سلامت نیوز :متخصصان ایمونوبیولوژی در مطالعات خود یك گام دیگر به هدفشان برای درك اسرار سیستم ایمنی بدن در زمینه مقابله با بیماری‌ها نزدیك‌تر شدند.

به گزارش  ایسنا، دكتر دیوید آندرهیل، استادیار انستیتو مطالعات التهاب روده و ایمونولوبیولوژی سدار- سینای و دستیاران وی موفق شده‌اند یك گیرنده مولكولی را شناسایی كنند و دریابند كه چه‌ طور این گیرنده روی سطح گلبول‌های سفید خون می‌تواند زمان حمله قارچ‌ها و تهدید از جانب عفونت‌ها را تشخیص دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گیرنده كه با مطالعه روی ساختار مولكول وراثتی دی ان آ شناسایی شده، Dectin-1 نام دارد و قادر است قارچ‌ها را شناسایی كند و سپس به گلبول‌های سفید خون دستور می‌دهد كه انرژی مورد نیاز خود را برای مقابله با عوامل بیماری‌زای مهاجم افزایش دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد كه در مراحل ابتدایی عفونت، گلبول‌های سفید خون در سرتاسر بدن و در جست‌وجوی عوامل بیماری‌زای مهاجم گشت‌زنی می‌كنند. Dectin-1 به عنوان گیرنده روی سطوح گلبول‌های سفید خون قطعات خاصی از دیواره‌های سلولی قارچی را شناسایی می‌كند و سلول‌های ایمنی را آگاه كرده یا فعال می‌كند تا برای مقابله با عفونت آماده شوند.

به گفته متخصصان، این یافته تشریح می‌كند كه سلول‌های ایمنی چه‌طور زمان تماس مستقیم عوامل بیماری‌زا با سطح آنها را تشخیص می‌دهند و بنابراین در صورت مواجهه با خطر بیشتر، فعالیت خود را برای مقابله با بیگانگان بیماری‌زا تشدید می‌كنند.

شرح این آزمایشات در مجله تخصصی نیچر منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha