سلامت نیوز : رئیس انجمن دندانپزشكی كودكان ایران گفت: اگر به بهداشت و سلامت دندان شیری كودكان توجه نشود در آینده این كودكان دچار مشكلات دندانی می‌شوند دندانهای دائمی آنها كج رشد می‌كند كه تغذیه آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و گاهی به خدمات ارتودنسی نیازمند می‌شوند.

مجتبی وحید گلپایگانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: دندان شیری كودكان سنگ بنای دندان‌های دائمی آنان است و والدین نباید خودسرانه دندان كودك را بكشند زیرا در صورت قرار ندادن فضای نگهدارنده برای رشد دندان‌های دائمی كودكان دچار مشكلات ارتودنسی و تغذیه در آینده می‌شوند.

وی اضافه كرد: در گذشته فكر اشتباهی بر جامعه حاكم بود مبنی بر اینكه اگر دندان شیری كودك بیفتد دندان دائمی رشد می‌كند ولی این یك باور غلط است زیرا در وهله نخست یك كودك برای تغذیه به دندان سالم احتیاج دارد زیرا از 6 ماهگی تا 2 سالگی و در نهایت تا سن 6 سالگی كه دندان‌های كودك به صورت دائمی رشد می‌كند به دندان‌های شیری سالم احتیاج است.

وی افزود: دندان‌های شیری كودكان در این سنین با رعایت مسائل بهداشتی باید درد نداشته باشد و كشیده نشود تا كودك بتواند خوب تغذیه كند و در نهایت یك كودك از زیبایی نیز برخوردار باشد و در محیط بیرون نیز از جمله كودكستان اگر دندان‌های آنان مشكلی از جمله كشیدگی و پوسیدگی داشته باشد برای كودك ایجاد اختلال رفتاری به وجود می‌آید.

گلپایگانی تصریح كرد: اگر دندان كودك خراب شود و در صورت كشیده شدن دندان‌های جلویی كودك از نظر تكلم دچار مشكل می‌شود و در ادای حروف به دلیل عدم چرخیدن زبان در دهان و دندان دچار مشكل می‌شود زیرا بعضی از حروف مانند "ت " را نمی‌تواند ادا كند.

رئیس انجمن دندانپزشكی كودكان ایران اظهار داشت: والدین برای حفظ زیبایی، ظاهر كودك، تغذیه و تكلم كودك برای مراقبت از دندان‌های شیری كودك توصیه‌های لازم را انجام دهند.

گلپایگانی ادامه داد: دندان‌های شیری فضا را برای دندان‌های دائمی نگه می‌دارند یعنی اینكه اگر والدین مراقبت نكنند و این باور را داشته باشند كه دندان‌های شیری را می‌كشیم و در سن 6 سالگی دندان دائمی كودك رشد می‌كند كه باور نادرستی است به سلامت دندانهای كودك خود لطه زده‌اند.

وی گفت: والدین باید این آگاهی را داشته باشند كه هر دندان كودك كه كشیده می‌شود باید یك فضای نگهدارنده برای رشد دندان‌های دائمی برای كودك قرار گیرد و اگر فضای لازم برای رشد دندان دائمی نباشد نخستین دندان دائمی در فضای غیر از فضای اصلی به صورت كج رشد می‌كند و حتی رشد فضای دندان می‌تواند بسته شود.

گلپایگانی خاطرنشان كرد: وقتی دندان‌های دائمی فضای لازم را برای رشد و نمو نداشته باشند ردیف دندان‌ها نامرتب می‌شود و باید كودك در آینده ارتودنسی كند و مشكلات ردیف دندانی و ارتباطات نادرست دندان‌ها و در نهایت مشكلات گیج‌گاهی و ناراحتی‌های مفصلی برای كودك ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha