سلامت نیوز :سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی اعلام كرد: كارشناسان بهداشتی از سراسر جهان در مسكو گردهم آمدند تا با بیماریهای غیرواگیر كه امروزه به یك قاتل اصلی در جهان تبدیل شده‌اند و نرخ ابتلا به آنها همچنان رو به افزایش است، مقابله كنند.

به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات منتشر شده در اولین گزارش سازمان جهانی بهداشت درباره «وضعیت جهانی بیماریهای غیرواگیر» در سال 2008 میلیادی 1/36 میلیون نفر در جهان بر اثر مبتلا به بیماری قلبی، سكته، بیماریهای مزمن ریوی، دیابت و انواع سرطان‌ها جان خود را از دست دادند.

آمارها نشان می‌دهد كه نزدیك به 80 درصد از این مرگ و میرها در كشورهای كم درآمد و با درآمد متوسط اتفاق افتاده است.

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان ملل، مارگارت چان دبیركل سازمان جهانی بهداشت در این گردهمایی خاطرنشان كرد: افزایش شمار مبتلایان به بیماریهای مزمن غیرواگیردار به یك چالش جدی مبدل می‌شود.

وی افزود: اغراق نكرده‌ایم اگر بگوییم كه در برخی از كشورها این وضعیت بعنوان یك فاجعه قریب الوقوع توصیف شده است. فاجعه‌ای كه برای سلامت، جامعه و مهمتر از آن برای تمام اقتصادهای ملی تهدید كننده است.

دكتر چان خاطرنشان كرد: بیماریهای مزمن غیرواگیردار یك شمشیردولبه است چون از یك سو میلیاردها دلار از سرمایه ملی را هدر می‌دهد و از سوی دیگر میلیونها نفر را هر سال در جهان به زیر خط فقر می‌كشاند.

طبق آمار ارائه شده در این گزارش، بیماریهای قلبی و عروقی در حال حاضر كشنده‌ترین نوع بیماریهای غیرواگیر هستند كه سالانه جان 17 میلیون نفر را می‌گیرند و پس از آن سرطان، بیماریهای تنفسی و دیابت به ترتیب 6/7 میلیون، 2/4 میلیون و 3/1 میلیون نفر را در هر سال به كام مرگ می‌كشانند.

كارشناسان این سازمان بهداشتی بین‌المللی می‌گویند چهار گروه از بیماریهایی كه در بالا ذكر شد حدود 80 درصد از كل مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای غیرواگیر را موجب می‌شوند كه در عین حال چهار فاكتور خطرزای مشترك دارند كه شامل استعمال دخانیات، عدم تحرك بدنی كافی، مصرف الكل و رژیم غذایی نامناسب و غیرسالم هستند.

به گزارش ایسنا، دكتر علا الوان دستیار دبیركل سازمان جهانی بهداشت در بخش بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان در این باره اظهار داشت: حدود 30 درصد از قربانیان این بیماری‌ها در كشورهای كم درآمد و فقیر زندگی می‌كنند كه اغلب زیر60 سال دارند و در پرثمرترین سالهای عمر خود به این بیماریهای ناتوان كننده مبتلا می‌شوند.

دكتر الوان تاكید كرد: این مرگ و میر زودهنگام بیشتر از آن، جنبه غم انگیز و تاسف بار دارند كه تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اگر اقدامات جدی‌تری در زمینه كنترل دخانیات و الكل و بهبود رژیم‌های غذایی و افزایش فعالیت بدنی از سوی مسوولان و كارشناسان صورت گیرد، می‌توان از مرگ میلیونها نفر در جهان پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha