معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: سال گذشته یک هزار و ۵۹۶ ازدواج دختران زیر ۱۵سال در همدان ثبت شده که ۶۰مورد از آنها به طلاق منجر شده است.

ثبت ازدواج ۱۶۰۰دختر زیر ۱۵سال در همدان

سلامت نیوز:معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: سال گذشته یک هزار و ۵۹۶ ازدواج دختران زیر ۱۵سال در همدان ثبت شده که ۶۰مورد از آنها به طلاق منجر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،سعید گلستانی اظهار داشت: طبق آمارهای ثبت‌شده کمترین میزان طلاق مربوط به زوج‌های زیر ۱۵سال است. وی ادامه داد: این در حالی‌ست که سه هزار و ۸۰۰ ازدواج بین زوج‌های ۲۴ تا ۲۹سال همدان صورت گرفته که ۸۰۰ مورد آن به طلاق ختم شده است و مقایسه این دو آمار گویای سازگاری بیشتر در بین زوج‌های زیر ۱۵سال است.

معاون دادگستری همدان درباره عوامل مرسوم‌شدن ازدواج زیر ۱۵ساله‌ها در همدان، مدعی شد: روستاییان معتقدند که پسرها با قرارگرفتن در سن رشد برای یافتن کار محل زندگی خود را ترک کرده و حضور آنها در محیط شهری موجب می‌شود آنها تمایلی به ازدواج با دختر روستایی نداشته باشند.

گلستانی اضافه کرد: همچنین مرسوم نیست که از روستاهای مجاور برای خواستگاری به دیگر روستاها مراجعه کنند، بنابراین دخترها از روی اجبار در سنین کم ازدواج می‌کنند چراکه اگر سن آنها به بالای ۱۵سال تجاوز کند دیگر کسی برای زندگی مشترک آنها را خواستگاری نمی‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از زوج‌های کم سن‌وسال از نظر عقلی رشید و توانایی اداره زندگی را دارند اما بیشتر آنها این توان را ندارند موافق این موضوع نیستم.

معاون دادگستری همدان همچنین درباره اهمیت توجه به تناسب سنی در ازدواج گفت: از نظر شرعی متناسب‌نبودن سن زوجه و داماد اشکالی ندارد و از منظر قانونی اگر دختر حکم «رُشد» را از دادگاه بگیرد، محضر آنها را عقد می‌کند.

گلستانی ادامه داد: در مواردی اگر حکم «رُشد» از سوی دادگاه تائید نشود والدین دختر منتظر قانون نمانده و دخترشان را به عقد درمی‌آورند و به‌صورت شرعی با رضایت پدر عقد کرده سپس بعد از گذشت چندسال ازدواج را ثبت می‌کنند.

وی گفت: دختران ۱۵ساله در سنی نیستند که بتوانند یک زندگی را اداره کنند و مشقت زندگی و فشار روحی و روانی دختر را آزار می‌دهد؛ بنابراین اگر در سن بالاتر با درک و فهم بیشتر از زندگی، ازدواج صورت بگیرد بهتر است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان اظهار داشت: یک دختر ۱۲ و ۱۳ساله درک و فهم درستی از زندگی مشترک ندارد ولی از روی اجباری زندگی مشترک را تحمل می‌کند. ۱۲سالگی، سن بازی کودکانه است نه سن شوهر و فرزندداری اما رسم و رسوم‌های خانوادگی، این قبیل ازدواج‌ها را شایع کرده است و مشکلاتی را برای کودکان رقم می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha