سلامت نیوز :پیشگیری از بروز و كنترل عوارض در بیماران دیابتی كه از طریق غربالگری شناسایی شده اند، در اولویت برنامه های آینده وزارت بهداشت است.

دكتر سید محمد علوی نیا رییس اداره غدد و متابولیك وزارت بهداشت در نشست كارشناسی برنامه دیابت كه با حضور كارشناسان و مسوولان دانشگاه های علوم پزشكی كشور در شیراز برگزار شد با بیان این مطلب ،‌ اظهار داشت: در حال حاضر غربالگری افراد بالای 30 سال در كشور انجام می شود و بر اساس آن بیماران دیابتی شناسایی می شوند.

وی افزود: این نوع غربالگری ها كه به صورت فعال انجام می شود تنها منجر به شناسایی بیماران می شود و برای بالا بردن كیفیت زندگی بیمار و پیشگیری از ابتلای دیگر افراد جامعه به این گونه بیماری ها نیز دارای اهمیت است.

دكتر سید محمد علوی نیا ادامه داد: افرادی كه پس از غربالگری، بیمار شناخته می شوند باید مراقبت های لازم را نیز به طور رایگان دریافت كنند و با توجه به فعالیت هایی كه تاكنون انجام شده و مداخلاتی كه صورت گرفته است، بررسی نتایج در این زمینه ضروری است.

رییس اداره غدد و متابولیك تصریح كرد: در حال حاضر ریز فاكتورهای خطرزا از جمله چاقی ، مصرف سیگار و‌ فشارخون بالا در جامعه افزایش پیدا كرده است اما نمی توان مشخص كرد كه كدام عامل در به وجود آمدن یك بیماری تاثیر بیشتری دارد.

در ادامه این نشست دكتر محسن مقدمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: آمارهایی كه در برنامه غربالگری به دست می آیند باید به متولیان و سیاستگذاران كشور ارایه شود تا فعالیتهای پیشگیرانه در برنامه ریزی های بلند مدت در نظر گرفته شوند.

وی افزود: در حال حاضر در بیشتر شهرهای كشور حتی در شهرهای كوچك ، بیمارستان و سایر تجهیزات درمانی موجود است و باید در زمینه پیشگیری تلاش بیشتری انجام شود. وی بیان كرد: جراحی های قلب در كشور به شدت در حال افزایش است كه این مسئله در نتیجه كنترل نشدن ریزفاكتورهای خطرزا است.

دكتر مقدمی گفت: تاكنون بیش از 108 هزار و 365 نفر از افراد بالای 30 سال در شیراز غربالگری شده اند كه این تعداد بیشتر از آمار پیش بینی شده بود. وی اظهار داشت : از كل افراد غربالگری شده بیش از 76 هزار نفر در معرض خطر شناخته شدند كه از این تعداد بیش از 10 هزار نفر بیمار دیابتی تشخیص داده شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز بیان كرد: 42 درصد از افراد غربالگری شده دچار اضافه وزن بودند كه بر این اساس باید با اصلاح شیوه تغذیه ، به طور جدی به این موضوع پرداخته شود. وی گفت : در حال حاضر 60 واحد در شیراز به غربالگری دیابت می پردازند كه 10 واحد نیز از مراكز خصوصی در این امر مشاركت دارند.

 گفتنی است نشست كشوری دیابت از یازدهم اردیبهشت ماه به مدت 3 روز و با حضور دانشگاه های علوم پزشكی تهران، شهید بهشتی، البرز، تبریز، مشهد، اصفهان، یزد، اهواز و كرمان به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha