همه دودی‌ها از همان پك اول خود را بیچاره كرده‌اند؛ بعضی‌ها برای كم نیاوردن در رفاقت، یك عده برای این كه به بقیه نشان دهند بزرگ شده‌اند و یك عده دیگر به‌خاطر حشر ونشر با افراد سیگاری در خانواده و یا جمع دوستان خود را دودی كرده‌اند.

سلامت نیوز:همه دودی‌ها از همان پك اول خود را بیچاره كرده‌اند؛ بعضی‌ها برای كم نیاوردن در رفاقت، یك عده برای این كه به بقیه نشان دهند بزرگ شده‌اند و یك عده دیگر به‌خاطر حشر ونشر با افراد سیگاری در خانواده و یا جمع دوستان خود را دودی كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،برای بعضی از سربازی شروع می‌شود برای برخی از دانشگاه و حالا شاید از مدرسه. هر چه باشد همان پك اول شروع مصیبت است. سیگار اگر نكشد، سیگاری‌ها را زودتر از پا می‌اندازد. بله، عمر دست خداست اما همان خدا دستور داده با دست خود، خود را در مهلكه نیندازید.

سیگار هم تنها نیست حالا چند وقتی است كه قلیان از پای بساط پیران به دست جوانان افتاده و خانم‌ها هم در حال جابجا كردن ركوردها هستند. اگر فعلا قصد ندارید با سیگار و قلیان خداحافظی كنید این نوشته را بخوانید؛ شاید نظرتان عوض شد.

واقعیت‌های تكان‌دهنده درباره مصرف سیگار در ایران

 12 تا15 میلیون نفر در ایران سیگاری هستند.
سرانه مصرف سیگار در ایران بر اساس آمارهای داخلی چیزی نزدیک به 1050 تا 1176 نخ در سال برای هر بزرگسال است ولی آمارهای خارجی مصرف سرانه سیگار در ایران برای بزرگسالان را سالانه 764 نخ اعلام می‌کنند.


رتبه جهانی ایران درمصرف سیگاردر بین 121 کشور جهان با مصرف سرانه 764 نخ در سال شصت و هفتم است؛ پیش از ایران، انگلیس و عراق با مصرف 790 و 784 نخ در سال قرار دارند و پس از ایران نیز سوئد و کره شمالی با مصرف 751 و 714 نخ در سال قرار دارند. کارشناسان از کاهش سن مصرف سیگار در ایران به مرز 11 سالگی خبر می‌دهند.


 24 درصد مردان و 5/3 تا 4 درصد زنان در ایران سیگار می کشند.مردان سیگاری حدود ۱۲ نخ و زنان سیگاری روزانه 5/5 نخ سیگار می‌کشند.
 3 تا 5 درصد دختران در سال‌های اول دانشگاه و6 تا 8 درصد آنان در سال‌های آخر تحصیل خود استعمال سیگار را آغاز می‌کنند.


 هر سرو قلیان معادل 70 تا 100 نخ سیگار است و دود 2 نخ سیگار در یک اتاق 10 برابر آلوده‌ترین نقاط شهر تهران است.
 1/26 درصد از گروه نوجوانان 13 تا 15 سال قلیان مصرف می‌کنند. 9/31 درصد از پسران و 5/19 درصد از دختران قلیان می‌كشند.
 28 درصد از دختران جوان قلیان می‌کشند؛ نزدیک به 400 هزار نفر از زنان و دختران ایرانی، عادت به پک زدن سیگار و قلیان دارند.
 خرج روزانه سیگار و قلیان در کشور بیش از 30 میلیارد تومان است.


 سالانه حدود 65 میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می شود؛ 25 میلیارد نخ واردات رسمی، 25 میلیارد نخ تولید داخل و باقی سیگار قاچاق.
 میزان مالیات بر سیگار در ایران به مراتب پایین تر از کشورهای پاکستان، ترکیه و امارات متحده عربی است. به طوریکه این میزان در ایران 1/19 درصد، پاکستان 9/75 ، ترکیه 7/78 و امارات ۶۷ درصد است.


 سوئیس، كره‌جنوبی و امارات سه مبدا اصلی واردات سیگار به كشور هستند. سوئیس به تنهایی سهمی معادل 72 درصد از كل واردات سیگار به ایران را به خود اختصاص می‌دهد.


 گفته می شود که در صورت نبود مساله قاچاق سیگار در کشور، هر ساله ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای دولت اضافه می شد.
 سالانه 150 میلیارد تومان به جیب واردکنندگان سیگار می‌رود.


 کاغذی که در سیگارهای مصرفی در کشور سوزانده می شود، بیش از مقدار کاغذی است که برای 45 میلیون دفتر شصت برگ لازم است. بیش از بیست هکتار زمین های مرغوب زیر کشت توتون است.


 روزانه بیش از 15 میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های مرتبط با دخانیات در کشور می‌شود در کشور ما روزانه ۲۰۰ نفر و سالانه ۷۳ هزار نفر بر اثر سیگار می‌میرند؛ این آمار طی ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار مرگ‌و‌‌میر در سال هم خواهد رسید.

بعد از ترک‌ سیگار چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟

 20 دقیقه
كاهش ضربان قلب و فشار خون

 2 ساعت
پایین آمدن و بازگشت فشار خون به سطح معمولی

 12 ساعت
بازگشت سطح منواكسید كربن خون به حالت طبیعی و افزایش اكسیژن موجود در خون

 48 ساعت
خروج كامل نیكوتین از بدن و بازگشت حس چشایی و بویایی به سطح طبیعی

 72 ساعت
كاهش خطر حمله قلبی

 2 تا 3 هفته
افزایش سطح انرژی بدن و انجام ورزش و فعالیت بدنی بدون خستگی و كم آوردن نفس
 3 تا 12 هفته
بهبود خون‌رسانی و عملكرد ریه‌ها

 1 تا 9 ماه
بازسازی ریه و مژك‌ها، كاهش سرفه و تنگی نفس

 1 سال
كاهش 50 درصدی خطر انواع بیماری‌های قلبی و عروقی

 5 سال
كاهش خطر سكته مغزی در حد یك فرد غیرسیگاری

 10 سال
كاهش 50 درصدی ابتلا به سرطان‌های ریه، دهان، گلو، مری، مثانه و لوزالمعده

 15 سال
كاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در حد یك فرد غیرسیگاری

آمارهای جهانی سیگار
 تعداد افراد سیگاری را یك میلیارد و 300 میلیون نفر تخمین می‌زنند که از این تعداد یک میلیارد نفر مرد و 300 میلیون نفر زن هستند.با روند فعلی تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۱٫۷ میلیارد نفر افزایش می یابد. 80 درصد این افراد در کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند. در سراسر جهان روزانه 80 تا 100 هزار نفر شروع به سیگار کشیدن می‌کنند، که نیمی از آنها در آسیا زندگی می‌کنند.


 از هر ۲ سیگاری، یک نفر در اثر بیماری‌های ایجاد شده در اثر سیگار فوت می کند كه عمدتاً در کشورهای فقیر روی می دهد.  سیگار و تنباكو به‌عنوان دومین علل مرگ و میر در جهان شناخته شده است. سیگار سالانه جان 6 میلیون نفر در جهان را می گیرد. یعنی در حال حاضر هر 6 ثانیه یک نفر، روزانه بیش از 15 هزار نفر و سالانه حدود 6 میلیون نفر بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. با همین روند بیش از 10 میلیون مرگ تا 2020 پیش بینی می شود.


 روزانه بیش از 15 میلیارد نخ سیگار در سراسر جهان مصرف می‌شود.به عبارت دیگر هر دقیقه 10 میلیون نخ و یا 5.6 تریلیون نخ در سال. این بدان معناست که در دنیا روزانه به ازای هر ساکن کره زمین سه نخ سیگار به فروش و مصرف می‌رسد.


 سیگار عامل اصلی بیماریهای غیر واگیر همچون بیماریهای قلبی و عروقی،سرطان و عفونت های حاد ریوی است که این بیماری ها موجب 60 درصد از مرگ ومیرها در جهان است و 80 درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.


 این روزها جهان غرب هر روز مقدار کمتری سیگار مصرف می کند. کشورهای ثروتمند عادات خود را تغییر داده اند و از مصرف 38 درصد از کل سیگارهای جهان در سال 1990 به 24 درصد از آن در سال 2009 رسیده اند.

اما متاسفانه این بدان معنا است که در این مدت سهم کشورهای در حال توسعه از مصرف سیگارهای جهان به شدت افزایش یافته و در سال 2009 به 76 درصد رسیده است.


 در حالی که مصرف سیگار در بین مردان بالغ در حال کاهش است ولی در بین زنان و نوجوانان در هر دو جنس رو به افزایش است.و پیش‌بینی می‌شود در طول 20 سال آینده مصرف دخانیات در بین مردان و زنان یکسان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha