دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 272358

ابتلا به آلرژی دلایل مختلف از جمله ژنتیک دارد، اما مبتلایان به آلرژی در صورت ناتوانی کنترل بیماری در معرض ابتلا به اختلال‌های روانی قرار می‌گیرند.

بیماری ساده‌ای که افسردگی را به جانتان می‌اندازد

سلامت نیوز:ابتلا به آلرژی دلایل مختلف از جمله ژنتیک دارد، اما مبتلایان به آلرژی در صورت ناتوانی کنترل بیماری در معرض ابتلا به اختلال‌های روانی قرار می‌گیرند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران، محققان آلمانی و سوئیسی در جدیدترین مطالعه‌های خود دریافتند ابتلا به آلرژی با اضطراب، افسردگی و برخی اختلال‌های روانی در افراد مرتبط است، به گفته محققان، آلرژی ششمین بیماری مزمن فراگیر در کشور آمریکاست که منجر به صرف هزینه‌های مراقبتی افزون بر ۱۸ میلیارد دلار در سال می‌شود.
 

آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از ۵۰ میلیون نفر در آمریکا و حدود ۱۵۰ میلیون نفر در قاره اروپا به انواع گونه‌های بیماری آلرژی مبتلا هستند.
 
محققان با مطالعه برروی داوطلبان دریافتند مبتلایان به طیف بیماری آلرژی، چون آسم، رینیت آلرژیک یا درماتیت آتوپیک (اگزما) با درصد بالایی در معرض اختلال‌های روانی قرار دارند.
 

این یافته‌ها حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ با همکاری پژوهشپران سوئیسی است؛ دانشمندان در این پژوهش به مطالعه بر روی ۱۷۸۲ داوطلب در رده سنی ۳۹ تا ۸۸ سال مبتلا به انواع گونه‌های بیماری آلرژی و بررسی وجود اختلال‌های روانی، چون اضطراب و افسردگی درآن‌ها پرداخته اند.
 
مبتلایان به آلرژی در اثرمواجهه با آلرژن‌ها دچار علائم حساسیت می‌شوند؛ محققان در این پژوهش دریافتند آلرژی فصلی می‌تواند به استرس افراد وابسته مرتبط باشد.
 
همچنین میزان حساسیت و آلرژی در افرادی که سابقه استرس، عصبانیت و اضطراب دارند بیش از سایرین است، در اثر حمله آلرژی به ویژه نوع شدید آن افراد دچار استرس، نگرانی، ترس، حمله پنیک و حتی ابتلا به انواع فوبیا می‌شوند که باید در صورت بروز این مشکل‌ها به کارشناس مراجعه کنند.
 
توصیه‌هایی برای کاهش حمله آلرژی
کارشناسان به افرادی که سابقه آلرژی دارند توصیه می‌کنند نظارت بیشتری بر سلامت روان خود داشته باشند، کاهش استرس، نگرانی و عصبانیت، مصرف مواد خوراکی سالم و غیر آلرژی زا، همراه داشتن دارو‌ها و مصرف منظم آنها، اطلاع رسانی به اطرافیان درباره ابتلا به آلرژی، استفاده از دستنبد مخصوص اطلاع رسانی درباره ابتلای فرد به آلرژی، مثبت اندیشی، مراجعه به کارشناس در صورت استمرار نگرانی، استرس و یادگیری راهکار‌های کنترل استرس می‌تواند سبب کاهش حمله‌های آلرژی و بهبود سلامت روان شود.
 

ترس از بروز ناگهانی حمله آلرژی به ویژه زمانی که فرد دسترسی سریع به مراکز درمانی ندارد می‌تواند از جمله دلایل بروز استرس و اضطراب شدید شود؛ دربرخی افراد نوع حاد و شدید آلرژی وجود دارد که می‌تواند سبب شوک آنافلاکسی وحتی بروز خطرمرگ شود.
 
 
این افراد باید نظارت دقیقی بر سلامت خود، رعایت رژیم خوراکی و پرهیز از قرارگیری درمعرض آلرژن‌ها داشته باشند و درصورت بروز حمله آلرژی به سرعت به مراکز درمانی منتقل شوند.


منبع: medicalnewstoday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha