عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: پدر و مادرها نیز برای جلوگیری از گرفتار شدن فرزندان در دام سیگار و دیگر مواد افیونی، می توانند با محبت بی‌قید و شرط و کمک به افزایش عزت نفس نوجوان و کسب هویت و هدفمندی او و نیز با ایجاد امنیت روانی و احترام به جایگاه و شخصیتی فرزند گام های موثری بردارند.

محبت بی قید و شرط از اعتیاد فرزندان به مواد افیونی جلوگیری می کند

سلامت نیوز:عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: پدر و مادرها نیز برای جلوگیری از گرفتار شدن فرزندان در دام سیگار و دیگر مواد افیونی، می توانند با محبت بی‌قید و شرط و کمک به افزایش عزت نفس نوجوان و کسب هویت و هدفمندی او و نیز با ایجاد امنیت روانی و احترام به جایگاه و شخصیتی فرزند گام های موثری بردارند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ارسیا تقوا افزود: سخن گفتن از  مضرات دخانیات را نباید فقط به مصرف سیگار و افراد سیگاری ختم کرد بلکه سیگار شاه بیت تمام مواد دخانی و افیونی است و متاسفانه امروزه به جهت تقاضای بالا نه تنها وفور انواع سیگار داخلی و خارجی را در سطح شهر و روستاها شاهد هستیم بلکه علاوه بر افراد بزرگسال، دخترها و پسرهای نوجوانان هم در دام این کالای خطرناک گرفتار شده اند.

این روانپزشک بالینی اضافه کرد: بیشتر افرادی که برای نخستین بار رو به کشیدن سیگار می آورند، آن را نوعی تفریح و سرگرمی قلمداد می کنند، پس از مدتی مصرف سیگار برای این دسته افراد بخصوص نوجوانان و جوانان، ابزاری برای نمایش استقلال و خودمحوری، نمادی برای بزرگی و بلوغ، راه‌کاری برای جلب توجه دوستان‌ و مبارزه با خجالت و کم‌رویی و گاهی وسیله‌ای برای انتقام‌گیری از پدر و مادر کنترل‌گر و سخت‌گیر، بیان می شود.

تقوا گفت: تا کنون کار موثر و جدی از سوی مسئولان اجرایی که از منجربه کاهش مصرف مواد دخانی شود، انجام نشده است و برای اینکه بتوان جلوی رشد فزاینده مصرف آن را گرفت ضروری است مضرات مصرف دخانیان بویژه سیگار به واسطه دسترسی آسان برای افراد جامعه به نحوه مطلوب رسانه ای شود تا حداقل افرادی که در ابتدای مصرف آن هستند از ادامه آن صرف نظر کنند.  

وی با بیان برخی از مضرات سیگار، گفت: سیگار و دیگر مواد دخانی بر سلامت روان کسانی که مصرف می کنند، آسیب جدی وارد می کند و از طرفی افرادی که دارای مشکلات روانی هستند هرچقدر بیشتر سیگار مصرف کنند استرس و اضطراب و افسردگی آن ها تشدید خواهد شد و متاسفانه این دسته افراد به خودکشی فکرکرده یا اقدام به خود کشی می کنند.  

 این روانپزشک بالینی افزود: مشکلات تنفسی، قلبی، دیابت،  سرطان ریه  و حتی بسیاری از انواع سرطان ها از جمله عوارض مصرف سیگار است و به احتمال بسیار افراد سیگاری به مرگ طبیعی نمی میرند بلکه دچار مرگ زود رس می شوند. 

تقوا گفت: مصرف سیگار و دیگر مواد دخانی بر روی افراد دارای مشکلات روانی تاثیرات منفی دو چندان خواهد داشت و  این دسته افراد در صورت مصرف داروهای روانگردان یا الکل مشکلات روانی آن ها حادتر می شود.

وی اضافه کرد: در مجموع اگر  افرادی دارای یک مشکل روانی هستند و سیگار هم استعمال می کنند، به احتمال بسیار در معرض مشکلات دیگر جسمی هم قرار می گیرند، اما اگر سیگار را ترک کنند حتما احساس بهتری خواهند داشت، سالمتر بوده و طولانی تر زندگی کنند و برای این منظور می توانند برای ترک سیگار از دیگران به ویژه پزشکان کمک گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha