سلامت نیوز :از میان 58 نفر فارغ التحصیل فلوشیب مراقبت های ویژه پزشکی فقط 10 نفر در مراکز علمی و دانشگاهی جذب شده اند و بقیه جایگاه کاری و حرفه ای شان هنوز تعریف نشده است.
دکتر محمد مهدی قیامت رئیس انجمن مراقبت های ویژه پزشکی و رئیس کنگره در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در بخش مراقبت های ویژه مشکلات متعددی وجود دارد که یکی از مهمترین مشکلات این بخش عدم انگیزه کافی فارغ التحصیلان فلوشیب مراقبت های ویژه برای فعالیت در مراکز علمی و آموزشی است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه سالانه 58 نفر در مقطع فوق تخصص این رشته از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، فارغ التحصیل می شوند اما از این میان فقط 10 نفر تحت عنوان هیئت علمی در مراکز علمی و آموزشی مشغول شده اند و بقیه به جای فعالیت در جایگاه حرفه ای شان به کار سابق خود در زمینه بیهوشی می پردازند.

رئیس انجمن مراقبت های ویژه پزشکی اظهار کرد: برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب و افزایش رفاه حال بیماران نیازمند حداقل 1000 نفر فلوشیب مراقبت های ویژه هستیم بنابراین با توجه به وضع کنونی انگیزه حرفه ای برای گرایش به این حرفه مورد نیاز کشور و جوامع بشری از دست می رود.

قیامت دلیل این وضع را بی برنامگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه خواند و اذعان داشت: در حال حاضر بخش مراقبت های ویژه در کشور ما فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد این درحالی است که بسیاری از کشورهای دنیا این مراحل را طی کرده اند و به تکامل رسیده اند.

وی تصریح کرد: تمهیداتی نظیر ایجاد انگیزه، تشویق به آموزش، تعریف جایگاه کاری و حرفه ای فوق تخصصان بخش مراقبت های ویژه به روزرسانی و تجهیز ICU های و همچنین به روزرسانی و ارتقای سطح آموزش پرسنل ICU ها و افزایش توانمندی ها و سیستم تجربی و مهارتی آن ها می تواند یاری گر ما برای بهبود و ارتقای کیفیت سطح این بخش باشد.

قیامت با اشاره به عدم پرداخت به موقع مطالبات بیمارستان ها توسط شرکت های بیمه اظهار داشت: شرکت های بیمه مطالبات نیمه دوم سال قبل را هنوز پرداخت نکرده اند و این عدم پرداخت به موقع می تواند زمینه ساز ورشکستگی بیمارستان های دولتی و دانشگاهی و پس از آن بیمارستان های خصوصی شود.

گفتنی است، کنگره بین المللی مراقبت های ویژه عصر دیروز به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha