سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: بعضی از متخصصان اطفال بدون آزمایش حساسیت، شیرخشك‌های ضد حساسیت را تجویز می‌كنند كه به همین دلیل، تقاضا برای آن بالا رفته و با كمبود آن مواجه شده‌ایم.

ناصر كلانتر در گفت‌وگو با فارس  اظهار داشت: شیر مادر بهترین و كاملترین غذا برای شیرخوار است. با این وجود برخی از نوزادان به دلایلی، شرایط تغذیه با شیر مادر را ندارند و به همین دلیل از شیرخشك استفاده می‌كنند.

وی گفت: بعضی از نوزادانی كه از شیرخشك استفاده می‌كنند به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های "متابولیك و پی‌كی‌یو " باید از شیرخشك‌ رژیمی استفاده كنند؛ اگر این دسته از نوزادان، شیری به غیر از شیر رژیمی بخورند، در بافت‌های مختلف بدن آنها خصوصاً طحال رسوب ایجاد می‌شود كه این مسئله موجب عقب‌ماندگی ذهنی شیرخوار می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: بعضی از نوزادان كه از شیر خشك تغذیه می‌كنند دچار اسهال، استفراغ و اگزما می‌شوند كه این مسئله به دلیل پروتئین شیرگاو است ضمن اینكه نوزاد تحمل قند لاكتوز موحود در شیرخشك را ندارد و دچار حساسیت به این ماده می‌شود؛ این دسته از نوزادان كه "هایپو آلرژیك " دارند، باید از شیرخشك‌های ضد حساسیت كه در فرآیند تولید، لاكتوز و پروتئین شیر گاو از آن حذف شده است، استفاده كنند.

وی اضافه كرد: بعضی از متخصصان اطفال بدون آزمایش حساسیت، شیرخشك‌های ضد حساسیت را تجویز می‌كنند كه به دلیل همین تجویز نابجا، تقاضا برای آن بالا می‌رود و در نهایت با كمبود آن مواجه می‌شویم.

كلانتر افزود: كودكانی كه رفلاكس و اختلالات مركز معده دارند باید از "شیر خشك آنتی‌رفلاكس " استفاده كنند؛ متأسفانه این نوع شیرخشك به شكل خاص تولید نمی‌شود و به دلیل عدم مصرف صحیح و تجویز نادرست، با كم‌شدن این نوع شیر در بازار مواجه می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha