تعرفه گذاری خدمات پرستاری موضوعی است که مورد اعتراض جامعه پرستاری بوده و مسؤولان سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت عدم تصویب و اختصاص بودجه را دلیل اجرایی نشدن آن می‌دانند.

«تعرفه گذاری خدمات پرستاری» در پیچ و خم تصویب بودجه

سلامت نیوز: تعرفه گذاری خدمات پرستاری موضوعی است که مورد اعتراض جامعه پرستاری بوده و مسؤولان سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت عدم تصویب و اختصاص بودجه را دلیل اجرایی نشدن آن می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری چند سالی است در پیچ و خم تصویب و اجرایی شدن قرار دارد و هنوز به دلائلی همچون تأمین بودجه و عدم موافقت مجلس و دولت اجرایی نشده  است.

این موضوع باعث نارضایتی جامعه پرستاری شده‌است و جمعی از پرستاران با درج درخواستی با عنوان « تعرفه گذاری خدمات پرستاری، کابوس وزارت بهداشت سالار» در سامانه فارس من خواستار روشن شدن سرنوشت این موضوع شده‌اند.

موضوع را با اصغر دالوندی، رئیس سازمان نظام پرستاری و احمد نجاتیان، مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت مراقبت پرستاری وزارت بهداشت مطرح کردیم.

 اصغر دالوندی، رئیس سازمان نظام پرستاری درباره « تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری»، اظهار داشت: هیچ برنامه‌ای برای این موضوع وجود ندارد؛ چرا که ما بودجه‌ای برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری قبل از سال جاری پیشنهاد کردیم که دو هزار میلیارد تومان بود و وزارت بهداشت نیز موافقت کرد اما در کمیسیون تلفیق رای نیاورد.

وی با اشاره به انتظارات سازمان نظام پرستاری درباره تعرفه گذاری خدمات پرستاری، ادامه داد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید شامل همه ارائه خدمات پرستاری شود؛ضمن اینکه باید بودجه لازم برای تعرفه‌گذاری تامین شود و اگر قرار است تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری انجام نشود باید برای سایر گروه‌ها هم اجرا نشود و کل کارانه‌ها کنار برود و نظام بسته‌های خدمات تشخیصی  به جای آن بیاید.

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: آنچه مدنظر ما است این است که از یک حقوق ثابت تبعیت کنیم؛ یعنی براساس حقوق ثابت یک جراح تنظیم شود؛ برای نمونه اگر یک جراح به صورت تمام وقت  ۱۰۰ تومان حقوق دریافت می‌کند حقوق پرستار نیز باید ضریبی از این عدد شود و نسبت معقولی بین آ‌نها وجود داشته باشد.

دالوندی تاکید کرد: ما اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را خواستاریم و این تعرفه‌ها باید مثل تعرفه‌های پزشکی واقعی باشد، بودجه لازم آن تامین شود و در غیر این صورت  اگر قرار است تعرفه گذاری انجام نشود باید برای همه گروه‌ها اجرا نشود.

احمد نجاتیان،مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت مراقبت پرستاری وزارت بهداشت  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره «تعرفه خدمات پرستاری»، اظهار داشت: آخرین اقدامی که در وزارت بهداشت صورت گرفت ارسال بودجه پیشنهادی به سازمان برنامه و بودجه بود.

وی ادامه داد: سال گذشته سازمان نظام پرستاری بودجه‌ای را برای اجرای قانون پیش‌بینی کرد که ما همان را با نظر موافق پیشنهاد دادیم و وزارت بهداشت نیز قبول کرد و این مبلغ  2 هزار میلیارد تومان بود که به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شد.

مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت مراقبت پرستاری وزارت بهداشت افزود: به دلیل مشکلات مالی که امسال دولت داشت، این موضوع در کمیسیون تلفیق رای نیاورد و برای آن بودجه‌ای لحاظ نشد.

نجاتیان یادآور شد: البته ما برای بخشی از خدمات پرستاری که مراقبت‌های پرستاری در منزل است اکنون با بیمه سلامت کار می‌کنیم و فاز پوشش پایلوت آن انجام می‌شود و اگر نتایج مطالعات ما خوب باشد، بخش پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در مراقبت از منزل امسال اجرایی خواهد شد.

وی ا ضافه کرد: به نظر می‌رسد باید همزمان با تلاش برای انجام این کارها، به نظام‌های جایگزین پرداخت که اکنون در سطح سیاست‌گذاری در وزارت بهداشت مطرح می‌شود فکر کنیم. وزارت بهداشت و قوانین اعلام کردند که پرداخت در نظام سلامت از نظام کارانه مبتنی بر خدمت به گروه‌های مرتبط تشخیصی تبدیل شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت مراقبت پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما در وزارت بهداشت در کارگروه‌ها حضور داریم تا ببینیم در این نظام جدید پرداخت با تعرفه‌های پزشکی به چه شکلی عمل شود که این در مرحله جلسات کارشناسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha