یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 272719

فشار خون قاتل خاموشی است که می توان با اقداماتی نظیر ورزش و تغذیه مناسب از آن پیشگیری کرد.

فشار خون بیماری کشنده اما قابل پیشگیری

سلامت نیوز: فشار خون قاتل خاموشی است که می توان با اقداماتی نظیر ورزش و تغذیه مناسب از آن پیشگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی نوعی بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

چاقی، سیگار کشیدن، رژیم های غذایی حاوی نمک و چربی زیاد، کم تحرکی، استرس و مصرف برخی داروها از جمله دلایل ایجاد فشارخون محسوب می شوند که عوارض قلبی، عروقی و کلیوی را به همراه دارد.

طبق توصیه پزشکان و با توجه به اهمیت کنترل فشار خون نیاز است افراد جامعه از سن ۲۰ سالگی به صورت دوره‌ای فشار خون خود را اندازه گرفته و کنترل کنند.
به گفته متخصصان اگر فشار خون بالا زود تشخیص داده و درمان به موقع انجام شود از عوارض آن پیشگیری می‌شود.

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با هدف شناسایی افراد و پیشگیری از عوارض فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی همزمان با سراسر کشور در سیستان و بلوچستان شروع شده و در دو بخش اطلاع رسانی و آموزش از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد و تشخیص و درمان از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر به اجرا در آمده است.

** درصد زیادی از مبتلایان به پرفشاری خون از بیماری خود مطلع نیستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس پیش بینی‌ها، ۴۰ هزار نفر در شهرهای زیر مجموعه این دانشگاه مبتلا به پرفشاری خون هستند که درصد زیادی از آنان از بیماری خود مطلع نیستند.

دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: همزمان با اجرای این طرح ۴۴۰ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۱۴ پایگاه بیمارستانی و ۱۲ داروخانه علاوه بر ایستگاه‌های سیار که در مراکز پرتردد شهرها قابل دسترسی است افراد را از لحاظ ابتلاء به پرفشاری خون سنجش و رقم فشار خون آنان را در سامانه کشوری ثبت می‌کنند.

وی اضافه کرد: هزار و ۴۷۰ نفر از کارکنان و داوطلبان سلامت این دانشگاه پس از پشت سر گذاشتن آموزش‌های لازم آماده‌اند در قالب ۵۳۷ تیم برای سنجش فشار خون گروه‌های هدف اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: افراد دچار پرفشاری خون ضمن معرفی به متخصص توصیه‌های لازم را برای کنترل فشار خون دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: پرفشاری خون به عنوان قاتل خاموش نامگذاری شده بنابراین هر گونه سهل انگاری در کنترل آن مستقیماً بر کیفیت حیات افراد تاثیرگذار است.

دکتر هاشمی شهری ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و آسیب به کلیه‌ها را از جمله عوارض پرفشاری خون عنوان و تاکید کرد: در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۴۱۲ هزار نفر دارای بیش از ۳۰ سال سن هستند که ۲ هزار و ۶۰۰ نفر آنان را زنان باردار تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: ضروری است مردم در زمان مراجعه به پایگاه‌های اندازه گیری فشار خون شماره ملی و تاریخ تولد خود را ارائه دهند تا امکان ثبت اطلاعات در پرونده الکترونیک سلامت آنان در سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) امکان‌پذیر باشد زیرا این امر به پی گیری وضعیت سلامت آنان در آینده کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در مدت اجرای این طرح علاوه بر فعالیت های رسانه‌ای تیم‌های آموزشی در مساجد و سایر مراکز جمعیتی استان حضور پیدا می‌کنند تا اطلاعات لازم به منظور ارتقاء سواد سلامت در زمینه بیماری‌های مزمن غیر واگیر را با تاکید بر پرفشاری خون به مردم ارایه دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه کارکنان دولت بخشی از جمعیت میانسال سیستان و بلوچستان را تشکیل می‌دهند دانشگاه‌های علوم پزشکی استان آماده‌اند تا در صورت هماهنگی سازمان‌ها و ادارات دولتی و غیر دولتی در خصوص اعزام کارشناسان سلامت و ارائه اموزش های لازم به این افراد اقدام کنند.

** ۱۴۷ هزار نفر در شمال استان زیر پوشش طرح سنجش قرار دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: ۱۴۷ هزار نفر در شهرهای زیر مجموعه این دانشگاه زیر پوشش طرح ملی سنجش فشار خون قرار دارند.

دکتر جواد اکبری زاده افزود: افراد می‌توانند با مراجعه به ایستگاه‌های سنجش در مراکز خدمات جامع سلامت، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی از نظر فشارخون مورد سنجش قرار گیرند.

وی گفت: ۳۲۵ ایستگاه ثابت و سیار در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زابل آماده ارائه خدمات به مراجعان هستند.



**۷۵۰ ایستگاه سنجش فشار خون در جنوب بلوچستان آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز  جمعیت بالای ۳۰ سال ساکن در شهرهای زیر مجموعه این دانشگاه را ۴۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: ۷۵۰ ایستگاه آماده سنجش فشار خون این شهروندان هستند.

دکتر مهران امینی فرد ابراز امیدواری کرد: با همراهی مردم درصد بالایی از جمعیت زیر پوشش غربالگری شوند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha