مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست در حالی از روند بهبود نسبی کیفیت گازوئیل توزیعی در کشور خبر داده که به گفته او و به گواه نمونه‌برداری‌های صورت گرفته هنوز هم در برخی جایگاه‌های سوخت کشور میزان گوگرد گازوئیل از حد مجاز بیشتر است.

گوگرد گازوئیل ‌همچنان بالاتر از حدمجاز

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست در حالی از روند بهبود نسبی کیفیت گازوئیل توزیعی در کشور خبر داده که به گفته او و به گواه نمونه‌برداری‌های صورت گرفته هنوز هم در برخی جایگاه‌های سوخت کشور میزان گوگرد گازوئیل از حد مجاز بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این در حالی است که براساس ماده18 قانون هوای پاک، وزارت نفت مکلف است حداکثر تا 3سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون سوخت تولیدی کشور ازجمله بنزین، نفت گاز، ‌نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استانداردهای ملی مصوب عرضه کند و سازمان محیط‌زیست نیز مکلف شده از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند.

شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان محیط‌زیست اقدامی برای توقف تولید سوخت غیراستاندارد مطابق قانون انجام نداده می‌گوید:‌طبق قانون هنوز 3 سال تمام نشده و وزارت نفت تلاش کرده هرسال میزان کیفیت سوخت تولیدی را افزایش دهد، اما در مورد گازوئیل‌های مصرفی بعد از هر بار مشخص شدن نتایج نمونه‌ها که حکایت از افزایش بیش از حد مجاز گوگرد در گازوئیل بود به این وزارتخانه از طریق مکاتبه اعلام کردیم و موضوع را در جلسات کارگروه آلودگی هوا نیز به اطلاع آنها رساندیم.

انصاری می‌افزاید: ‌آنها می‌گویند علت بالا بودن گوگرد در برخی نمونه‌ها به‌دلیل مخازن آلوده بوده که از قبل مقادیری گازوئیل در آن بوده است. او خاطرنشان می‌کند هم‌اکنون گازوئیل و بنزین مصرفی کشور مطابق با استاندارد یورو 4تولید می‌شود و این روند هرساله رو به بهبود است اما پایش و اندازه‌گیری ما با تفاهمنامه‌ای که با خود شرکت پخش و پالایش منعقد کردیم به‌صورت مشترک همچنان ادامه دارد.


 نتایج آنالیز سوخت گازوئیل توسط سازمان محیط‌زیست نشان می‌دهد که در سال۹۷ از بین ۳۶۴نمونه گازوئیل برداشت‌ شده از جایگاه‌های سوخت سراسر کشور، فقط ۳۹درصد نمونه‌ها در حد مجاز بوده است. در عین حال از 61درصد مابقی نمونه‌ها حدود ۴۶ درصد در شرایط مناسب اما 1۵ درصد در وضعیت قرمز بوده است.

شینا انصاری به همشهری می‌گوید: اگر گوگرد سوخت، پایین‌تر از 50پی‌پی‌ام باشد، سوخت سالم است و به رنگ سبز نشانه‌گذاری می‌شود اما اگر میزان گوگرد بین ۵۰ تا 250پی‌پی‌ام باشد با رنگ زرد و چنانچه بالاتر از 250پی‌پی‌ام باشد، سوخت در زمره سوخت غیراستاندارد و ناسالم قرار می‌گیرد و با رنگ قرمز شناخته می‌شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه در بهار۹۷ تنها از جایگاه‌های تهران و کرج نمونه‌برداری انجام شده، به ایسنا گفت: از بین ۴۹نمونه نفت‌گاز برداشت‌ شده در این فصل، ۱۵نمونه یعنی معادل ۳۰درصد نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز بود که بیشتر آنها در محدوده ۵۰ تا 250پی‌پی‌ام گزارش شد.

او همچنین با اشاره به وضع بد سوخت گازوئیل در تابستان۹۷ تصریح کرد: در این فصل، گوگرد ۶۱درصد نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز بود. در پاییز نیز نتایج بررسی‌ها حاکی از آن بود که میزان گوگرد در ۴۰درصد نمونه‌های نفت‌گاز بالاتر از حد مجاز بوده است.

انصاری با تأکید بر اینکه در زمستان سال۹۷، تعداد نمونه‌های برداشت‌ شده از جایگاه‌های سوخت‌ نفت‌گاز در سراسر کشور به حد قابل‌توجهی افزایش یافت، گفت: در این فصل ۲۳۴نمونه برداشت شد که از این تعداد در ۳۱درصد نمونه‌ها، میزان گوگرد بالای 50پی‌پی‌ام و در ۹درصد نمونه‌ها این میزان بالاتر از 250پی‌پی‌ام بود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست درباره اینکه این سوخت‌ها از چه پالایشگاهی وارد جایگاه‌های سوخت شده در گفت‌وگو با همشهری اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: این‌که این سوخت‌ها وارداتی بوده یا تولید داخل و متعلق به کدام پالایشگاه‌ها بوده نمی‌دانم اما در این زمینه سازمان ملی استاندارد هم دارای تکلیف نظارتی است؛ به‌ویژه در حوزه مقابله با ورود سوخت غیراستاندارد.


کاهش گوگرد گازوئیل از 7هزاربه کمتر از 250 پی‌پی‌ام

کارشناسان می‌گویند: گازوئیل، همچنان متهم شماره یک افزایش دی‌اکسید گوگرد در هوای شهرهای کشور است. با این‌که گوگرد موجود در سوخت دیزلی‌ها، از 7هزارپی‌پی‌ام در دهه80 اکنون به کمتر از 500 و حتی 50پی‌پی‌ام کاهش یافته اما همچنان دیزلی‌ها مهم‌ترین علت وجود دی‌اکسید گوگرد در هوای شهرها هستند.

اگرچه راه طولانی توسط سازمان محیط‌زیست و وزارت نفت طی شده تا میزان گوگرد گازوئیل کاهش یابد اما این میزان هنوز هم این مقدار نیست که بتوان اجازه تردد خودروهای سواری دیزلی را در کشور داد. از این‌رو عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته با اشاره به این‌که وجود ۱۰۰هزار خودروی سنگین دیزلی در تهران به معضلی لاینحل تبدیل شده است گفت:

«در شرایطی که هنوز نتوانستیم مسئله این خودروهای سنگین دیزلی تهران را با وجود مصوبات متعدد و قانون هوای پاک حل و فصل کنیم، چطور می‌توانیم سواری دیزلی را هم وارد چرخه مصرف کنیم؟ هنوز وزارت صنعت و وزارت کشور به تعهدات‌شان برای نصب فیلتر دوده و یا گازسوز کردن خودروهای سنگین عمل نکرده‌اند و قطعا تولید سواری‌های دیزلی مشکلات گذشته را صد چندان خواهد کرد.»در ۳۰مهرماه۹۷ آیین‌نامه فنی ماده2 قانون هوای پاک به تصویب دولت رسید و ابلاغ شد.

در این آیین‌نامه به‌ویژه تبصره‌های ۲ و ۳ اشاره شده است که سوخت نفت‌گاز یورو۴ باید علاوه بر 8کلانشهر در ۱۶۳جایگاه سوخت کشور از تاریخ ابلاغ آیین‌نامه توزیع شود. شینا انصاری می‌گوید: بنابراین در سازمان حفاظت محیط‌زیست باید برای پایش سوخت در همه این جایگاه‌ها از ابتدای آبان‌ماه۹۷ برنامه‌ریزی می‌کردیم که از همان مقطع پایش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه محتوی گوگرد گازوئیل با جدیت بیشتر و با دامنه وسیع‌تری در دستور کار قرار گرفت.

اما به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های نمونه‌برداری و آنالیز سوخت قرارشد در هر دوره نمونه‌برداری از ۲۵درصد کل جایگاه‌های سوخت به انتخاب سازمان حفاظت محیط‌زیست و با حضور نمایندگان استانی شرکت ملی پخش، 2نمونه شاهد و آزمایشگاهی از هر جایگاه تهیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha