سلامت نیوز : یک فوق تخصص ارتوپدی گفت: گودی کمر به علت کم تحرکی و ورزش نکردن، ضعف عضلات کمر، حاملگی و کاهش قدرت عضلات شکم پس از بارداری در زنان شایع تر است.

دکتر محمد رضا گیتی در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه همه افراد به صورت طبیعی دارای یک انحنای مقعر به سمت عقب در ناحیه پایین کمر هستند، اظهار داشت: آنچه که موجب می شود که انحنای موجود در پایین کمر غیرعادی و به صورت یک بیماری شناخته شود، افزایش بیش از اندازه این تقعر است.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن زاویه و درجه مشخصی برای بیان غیرعادی بودن گودی کمر ممکن نیست و این مسئله تنها با معاینه، عکس برداری قابل تشخیص است.

دکتر گیتی با بیان اینکه گودی کمر به علل ارثی و اکتسابی بروز می کند ، عمده‌ترین علت گودی بیش از اندازه کمر را ژنتیکی دانست و گفت: برخی از افراد به صورت مادرزادی دچار شلی بیش از حد بافت‌های نگهدارنده مفاصل که اصطلاحا رباط های مفصلی گفته می شوند هستند که یکی از نمودهای این بیماری افزایش گودی کمر است.

وی از دیگر تظاهرات شلی بیش از حد مفاصل به صافی کف پا، خم شدن بیش از حد زانو ها به سمت عقب، برجستگی شکم و سروصدای بیش از حد مفاصل اشاره کرد و ادامه داد: معمولا والدین در سنین هفت تا هشت سالگی متوجه وجود این بیماری در فرزندان خود می شوند.

این فوق تخصص ارتوپدی اظهار كرد: گودی کمر با عامل ژنتیکی در کودکی و حتی در نوجوانی درد و ناراحتی را برای افراد مبتلا در پی ندارد اما با افزایش سن این حالت با درد همراه می شود.

وی افزود: در این حالت بروز گودی کمر بدن برای مرکز ثقل ستون فقرات را حفظ کند، برای جبران گودی ناحیه کمر ناچار است، خمیدگی را در ناحیه پشت ایجاد کند که این موجب ایجاد قوز در ستون فقرات می شود و در صورت افزایش سن این قوز ثابت می شود و جبران ناپذیر است.

دکتر گیتی از موارد اکتسابی بروز گودی کمر به پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، افزایش چربی و برجستگی شکم، بد نشستن و دراز کشیدن اشاره کرد و گفت: در زمان بارداری نیز به دلیل بزرگ شدن شکم بروز گودی کمر دردناک در خانم ها مشاهده می شود.

این فوق تخصص ارتوپدی نحوه صحیح نشستن و دراز کشیدن، انجام تمرینات ورزشی مرتب برای تقویت عضلات کمر، جلوگیری از چاقی بیش از حد شکم، عدم استفاده از کفش های پاشنه بلند را به عنوان روش های پیشگیری از ایجاد گودی بیش از حد کمر نام برد و به نوجوانان و افرادی که به صورت ارثی دچار شلی مفاصل هستند توصیه كرد از انجام ورزش‌هایی مانند ژیمناستیک و یوگا که حرکات کششی شدید به سمت عقب دارند پرهیز شود.

دکتر گیتی در پایان اظهار داشت: در موارد بروز اکتسابی گودی بیش از حد کمر مانند چاقی شکم و نشستن ناصحیح و علل دیگر در صورتی که علت اولیه مشخص شود می توان با اصلاح وضعیت و انجام تمرینات ورزشی این بیماری را درمان کرد اما در موارد گودی کمر مادرزادی درمان بسیار سخت است و تنها می توان از پیشروی این بیماری با فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی جلوگیری نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha