سلامت نیوز: با اجرای مقررات جدید اتحادیه اروپا، فروش صدها داروی گیاهی سنتی از امروز (شنبه۳۰ آوریل ۲۰۱۱ ) متوقف خواهد شد.
اتحادیه اروپا می گوید که هدف از مقررات جدید، حمایت از مصرف کنندگان در مقابل عوارض جانبی داروهای گیاهی است که در مغازه ها برای فروش عرضه می شود.
تحت این مقررات، برای اولین بار فقط داروهای گیاهی که بر کیفیت آنها نظارت کافی شده باشد و سابقه مصرف طولانی داشته باشند، به متقاضیان فروخته خواهد شد.
اما تجویز کنندگان داروهای گیاهی و همینطور تولید کنندگان این گونه داروها، نگران آن هستند که اجرای قوانین جدید به کار و کسب آنها لطمه وارد کند.
در بریتانیا، تا کنون هرگونه فعالیتی در این زمینه تحت مقرراتی صورت می گرفت که در سال ۱۹۶۸ میلادی به تصویب رسیده بود. در آن زمان هم تعداد داروهای گیاهی محدود بود، و هم تعداد کسانی که این نوع داروها را تجویز می کردند چندان زیاد نبود.
اما تحقیقات نشان می دهد که در طی دو سال گذشته، حدود یک چهارم بزرگسالان بریتانیا، دست کم یک نوع داروی گیاهی مصرف کرده اند. تصور می شود که غالب این داروها در مغازه ها و یا داروخانه ها خریداری شده باشد.
مقررات جدید شامل محصولاتی مانند اکینیسیا، سنت جان ورت، سنبل الطیب و گیاهان سنتی چینی و هندی می شود که مصرف گسترده ای دارند.
نگرانی در مورد مصرف این داروها بیشتر از بابت تاثیرات قوی آنها بر مصرف کننده، و فعل و انفعال آنها با داروهای متعارف بوده است.
به عنوان مثال سنت جان ورت می تواند بر روی قرص های ضد بارداری تاثیر بگذارد؛ و داروهای مشتق از گینکو و جینسنگ هم می توانند تاثیراتی مشابه به وارفارین (داروی دقیق کننده خون) بر روی مصرف کننده داشته باشند.
در آینده فقط داروهایی که مورد تائید آژانس تنظیم کننده محصولات دارویی و بهداشتی (Medicine and Healthcare products Regulatory Agency) قرار گرفته باشد، مجوز فروش دریافت خواهد کرد.
بر اساس مقررات جدید، تولید کنندگان داروهای گیاهی در آینده باید ثابت کنند که محصولاتشان تحت استانداردهای بالا تهیه می شود، و در عین حال میزان مصرف دارو هم باید به شکل واضح و مشخص روی بسته دارو نوشته شده باشد.
در مقررات جدید، داروهایی به عنوان داروی سنتی شناخته می شوند که دست کم ۳۰ سال تولید شده باشند؛ و پانزده سال آن هم باید در داخل اتحادیه اروپا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha