بیماری آسم یک معضل بهداشتی به شمار می رود که شیوع آن در جوامع توسعه یافته و رو به رشد در حال افزایش است.

شیوع بیشتر آسم در میان تهرانی‌ها و سیستانی‌ها

سلامت نیوز:  بیماری آسم یک معضل بهداشتی به شمار می رود که شیوع آن در جوامع توسعه یافته و رو به رشد در حال افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۳۴ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری آسم مبتلا هستند و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

هادی دهقانی، رییس تحقیقات آسم و آلرژی در این خصوص گفت: حدود چهار درصد از مرگ و میر در بیماری های غیر مزمن مربوط به مشکلات تنفسی است و سالانه حدود 15 میلیون نفر در دنیا به خاطر آسم دچار ناتوانی می شوند.

وی افزود: دود سیگار، آلودگی شهرها، آلودگی داخل منازل، عدم تحرک مناسب و زندگی ماشینی از ریز فاکتورهایی است که باعث تشدید علایم آسم در افراد می شود.

وی خاطرنشان کرد: عوامل ژنتیکی نیز نقش زیادی در بروز آسم در کودکان و نوجوانان دارند. ما با آموزش به بیمار و دادن داروی مناسب می توانیم از پیشرفت بیماری ژنتیکی مربوط به آسم در کودکان و نوجوانان جلوگیری کنیم.

مهدی نجمی، رییس اداره بیماری‌های مزمن وزارت بهداشت نیز سومین علت مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیر واگیردار را ناشی از بیماری‌های مزمن تنفسی دانست و گفت: هم اکنون یک و نیم میلیارد نفر در دنیا به بیماری های مزمن تنفسی مبتلا هستند که آسم یکی از مهمترین بیماری های مزمن تنفسی است؛ هم اکنون حدود 350 میلیون نفر به آسم مبتلا هستند.

به گفته وی، آلودگی هوا، آلرژی ها، استعمال دخانیات و شیوع قلیان و سیگار در بین جوانان از مهمترین دلایل رشد بیماری‌های مزمن غیر واگیر است.

شیوع آسم در پسرها بیشتر از دخترهاست

مریم محلوجی راد، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت: طبق مطالعات این مرکز که  به روی دو گروه بالغین و کودکان انجام شد، نشان داد که شیوع کلی آسم در کودکان ۱۰.۹ درصد است؛ با در نظر گرفتن شیوع آسم به تفکیک گروه سنی، شیوع آسم در گروه شش تا هفت سال ۹.۴ درصد و در گروه ۱۳ تا ۱۴ سال ۱۲.۴ درصد است.

وی افزود: همچنین این مطالعه ها نشان داد شیوع آسم در پسرها بیشتر از دخترها، و در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است.

وی در این خصوص گفت: یک چهارم کودکان مبتلا به آسم نیز در معرض دود سیگار قرار داشتند بنابراین ارتباط مستقیمی بین در معرض دود سیگار قرار گرفتن با ابتلاء به آسم در هر دو گروه سنی وجود داشت.

وی ادامه داد: همچنین مطالعات نشان داد شیوع آسم در استان تهران از سایر استان‌ها بالاتر بوده و در گروه سنی شش تا هفت سال ۱۲.۶ درصد و در گروه سنی ۱۳ تا ۱۴ سال ۱۶.۶ درصد بود.

به گفته وی، بالاتر بودن شیوع آسم در تهران نسبت به آمار کلی ایران، به فاکتورهای مختلف دخیل در بیماری آسم از جمله آلودگی بیشتر هوا در استان تهران برمی‌گردد.

محلوجی راد گفت: مطالعه‌ای که در مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی انجام شده همچنین نشان می‌دهد شیوع آسم در استان‌های جنوبی، برخی استان‌های شمال شرقی و بعضی استان‌های مرکزی بیشتر بوده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، بیشترین شیوع آسم در بالغین را مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان عنوان کرد و گفت: همچنین این مطالعات نشان داد، شیوع آسم در بالغین کشورمان به طور کلی ۸.۹ درصد است که این عدد نسبت به شیوع آسم در کودکان، کمتر بوده است.

تشدید بیماری آسم با دود دست دوم

دکتر راضیه السادات میر معینی، مدیر گروه غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته شیوع آسم در افراد بالغ ۹ درصد و کودکان ۱۱ درصد است و از این تعداد مبتلایان به آسم ۱۰ درصد دچار آسم شدید هستند و نیاز به بستری در بیمارستان و دریافت دارو دارند.

وی افزود: طبق بررسی های صورت گرفته تا ۱۰ سال آینده ۲۵ درصد، به مبتلایان به آسم افزوده می شود.

به گفته وی، آلودگی محیط ، آلودگی هوا، نوع تغذیه، تمایل کودکان به مصرف مواد غذایی که به تازگی رایج شده، مصرف مواد خوراکی رنگی، مواد نگهدارنده که به غذاها افزوده می شوند مولفه هایی هستند که در تشدید بیماری آسم تاثیر دارند.

وی اظهارداشت: افزایش مصرف دخانیات و وجود دود دست دوم و دست سوم در خانه نیز موجب بروز و تشدید بیماری آسم می شود. وقتی یک کودک در منزل حضور دارد حتی اگر پدر در بالکن خانه سیگار بکشد باز هم تاثیر منفی به روی کودک می‌گذارد؛ چرا که پس از استعمال سیگار در داخل محیط بسته اتاق حضور یافته و حتی کودک را در آغوش می کشد.

وی ادامه داد: طبق مطالعات تا سه ساعت پس از مصرف سیگار، تنفس فرد سیگاری، آلودگی را در داخل خانه پخش می کند.

وی گفت: دود دست سوم موادی است که از سیگار کشیدن طولانی مدت در یک فضا پخش شده و نشست غبار آن بر روی وسایل خانه می تواند آلوده کننده از نظر تنفسی و سرطان زا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha