سلامت نیوز :کارشناس ارشد پرستاری کودکان گفت: استفاده از آسپیرین برای کودکان مبتلا به بیماریهای ویروسی سبب تحریک سیستم اعصاب مرکزی، کبدی و خونسازی بدن و در نهایت ابتلا به سندرم "ری" می شود. از این رو والدین باید از استفاده خودسرانه آسپیرین به کودکان مبتلا به آبله مرغان و هر بیماری ویروسی دیگری خودداری کنند.
به گزارش مهر، اکرم دبیریان افزود: باید به کودکان مبتلا به آبله مرغان برای کاهش تحریکات مخاطی-حلقی مایعات خنک، آب میوه یخ زده و برای تامین انرژی مورد نیاز غذای نرم خورانده شود و مانع از فعالیت شدید کودکان شد چون تعریق فراوان تحریکات و در نهایت خارش پوستی را افزایش می دهد.

وی بهترین شیوه را پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان برشمرد و افزود: در صورتی که سابقه تماس با فرد مبتال به آبله مرغان ذکر شود برای جلوگیری از بروز آن واکسیناسیون علیه بیماری توصیه می شود.

این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی گفت: از نکات پرستاری کودکان مبتلا به آبله مرغان جداسازی و ایزولاسیون سریع کودک مبتلا با تظاهر نخستین بثورات جلدی است این بیماری ویروسی از یک روز پیش از تظاهرات جلدی تا 5 روز بعد به شدت مسری است.

دبیریان با تاکید بر ضرورت ممانعت از رفتن کودکان به مدرسه در 5 روز نخست بیماری افزود: ترشحات مجاری تنفسی افراد مبتلا، تماس با ضایعات پوستی اعم از پاپول، ماکول و وزیکول و یا تماس با اشیاء و البسه فرد مبتلا جزو راه های سرایت بیماری است.

وی ادامه داد: تظاهرات پوستی در 3 مرحله بروز می کند در مرحله نخست آبدانه های سرخ در بخش های فوقانی بدن (سر و گردن) تظاهر می کند که با بی حالی و بی اشتهایی در 24 ساعت نخست و خارش بثورات همراه است.

کارشناس ارشد پرستاری کودکان افزود: این ضایعات قرمز و آبکی پس از مدتی چرکی و دلمه می شود و شروع به ریزش می کند همچنین غدد لنفاوی در این کودکان به علت عفونت متورم می شود(لنفادنوپاتی).

دبیریان ادامه داد: آسیکلوویر خوراکی و تزریقی از داروهای آنتی ویروس است که هم زمان با داروی دیفن هیدرامین و آنتی هیستامین برای کاهش میزان خارش و حساسیت تجویز می شود.

به گفته وی، پنومونی(ذات الریه)، آنسفالیت و مننژیت (عوارض سیستم عصبی و جسمی) از عوارض بیماری ویروسی آبله مرغان (chicken pox ) است.

این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی یادآور شد: آشنایی والدین با نکات ساده مراقبتی و آموزش به پرستاران از طریق رسانه، در بخش های بیمارستانی، کلینیکها و مطب می تواند از میزان عوارض بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha