کارشناسان سلامت تاکید کردند: واکسن مقرون به صرفه‌ترین روش برای مقابله با حصبه در کشورهایی است که گرفتار این بیماری هستند.

واکسیناسون مقرون به صرفه‌ترین روش مقابله با حصبه

سلامت نیوز:کارشناسان سلامت تاکید کردند: واکسن مقرون به صرفه‌ترین روش برای مقابله با حصبه در کشورهایی است که گرفتار این بیماری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، نتایج بررسی انجام شده در دانشکده سلامت عمومی "ییل" در آمریکا حاکی از آن است که گنجاندن نوعی واکسن حصبه موسوم به TCV در برنامه واکسیناسیون کودکان و راه‌اندازی کمپینی برای واکسیناسیون تمامی کودکان زیر ۱۵ سال، روشی مقرون به صرفه و موثر برای کشورهایی با درآمد پایین و متوسط است که گرفتار این بیماری هستند.

این مطالعه اولین بررسی جامع از اثربخشیِ انواع مختلف واکسن حصبه در ۵۴ کشور به ویژه در آسیا و آفریقای سیاه است که با بیشترین میزان شیوع این بیماری مواجه هستند.

در این بررسی میزان انتقال بیماری، بستری شدن در بیمارستان، نرخ مرگ و میر، هزینه‌های مرتبط با واکسیناسیون و منابع مالی هر کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.

حصبه (تب روده یا تب تیفوئید) بیماری خطرناک و گاهی اوقات کشنده است که از نوعی باکتری موسوم به Salmonella Typhi ناشی می‌شود. هر سال بیش از ۱۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که از طریق آب و غذای آلوده گسترش پیدا می‌کند و معمولا از عدم دسترسی به زیر ساخت‌های آب سالم و عدم رعایت بهداشت در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط  ناشی می‌شود.

درحالیکه موارد جهانی ابتلا به این بیماری در سال‌های اخیر کاهش یافته اما موارد متعددی از شیوع این بیماری تهدیدی را متوجه سلامت عمومی کرده‌ است. 

واکسن TCV به تازگی مورد تایید سازمان جهانی بهداشت (WHO) قرار گرفته و در کنار فاکتورهایی همچون بهبود دسترسی به آب سالم و رعایت بهداشت و نظافت مطرح است. در این نوع واکسن بسیاری از محدودیت‌هایی که در دیگر واکسن‌های بیماری حصبه وجود داشته برطرف شده‌ است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان آمریکایی معتقدند افزایش دسترسی و پوشش‌دهی این نوع واکسن کودکان و نوجوانان را در برابر بیماری حصبه مصون ساخته، نیاز به آنتی‌بیوتیک را کاهش داده و روند پیدایش گونه‌های جدید مقاوم به دارو را کُند می‌کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha