سلامت نیوز :آیین‌نامه جدید تأسیس مراكز مشاوره تغذیه و رژیم درمانی بر اساس قانون مقررات امور پزشكی، دارویی، خوراكی و آشامیدنی مصوب سال 1334 از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد.

به گزارش فارس، این آیین‌نامه در 5 فصل و 30 ماده بر اساس قانون مقررات امور پزشكی، دارویی، خوراكی، آشامیدنی مصوب سال 1334، قانون تشكیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مصوب سال 1367، ماده واحده چگونگی تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه‌های پزشكی و وابسته به آن مصوب سال 1376 و قانون سازمان نظام پزشكی مصوب سال 1383 با امضای وزیر بهداشت ابلاغ شد.

در متن این ابلاغیه آمده است، علوم تغذیه یكی از رشته‌های گروه علوم پزشكی است كه هدف آن ارائه خدمات مشاوره تغذیه و رژیم درمانی در هر یك از سطوح ابتدایی، پیشگیری، درمان و بازتوانی بیماریها از طریق ارزیابی وضع تغذیه، بررسی سابقه پزشكی و مصاحبه با بیمار، بررسی علایم بالینی،یافته‌های آزمایشگاهی، اندازه‌گیری‌های آنتروپومتری، ثبت علایم حیاتی و برآورد نیازهای تغذیه‌ای و توصیه‌های تغذیه‌ای برای افراد سالم، گروه‌های خاص و گروه‌های آسیب پذیر شامل كودكان، نوجوانان، زنان باردار و شیرده، سالمندان و بیماران است.

مشاوره تغذیه و رژیم درمانی به فردی اطلاق می‌شود كه دارای مدرك كارشناسی، كارشناسی ارشد یا دكترای علوم تغذیه رژیم درمانی از یكی از مراكز دانشگاهی معتبر داخلی و خارج از كشور باشد البته مدارك دانش آموختگان خارج از كشور باید به تأیید وزارت بهداشت یا وزارت علوم رسیده باشد.

مجوز دفتر كار مراكز مشاوره تغذیه و رژیم درمانی نیز باید پس از بررسی صلاحیت متقاضی از سوی دانشگاه علوم پزشكی مربوطه صادر شود و دریافت كنندگان این مجوزها باید بر اساس تعرفه‌های مصوب وزارت بهداشت و مطابق با مدرك تحصیلی خود فعالیت كنند و به هر متقاضی واجد شرایط فقط یك مجوز تأسیس مركز مشاوره تغذیه و رژیم درمانی داده می‌شود.

خدمات مشاوره تغذیه فقط باید از سوی دارنده مجوز ارائه شود و استفاده از نام افراد یا نرم افزارهای رژیم درمانی برای ارائه این خدمات مجاز نیست.

همچنین بر اساس این آیین‌نامه اعضای هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی دانشگاه‌های علوم پزشكی مجاز به تأسیس این گونه مراكز نیستند.

ارزیابی وضع تغذیه، محاسبه و تنظیم و تجویز رژیم غذایی برای مراجعان بر اساس نیازهای تغذیه‌ای، عادات فرهنگی، مذهبی، علایق غذایی و آموزش تغذیه به منظور ارتقای سطح سلامت از جمله وظایف این مراكز است همچنین تجویز مكمل‌های غذایی مانند ویتامین‌ها و املاح در این مراكز مجاز است. البته مشاوران تغذیه مجاز به درخواست انجام آزمایش‌های كلینیكی،‌ پاراكلینیكی و رادیوگرافی نیستند اما می‌توانند آزمایش‌های تشخیصی را درخواست كنند.

نصب اصل مجوز دفتر كار در محل فعالیت و در معرض دید مراجعان الزامی است و هر گونه جا به جایی محل دفتر باید به اطلاع دانشگاه علوم پزشكی مربوطه برسد. مسئولیت رعایت ضوابط فنی، اخلاقی و قانونی در این مراكز به عهده دارنده مجوز است و مسئولیت نظارت بر عملكرد این دفاتر نیز به عهده دانشگاه علوم پزشكی مربوطه است.

مسئولان این مراكز باید برای هر مراجعه كننده پرونده تشكیل دهند و پرونده هر مراجعه كننده نیز باید حداقل یكسال بعد از آخرین مراجعه در بایگانی مركز نگهداری شود.

بر اساس این آیین‌نامه در صورتی كه دارندگان مجوز دفاتر مشاوره تغذیه و رژیم درمانی از ضوابط و مقررات این آیین‌نامه تخطی كنند بار اول تذكر شفاهی با قید صورتجلسه در دانشگاه علوم پزشكی دریافت می‌كنند، بار دوم تذكر كتبی و بار سوم به كمیسیون ماده 11 تعزیرات ارجاع می‌شوند و تصمیمات این كمیسیون یا محاكم قضایی اعم از ابطال دائم یا موقت مجوز و تعطیل دائم یا موقت دفتر قابل اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهناز ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    با سلام. من ارشد شیمی دارم. میخام ازمون دکترا ی ازاد شرکت کنم. باچه مدرکی میتونم مجوز تاسیس مرکز تغذیه یا دفتر رژیم درمانی بگیرم؟