دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 27268

یك كارشناس تغذیه گفت: آهن موجود در خرما در پیشگیری از بروز بیماری فقر آهن موثر است.

سلامت نیوز :یك كارشناس تغذیه گفت: آهن موجود در خرما در پیشگیری از بروز بیماری فقر آهن موثر است.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: خرما در گروه میوه‌ها قرار دارد و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

وی با بیان این كه هر یكصد گرم خرمای تازه حاوی 250 كیلوكالری انرژی است، افزود: عمده‌ترین مواد تشكیل دهنده خرما را كربوهیدراتها تشكیل می‌دهند به طوری كه 67 درصد از اجزای تشكیل دهنده خرما را كربوهیدرات‌ها به ویژه ساكاروز و فروكتوز تشكیل می‌دهد.

نقیایی، همچنین 5/2 درصد پروتئین، ‌5/7 گرم فیبر خوراكی، ‌یك میلی‌گرم آهن، پتاسیم، ‌ویتامین A ، ‌بتاكاروتن، ‌41 میلیگرم كلسیم، ‌57 میلیگرم فسفر را از دیگر اجزای تشكیل دهنده خرما عنوان كرد و یادآور شد: خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فیبر خوراكی در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش به خصوص سرطان كولون و نیز كاهش چربی‌های خون موثر است.

وی تصریح كرد: ‌امروزه خرما در پیشگیری از فقر آهن موثر شناخته شده است چرا كه میزان آهن موجود در خرما در هر یكصد گرم به یك میلی‌گرم می‌رسد كه این مقدار نسبت به سایر مواد غذایی مقدار قابل توجهی محسوب می‌شود.

نقیایی با اشاره به مقدار پتاسیم موجود در خرما اظهار كرد: به همین دلیل مصرف خرما، بیماری‌های قلبی-عروقی را نیز بهبود می‌بخشد.

وی با بیان این كه خرما دارای مقدار قابل توجهی ویتامین A و بتاكاروتن است، افزود: ‌ویتامین A موجود در خرما از بروز بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌كند.

این كارشناس تغذیه در پایان با تاكید بر ارزش غذایی این ماده غذایی،‌ خاطرنشان كرد: ‌از آنجایی كه خرما دارای كالری زیادی است، مصرف بی رویه این ماده غذایی نیز توصیه نمی‌شود چرا كه می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha