان در سطوح خارج بیمارستانی برای غیرپزشكان و پزشكان عمومی انجام شد.

 بیش از 95 درصد زایمان‌ها در كشور ایمن هستند

دكتر صدیق ادامه داد: با توجه به نتایج حاصل از IMES در سال 1384 بیش از 95 درصد زایمان‌ها در بیمارستان‌ها و مراكز زایمانی كشور و توسط افراد تحصیل كرده انجام می‌شود. بنابراین لزوم اتخاذ سیاست‌ها و راهكارهایی كه منجر به تحول در كیفیت و كمیت ارایه خدمات در بیمارستان‌ها و سطوح تخصصی شود، ضروری است.

وی با اشاره به واژه «بیمارستان دوستدار مادر» در دنیا به منظور بهبود كیفیت مراقبت‌های زایمان طبیعی، كاهش هزینه‌ها و توجه به حقوق مادر و نوزاد، گفت: به این منظور در ایران نیز برنامه بیمارستان دوستدار مادر طراحی شد و روش‌های كاهش درد و بی‌دردی زایمان در دو نوع دارویی و غیردارویی به كار گرفته می‌شود. برگزاری كلاس‌های آمادگی زایمان نیز در راستای همین اقدام انجام می‌شود.

 برنامه بیمارستان دوستدار مادر و چشم انداز این برنامه

 برای اجرای برنامه بیمارستان دوستدار مادر نیازی به احداث بیمارستان جدید نیست

دكتر صدیق گفت: با توجه به وضعیت موجود كشور، برای اجرای برنامه «بیمارستان دوستدار مادر» نیاز به احداث بیمارستان جدید نیست بلكه اصلاح گردش كارها و تغییر محتوای ارایه خدمات در بخش‌های زایمانی و مامایی بیمارستان‌های فعلی كشور می‌تواند اجرای این برنامه را مقدور سازد. این برنامه از سال 1381 در دستور كار اداره سلامت مادران قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به چشم انداز برنامه بیمارستان دوستدار مادر، این بیمارستان را مكانی عنوان كرد كه در آن هر مادری، در هر زمانی از بارداری، زایمان و 6 هفته پس از زایمان با هر وضعیتی از سلامتی مراجعه كرد خدمت اثربخش و كارآمد دریافت كند به طوری كه سلامت جنین و نوزاد او نیز در این مكان تامین شده و این حضور برای او خاطره‌ای خوشایند از فرآیند بارداری و زایمان باقی گذارد.

وی در ادامه، طبیعی بودن روند زایمان، توانمندسازی مادر و آزادی عمل و استقلال را از اصول بیمارستان دوستدار مادر عنوان كرد و افزود: انجام مداخلات بر اساس اندیكاسیون‌های مشخص و نه به صورت روتین و ارایه مداخلات ضروری در فوریت‌های مامایی و مسوولیت پذیری از دیگر اصول بیمارستان دوستدار مادر است.

 لزوم انجام 10 اقدام در بیمارستان‌های دوستدار مادر

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت درادامه با اشاره به لزوم انجام 10 اقدام در بیمارستان‌های دوستدار مادر گفت: ارایه مراقبت‌های معمول دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان بر اساس پروتكل‌های وزارت بهداشت و شواهد علمی موجود در كتب معتبر، ایجاد دسترسی به خدمات تخصصی مامایی برای مادران در هنگام زایمان، ارتباط با سطوح بالاتر و پایین‌تر بیمارستانی و سطوح خارج بیمارستانی، امكان ارایه خدمات مراقبتی و پاراكلینیكی در فوریت‌های مامایی و زایمان، آموزش به كاركنان در مورد روش‌های زایمان بی‌درد دارویی و كاهش درد غیردارویی، ارایه آموزش‌های آمادگی برای زایمان به مادران و همراهان با تاكید بر افزایش آگاهی و استفاده از تكنیك‌های تنفس، تن آرامی، تمرینات اسكلتی و عضلانی، ارایه خدمات با توجه به باورها و ارزش‌های مذهبی مادر و رعایت حریم خصوصی مادر، خودداری از اعمالی كه به صورت روتین كاربردی ندارد، انجام زایمان فیزیولوژیك و ارایه روش‌های دارویی و غیردارویی كاهش درد زایمان و امكان وجود همراه آموزش دیده در كنار مادر هنگام زایمان و پیاده‌سازی 10 اقدام بیمارستان‌های دوستدار كودك مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت، 10 اقدامی است كه باید در بیمارستان‌های دوستدار مادر پیاده شود.

 اقدامات انجام شده برای ترویج زایمان طبیعی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ترویج زایمان طبیعی و بررسی راهكارها به این منظور، گفت: پس از انجام بررسی‌های لازم، راهكارها به چهار گروه تقسیم بندی شد. مسایل مربوط به بیمه و تعرفه از جمله موارد تاثیرگذار در ترویج زایمان طبیعی و كاهش سزارین است. به این ترتیب جلسات متعددی برای اجرای مصوبه «یكسان سازی تعرفه‌های زایمان طبیعی و سزارین» برگزار شد كه مصوبات آن تهیه و تنظیم شده است و پس از هماهنگی با وزارت رفاه به دانشگاه‌های علوم پزشكی ابلاغ می‌شود.

 استانداردهای منابع، تجهیزات، نیروی انسانی و خدمات زنان و زایمان تدوین شد

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینكه تاكنون استانداردهای بخش زنان و زایمان به طور واضح و مشخصی وجود نداشت، اداره سلامت مادران با همكاری كمیته علمی و ادارات مرتبط استانداردهای منابع اعم از تجهیزات، نیروی انسانی و خدمات را تهیه و تدوین كرد. این استانداردها به دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور ابلاغ شده است و از این پس ارزشیابی بیمارستان‌ها بر اساس رعایت استانداردهای ابلاغ شده و اجرای اقدامات دوستدار مادر انجام می‌شود.

دكتر صدیق در این باره ادامه داد: برای ترویج زایمان طبیعی آموزش به ارایه دهندگان و گیرندگان خدمت نیز مدنظر است. در این راستا هسته آموزشی متشكل از متخصص زنان و زایمان و ماما در هر دانشگاه تشكیل شده است. این افراد وظیفه آموزش به ارایه دهندگان خدمت را بر عهده دارند. پس از آموزش ارایه دهندگان خدمت، برای آگاهی مادران در بیمارستان‌ها اقدام به برگزاری كلاس‌های آمادگی برای زایمان مطابق پروتكل ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت كرده‌اند.

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با اشاره به مسایل قانونی اجرای برنامه بیمارستان‌های دوستدار مادر گفت: پس از برگزاری جلسات با مسوولان پزشكی قانونی مقرر شد تا مسایل حقوقی خدمات مامایی تحت عنوان یك كتاب برای افزایش آگاهی پزشكان و متخصصان تدوین شود و به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha