شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 272665

وضع پلدختر در حالی 2ماه پس از سیل به حالت عادی برگشته که هنوز برخی از مردم سیل‌زده این شهرستان در چادرهای هلال احمر شب را به روز می‌رسانند و برای تهیه مسکن و سرپناه بلاتکلیف هستند.

مسکن؛ اولویت سیل‌زدگان پلدختر

سلامت نیوز:وضع پلدختر در حالی 2ماه پس از سیل به حالت عادی برگشته که هنوز برخی از مردم سیل‌زده این شهرستان در چادرهای هلال احمر شب را به روز می‌رسانند و برای تهیه مسکن و سرپناه بلاتکلیف هستند.

گرانی رهن و اجاره
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،یکی از شهروندان سیل‌زده پلدختر که زندگی خود و خانواده‌اش زیر چادر سپری می‌شود به همشهری می‌گوید: سیل خانه، کاشانه و همه وسایل زندگی‌ام را تخریب کرد و با خود برد. حتی از زمین منزل مسکونی‌ام اثری برجای نمانده و حالا به خاطر گرانی رهن و اجاره در تامین سرپناه وامانده‌ام.

قدرت جودکی می‌افزاید: مسئولان می‌گویند بر اساس قانون، زمین‌های منازل ما در حریم رودخانه قرار دارد و دیگر نمی‌توانیم در محل قبلی خانه‌های خود را بسازیم. حتی پرونده‌هایی هم که در بنیاد مسکن اصفهان برای دریافت تسهیلات تشکیل داده‌ایم هنوز وامی دریافت نکرده‌اند و با گذشت ۲ ماه بلاتکلیف مانده‌ایم.

خانه‌های بدون وام
یکی دیگر از شهروندان سیل‌زده پلدختر می‌گوید:‌ در خانه پدرشوهرم اجاره‌نشین بودیم، اما سیل وارد خانه شد و همه وسایل و اثاثیه مرا خراب کرد و حالا با ۲ بچه و شوهرم که مبتلا به بیماری دیابت است در چادر هلال احمر زندگی می‌کنیم.


الهه امیری توضیح می‌دهد: ابتدا بنیاد مسکن به ما گفت خانه‌های پدرشوهرم تعمیری است، اما حالا می‌گویند همه خانه‌های مسکونی و تجاری که داخل طرح حریم رودخانه قرار گرفته نمی‌توانند وام دریافت کنند.
وی که 4 انگشت دست راستش بر اثر کار با گاز پیک‌نیک در چادر سوخته است،‌ ادامه می‌دهد: با وجود هزار مشکل در چادر زندگی می‌کنیم و وسایل زندگی‌مان قابل استفاده نیست.

گرما و مشکلات بهداشتی
یکی دیگر از سیل‌زدگان پلدختر گفت: همه وسایل خانه‌ام در سیل ۱۲ فروردین ۹۸ از بین رفت. منزل مسکونی‌مان هم دیگر قابل استفاده نیست و به همین دلیل ۲ ماه است در سخت‌ترین شرایط زیر چادر زندگی می‌کنیم.


محمد شفیعی با بیان این‌که زندگی زیر چادر به‌ویژه در گرمای ۵۰ درجه پلدختر بسیار سخت است، می‌افزاید: ما در چادرها از هر نظر مشکل داریم. سلامتی بچه‌های ما به دلیل گرد و خاک و سایر مسائل بهداشتی در معرض خطر است. سرویس بهداشتی درست و حسابی نداریم و از دست پشه و حیوانات موذی در امان نیستیم.

درخواست امام‌ جمعه از مسئولان
امام جمعه پلدختر ایجاد سرپناه را مهم‌ترین مطالبه سیل‌زدگان پلدختر می‌داند و به همشهری می‌گوید: بازسازی منازل تخریب‌شده از سیل مطالبه و خواسته اصلی مردم سیل‌زده و آسیب‌دیده پلدختر است.


حجت‌الاسلام سید محسن موسوی با بیان این‌که مردم نمی‌توانند در گرمای 50 درجه در چادر زندگی کنند، می‌افزاید: مسئولان هر چه سریع‌تر عملیات بازسازی در شهر و روستاهای سیل‌زده را آغاز کنند.


وی همچنین خواستار بازسازی دیواره ساحلی پلدختر که در جریان وقوع سیل تخریب شده است، می‌شود و می‌گوید: ساخت این دیواره ساحلی یکی از دغدغه‌های مهم مردم است که باید به صورت کاملا کارشناسی و مستحکم بنا شود.


مدیر کل بنیاد مسکن اصفهان به عنوان استان معین حاضر در پلدختر هم در پاسخ به گلایه‌های مردمی توضیح می‌دهد: اکیپی از این بنیاد به عنوان استان معین یک روز پس از سیل ۱۲ فروردین ۹۸ برای انجام کارهای واحدهای مسکونی تخریب‌شده در پلدختر مستقر شد.


غلامحسین خانی با بیان این‌که 3500 واحد مسکونی در شهر پلدختر و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان در جریان وقوع سیل تخریب شده است‌ به همشهری می‌گوید: از این تعداد ۴۲۵ واحد احداثی و بقیه تعمیری هستند. با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده، 4250 واحد سیل‌زده تاکنون در پلدختر تشکیل پرونده داده‌اند که به صورت احداثی، تعمیری، مالک و مستاجر هستند.


مدیر کل بنیاد مسکن اصفهان ادامه می‌دهد: واحدهای تخریبی در شهر سیل‌زده پلدختر می‌توانند ۵۰ میلیون تومان وام ساخت، ۱۲ میلیون تومان بلاعوض ساخت، ۱۵ میلیون تومان وام اسباب، اثاثیه و معیشت و ۵ میلیون تومان بلاعوض معیشت دریافت کنند.


به گفته خانی، سقف تسهیلات برای واحدهای تخریبی در روستاهای سیل‌زده پلدختر ۴۰ میلیون تومان، بلاعوض ساخت ۱۰ میلیون تومان، ۱۵ میلیون تومان وام معیشت و ۵ میلیون تومان بلاعوض معیشت است.

 کمپ اسکان با 38 چادر هنوز برپاست

رئیس جمعیت هلال احمر پلدختر گفت: پس از سیل، یک کمپ با ۶۰ چادر روبه‌روی تالار امین پلدختر ویژه سیل‌زدگان بر پا شده بود که ۲۲ چادر از این تعداد جمع‌آوری شد و بقیه در محل کمپ مستقرند.

علی کیانی با بیان این‌که امکانات لازم از قبیل چادر، موکت، چراغ، کولر آبی و اجاق گاز در اختیار سیل‌زدگانی که در چادر زندگی می‌کنند قرار داده شده است، ‌می‌افزاید: این کمپ از روز اول به 4 حمام، 4 دستشویی زنانه و به همین تعداد سرویس بهداشتی مردانه مجهز شده و 3 تانکر بزرگ با ظرفیت هر کدام ۳ هزار لیتر برای تامین آب آشامیدنی در آنجا قرار داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha