سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 272456

روشی جدید برای درمان فلج مغزی کودکان

سلامت نیوز:مدیر عامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان گفت: طرح کارآزمایی بالینی فلج مغزی با همکاری مرکز طبی کودکان آغاز شد و حدود ۱۲۰ بیمار تحت درمان قرار گرفتند.

مرتضی ضرابی مدیر عامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از اجرای بزرگترین کارآزمایی بالینی طرح فلج مغزی خبر داد و اظهار کرد: از جمله اقدامات بسیار مهمی که این شرکت اخیرا به آن پرداخته، جداسازی سلول‌های بنیادی مزانشیم بندناف است؛ پیش از این، مرحله اول که شامل تزریق سلول‌های بنیادی مزانشیم به بیماران فلج مغزی‌ می‌شد انجام گرفت و در حال حاضر مرحله دوم طرح  بر کودکان ۴ تا ۱۴ ساله در حال انجام است؛ این طرح با همکاری مرکز طبی کودکان و ستاد توسعه سلول‌های بنیادی فعالیت خود را آغاز کرد و حدود ۱۲۰ بیمار تحت درمان قرار گرفتند.


وی ادامه داد: تا کنون ۲ نوبت تزریق برای بیماران تحت درمان انجام شده است و خوشبختانه نتایج اولیه نشان دهنده اثر بخشی مناسب آن است؛ در سال جاری هم تزریق‌های نوبت دوم و سوم برای بیماران انجام خواهد شد، همچنین بیماران جدید پذیرش می‌شوند و امیدوار هستیم با این روش کودکان بیمار بیشتری درمان شوند.
تزریق مزانشیم برای کمک به بیماران اوتیسمضرابی تصریح کرد: طرح تزریق مزانشیم بندناف علاوه بر فلج اطفال برای بیماران اوتیسمی و بیماران مبتلا به آرتروز شدید هم در دستور کار قرار گرفته است و می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد دستاوردهای این روش باشیم.


بانک خون بند ناف رویان پذیرش مستقلی برای درمان بیماران نداردمدیر عامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان با تاکید بر این که این طرح بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی فلج اطفال در سطح منطقه محسوب می‌شود گفت: باید توجه داشت که این روش درمانی برای افرادی که پیش از این در مرکز طبی پذیرش شده و فلج مغزی آنها مورد تایید پزشک قرار گرفته است انجام می‌شود؛ باید پزشک معالج تشخیص دهد که سلول درمانی برای نوع ناتوانی آنها، موثر است. تمام این بیماران توسط مرکز طبی پذیرش شده‌اند و بانک خون بند ناف رویان پذیرش مستقلی برای درمان بیماران ندارد.

وی با تاکید بر موثر بودن این روش برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بیان کرد: در حال حاضر برخی از کشور‌های  دنیا از سلول‌های مزانشیم برای برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند آلزایمر، پارکینسون، ام اس، سکته‌های مغزی و SMA و غیره استفاده می‌کنند؛ امیدواریم بتوانیم به زودی در این زمینه‌ها هم کارآزمایی بالینی لازم را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضاجعفری ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
    3 0
    آیا استفاده از روش درمانی سلول های بنیادین برای افراد بزرگ سال مبتلا به فلج مغزی (مشخصا همی پارزی) در کشور ایران امکان پذیر است : با سپاس