دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 27262
سلامت نیوز :پزشكان در مطالعات اخیر مكانیزمی را مشخص كرده‌اند كه می‌تواند یك راهكار درمانی بالقوه برای معالجه بیماران دیابتی باشد.

به گزارش ایسنا، مردم به این خاطر به دیابت مبتلا می‌شوند كه در غده پانكراس یا لوزالمعده آنها به اندازه كافی سلول‌های بقا كه تولیدكننده انسولین لازم برای تنظیم میزان قند خون هستند، وجود ندارد.

اما اكنون متخصصان مركز مطالعات لاری ال هیل بلوم اسلیت در دانشگاه كالیفرنیا مكانیزمی را معرفی كرده‌اند كه می‌تواند سایر سلول‌های بدن را به سلول‌های تولیدكننده انسولین تبدیل كند و در نتیجه این راهكار می‌تواند شانس درمان دیابت را افزایش دهد.

به گزارش مجله آنلاین سانیس دیلی، به گفته پزشكان با وجودی كه روش استاندارد فعلی برای درمان دیابت موسوم به «انسولین درمانی» به بیماران كمك می‌كند كه قند خون خود را در سطح طبیعی نگه دارند اما با این‌ حال روش كاملی نیست و باز هم بسیاری از این بیماران در معرض خطر ابتلا به بسیاری از مشكلات قرار دارند.

این متخصصان می‌گویند پرورش دوباره سلول‌های از دست‌رفته بتا در پانكراس می‌تواند یك راه‌حل بلندمدت‌تر هم برای مبتلایان به دیابت نوع یك و هم برای مبتلایان به دیابت نوع دو باشد. در دیابت نوع اول، بیمار در اثر حمله سیستم ایمنی بدن خودش سلول‌های بتا را از دست می‌دهد و در دیابت نوع دوم فرد مبتلا دچار مقاومت انسولینی می‌شود كه نتیجه هر دو مورد به‌هم خوردن تنظیمات قند خون است.

اینل بوشان، استادیار پزشكی در بخش غدد درون‌ ریزشناسی در دانشكده پزشكی دیوید گفن دانشگاه كالیفرنیا، در این‌باره متذكر شد: آزمایشات ما نشان می‌دهد كه سلول‌های بتا و سلول‌های درون‌ریز مرتبط با آن می‌توانند به راحتی به یكدیگر تبدیل شوند.

جزییات این آزمایشات در مجله «سلول رشد» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha