شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳

همسرکشی از جمله جرائم بسیار قدیمی تاریخ بشر است که در طول دوران‌های مختلف به دلایل متعدد با تغییرات فراوانی روبه‌رو بوده است.

چند نکته درباره همسرکشی در ایران

سلامت نیوز:همسرکشی از جمله جرائم بسیار قدیمی تاریخ بشر است که در طول دوران‌های مختلف به دلایل متعدد با تغییرات فراوانی روبه‌رو بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،به‌طور معمول زنانی مرتکب قتل همسرانشان می‌شوند که با او احساس خوشبختی نمی‌کنند. زنان وقتی خود را با خشونت روبه‌رو می‌بینند، پس از مدتی درمی‌یابند که نمی‌توانند رویه و رفتار همسرشان را تغییر دهند. بنابراین به‌تدریج او را یک شکنجه‌گر و ظالم تلقی کرده و آرزوی مرگش را می‌کنند.

مردان نیز اغلب بر اثر عصبانیت‌های آنی یا شک دست به قتل همسران خود می‌زنند. زندگی در شهر‌های بزرگ، آپارتمان‌های کوچک، کمبود فضای طبیعی، اعتیاد، اختلالات روانی و گرمای هوا از جمله عوامل موثر در پدیده همسرکشی است.

بررسی پرونده‌های همسرکشی نشان می‌دهد قتل‌های اتفاقی که بر اثر عصبانیت صورت می‌گیرد بیشتر در نیمه اول سال رخ می‌دهد. قتل‌های از پیش طراحی‌شده نیز در نیمه دوم سال رخ می‌دهد که براساس یک پژوهش علمی این موضوع با آب‌وهوا مرتبط است. در فصل گرما آستانه تحمل افراد کاهش پیدا می‌کند و در برابر هر کنشی از خود واکنش نشان می‌دهد.

همچنین در خانه‌هایی که فضای طبیعی در آن زیاد است شاهد درگیری کمتری میان زوج‌ها هستیم. بررسی یک تحقیق نشان می‌دهد، بالاترین میزان همسرکشی در شهرهای بزرگ بوده است. متاسفانه طی سال‌های اخیر مصرف ماده مخدر شیشه باعث افزایش قتل همسران به دست این معتادان شده است.

شیشه باعث ایجاد توهم سوءظن در فرد معتاد می‌شود به‌طوری که این قاتلان پس از دستگیری شک به همسران خود را انگیزه قتل اعلام می‌کنند اما پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود او به دلیل توهم و افکار پوچ تصور اشتباه کرده است.

زنانی مرتکب قتل همسرانشان می‌شوند که در کنار او احساس خوشبختی و رضایت نمی‌کنند. حال در صورت ادامه این نارضایتی به فکر پایان‌دادن به آن افتاده و سعی در رهایی خود از این زندگی می‌کنند. در این میان برخی زنان برای طلاق با مشکل روبه‌رو هستند. این افراد گاهی در مسیر زندگی با مرد دیگری روبه‌رو می‌شوند که محبت از دست رفته خود در زندگی مشترک را در او می‌بینند.

این زمان قتل همسر تنها گزینه پیش روی آنهاست که با ترغیب و تشویق شخص سوم او را مجبور به این کار می‌کند. یکی از علل شایع در بروز این پدیده وجود اختلالات هذیانی است، یک سلسله باورهای نادرست که با منطق قابل اصلاح نمی‌باشند.

اختلالات هذیانی انواع مختلفی دارند اما یکی از انواع بسیار رایج آن که به وفور در کلینیک‌های روانپزشکی با آن روبه‌رو می‌شویم اختلال هذیانی از نوع حسادت است.

در این نوع اختلال مرد یا زن همواره به همسر خود مشکوک است و گمان می‌کند که او در حال خیانت است. به این منظور دائم همسرش را تحت کنترل داشته و تمام رفتار و حرکات و امور شخصی او از قبیل تلفن‌ها، محل کار، رایانه، پیام‌های کوتاه تلفنی و غیره را به دقت و با وسواس بررسی می‌کند. حال کافی است که فرد در باور هذیانی خود بپندارد که همسرش به وی خیانت کرده است.

بنابراین درصدد انتقام برخواهد آمد که این امر می‌تواند به همسرکشی نیز منتهی گردد. اختلال هذیانی حسد، یک اختلال روانی قابل درمان است که در صورت درمان به‌موقع، می‌توان از بروز اتفاقات ناگوار بعدی پیشگیری کرد.

در بررسی قتل زنان به دست مردان و برعکس تفاوت‌هایی وجود دارد. مردان بیشتر خود مرتکب قتل می‌شوند و از روش‌های خشن استفاده می‌کنند، اما زنان در اغلب موارد با کمک شخص سوم جنایت را رقم می‌زنند. زنان کمتر از روش‌های خشن استفاده می‌کنند البته طی چندسال اخیر قتل با چاقو در بین زنان رواج پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha