دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 27280

خوردن هله هوله ها توسط کودکان علاوه بر تاثیرات منفی بر دستگاه گوارش و سایر تاثیرات منفی دیگر در کودکی و بزرگسالی، موجب عدم بهبود زودهنگام آنفولانزا و ایجاد آلرژی در آن ها می شود.

سلامت نیوز :خوردن هله هوله ها توسط کودکان علاوه بر تاثیرات منفی بر دستگاه گوارش و سایر تاثیرات منفی دیگر در کودکی و بزرگسالی، موجب عدم بهبود زودهنگام آنفولانزا و ایجاد آلرژی در آن ها می شود.
 دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام این خبر گفت: پژوهشگران در یک تحقیق جدید دریافته ‌اند که هله هوله خوری و غذاهای ناسالم، مقاومت بدن در برابر آنفلوآنزای خوکی را کاهش می‌ دهد.محققان می ‌گویند: استفاده از مواد خوراکی که خاصیت ایمنی کمتری دارند و حذف کردن مواد پُرخاصیت مانند زردچوبه از رژیم غذایی روزانه، احتمال ابتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی را در افراد افزایش می دهد.

بنا بر این گزارش عادات غذایی در دنیای پیشرفته امروزی، توان بدن ما را برای مقابله با این ویروس کاهش می ‌دهند و خوردنی ‌هایی مثل پیتزا یا فست فودها حتی نمی‌ توانند ذره‌ای از خاصیت مواد غذایی سالم مانند زردچوبه که در غذاهای سنتی یافت می ‌شود را به بدن برسانند و به همین علت هیچ کمکی به تقویت سیستم ایمنی بدن نمی ‌کنند. چاشنی‌ هایی که به غذاهای سنتی افزوده می ‌شوند، اغلب خاصیت درمانی و پزشکی دارند و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند. در حالی که غذاهای پیشرفته امروزی که ارمغان کشورهای غربی هستند، فاقد این مواد ضروری هستند و در نتیجه بدن را مستعد ابتلا به بیماری ها می ‌کنند.

بر پایه این گزارش کودکانی که هله ‌هوله‌ و غذاهای آماده می‌ خورند، علاوه بر چاقی با احتمال بیش ‌تری در معرض ابتلا به آلرژی قرار دارند.

این گزارش حاکیست: محققان رژیم غذایی، جوانان روستایی آفریقایی را که رژیم غذایی سرشار از فیبر داشتند با گروهی از جوانان که در فرانسه یا ایتالیا زندگی می ‌کردند مقایسه کردند و تفاوت‌ های فاحشی بین این دو گروه یافتند: کودکان آفریقایی باکتری‌ های مرتبط با چاقی کم ‌تری داشتند و میزان اسیدهای چرب که از آسم، اگزما و دیگر واکنش ‌های حساسیت زا پیش‌ گیری می ‌کند، در آن‌ ها بیش ‌تر بود.

بر اساس این گزارش، رژیم غذایی کودکانی که در روستای بولان در بورکینافاسو زندگی می ‌کردند، مشابه با افرادی بود که هزاران سال پیش زندگی می ‌کردند. این رژیم غذایی بیش ‌تر شامل سبزیجات، حبوبات و غلات است. اما رژیم غذایی کودکان ایتالیایی بیش ‌تر شامل چربی، گوشت و شکر است. هزاران میلیارد میکروب در سیستم گوارشی انسان زندگی می ‌کنند که برای هضم غذا و محافظت از بدن در برابر باکتری‌ های بیماری ‌زا اهمیت زیادی دارند. دکتر پاولو لیونتی از دانشگاه فلورنس در این باره گفت: کودکانی که در کشورهای صنعتی زندگی می ‌کنند، غذاهایی با مقادیر کم فیبر و شکر بالا مصرف می ‌کنند که از تعداد این میکروب‌ های مفید در سیستم گوارشی می‌ کاهد. همین عامل باعث افزایش آلرژی در انسان می‌ شود. البته کشورهای توسعه یافته در نیمه دوم قرن قبلی، توانستند با استفاده از آنتی ‌بیوتیک ‌ها و واکسن ‌ها و بهبود وضعیت بهداشت با عفونت ‌ها مبارزه کنند.

این گزارش می افزاید: به همین دلیل است که با وجود افزایش عوامل بیماری ‌زا و عفونت‌ ها، این کشورها توانسته‌ اند با موفقیت از شیوع این بیماری ‌ها پیشگیری کنند. اما در عین حال این کشورها با تغییر رژیم غذایی خود و مصرف غذاهایی سرشار از چربی، شکر و گوشت مقاومت سیستم ایمنی بدن خود در برابر بیماری ‌ها را از دست داده‌ اند. به همین دلیل با شیوع عوامل بیماری ‌زای جدید که هنوز واکسنی برایشان تولید نشده است، آسیب‌ پذیری این کشورها بالاتر می ‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha