سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 27297
سلامت نیوز :یکی از شایع‌ترین مواردی که افراد سیگاری را ترغیب به سیگارکشیدن می‌کند، خستگی و احساس خستگی است كه می‌توان بر آن غلبه كرد.

به گزارش ایسنا، احساس خستگی به معنی خسته ‌شدن از یکنواختی، کسالت و تکرار است. تکرار و یکنواختی از عادت‌های قدیم شما شکل می‌پذیرد. به عنوان مثال، شما ممکن است بعد از اتمام کار روزانه و بازگشت به منزل از برنامه هر روزه و تکراری خود پیروی کنید یعنی اول غذایی بخورید، بعد مدتی تلویزیون تماشا کنید و دست آخر به رختخواب بروید. این یکنواختی نه تنها برای شما ملال‌انگیز است بلکه به نحوی از شما دعوت می‌کند که سیگار را در بخشی از این برنامه قرار دهید.

 اگر در برنامه روزانه خود سیگار را برای غلبه بر خستگی‌ها گنجانده‌اید و احساس انزوا و تنهایی می‌کنید، وقت آن رسیده است که تغییراتی در برنامه زندگی خود بدهید.

تغییر در برنامه‌های یکنواخت زندگی به شما کمک می‌کند که احساس بهتری در مورد خودتان داشته باشید و برای پرکردن اوقات فراغت از خطر افتادن به دام سیگار در امان باشید.

1- از خطر افتادن به دام سیگار زمانی که دستان شما به کاری مشغول نیستند، بر حذر باشید

آگاه بودن از این عامل خطر، شما را از روشن‌ کردن خود به خودی سیگار زمانی که دچار احساسات منفی هستید، نجات می‌دهد.

2- برنامه روزانه خود را تغییر دهید

برای حذف سیگار در برنامه روزمره، به ایجاد تغییراتی در خود برنامه نیاز است. به عنوان مثال، اگر هر روز صبح بعد از برخاستن از رختخواب مسواک می‌زنید و سپس سیگار خود را روشن می‌کنید و یک فنجان چای میل می‌کنید، این برنامه را تغییر دهید. می‌توانید بعد از برخاستن و مسواک‌ زدن، یک لیوان آب میوه میل کنید. مقداری پیاده‌روی کنید و سپس چای خود را بنوشید.

3- خود را مشغول سازید

خود را با کارهایی که امکان سیگار کشیدن را مشکل می‌سازد، مشغول کنید. این فعالیت‌ها شامل شستن ظروف، حل کردن جدول یا نوشتن یک نامه است.

4- ورزش کنید

این به معنی یک بار برنامه ورزشی رسمی نیست. به طور مثال، می‌توانید به جای استفاده از آسانسور از پلکان استفاده کنید یا در حالی که نشسته‌اید بدن خود را در وضعیت انبساط و کشیدگی قرار دهید.

5- از وضعیت‌های ناراحت‌ کننده دور شوید

اگر احساس انزوا و تنهایی می‌کنید احتمالا برای رسیدن به آرامش به دنبال سیگار خواهید رفت. برخیزید و از آن محل دور شوید، به کسی تلفن بزنید، به پیاده‌روی بروید، آشپزی کنید یا با فعالیت دیگری خود را مشغول سازید.

6- دلایل ترک سیگار را برای خود بازگو کنید

بسیاری از سیگاری‌ها به صورت ناخودآگاه سیگار می‌كشند و اگر بتوانند علل استعمال دخانیات را برای خودشان فهرست كنند، راحت‌تر می‌توانند جلوی وسوسه سیگار کشیدن را بگیرند.

7- از حمایت‌های اجتماعی بهره‌مند شوید

زمانی که احساس تنهایی و ملامت می‌کنید، نزد دوست یا اعضای خانواده بروید. به جای اینکه از سیگار به عنوان «یک دوست تسلی‌بخش» کمک بگیرید، از حمایت آنها بهره‌مند شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha