سردار اسکندر مومنی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر قرار داریم اظهار کرد: برای سالروز مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های مختلفی در استان‌ها تدارک دیده شده است که تقدیر از تلاشگران حوزه مبارزه با مواد مخدر، تببین اقدامات جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته و اعلام برنامه‌های آتی در نشست‌های خبری از جمله آنها است.

موانع تحریم‌ها برای مقابله با قاچاق موادمخدر

سلامت نیوز:سردار اسکندر مومنی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر قرار داریم اظهار کرد: برای سالروز مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های مختلفی در استان‌ها تدارک دیده شده است که تقدیر از تلاشگران حوزه مبارزه با مواد مخدر، تببین اقدامات جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته و اعلام برنامه‌های آتی در نشست‌های خبری از جمله آنها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ،وی افزود: یک اراده و خواست عمومی در جامعه در حال شکل‌گیری است و دارد به موضوعی اجتماعی بدل می‌شود و مقام معظم رهبری نیز موکدات ویژه‌ای پیرامون مبارزه با مواد مخدر دارند.


کشف ۷۵ درصد تریاک جهان توسط ایران
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به آمارهای اعلامی از سوی سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد و گفت: ۷۵ درصد کشفیات تریاک جهان، ۶۱ درصد مورفین جهان، ۱۷ درصد هروئین جهان توسط جمهوری اسلامی کشف می‌شود.

مومنی ادامه داد: در سال ۲۰۱۷، ایران ۲۱ تن هروئین کشف کرد در حالی که کل اروپا ۴ تن هروئین کشف کرده بود. در کشور مبداء یعنی افغانستان تولیدات مواد مخدر از ۲۰۰ تن در سال ۲۰۰۰ به ۹ تا ۱۰ هزار تن رسید، این در حالی است که میزان کشفیات در مبداء کمتر از ۳۰۰ تن است، ولی ایران سالانه ۸۰۰ تن کشفیات مواد مخدر دارد.


تحریم‌ها اجازه مبارزه با مواد مخدر را به ایران نمی‌دهد
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر مرز داریم، گفت: جمهوری اسلامی قصد مبارزه با مواد مخدر دارد اما تحریم‌های ظالمانه اجازه نمی‌دهد.

در مواقعی محموله‌هایی را کشف می‌کنیم که مقصد آن کشورهای اروپایی است. به آنها اطلاع می‌دهیم که چنین محموله‌هایی قرار است عبور کند و به آنجا برسد اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

مومنی افزود: کشفیات مواد مخدر بدون تجهیزات روز ممکن نیست. این سوال مطرح است که چرا باید میزان کشفیات در کشور مبداء این اندازه پایین باشد؟ علت این است که نمی‌خواهند این کار را انجام دهند.

ما احتیاجی به تشویق و تشکر نداریم اما بدانند ما به نمایندگی از جهان در توزیع مواد مخدر مبارزه می‌کنیم و کشورهای دیگر باید سهم خود را ادا کنند. بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر انسداد مرز انجام دادیم که هزینه‌های بسیاری دربرداشته است.‌

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طی ۳۰ سال گذشته ۴۱ هزار عملیات صورت گرفت ادامه داد: همچنین در این راه ۱۲ هزار تن مواد مخدر کشف و ۳۸۱۴ شهید و ۱۲ هزار جانباز و مجروح تقدیم شد. بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر از مرزهای شرقی با هزینه‌های بالا مسدود شد.


وی در ادامه مقایسه‌ای میان امریکا و ایران داشت و گفت: ۵ ‌درصد جمعیت جهان و ۲۰ درصد زندانیان جهان در آمریکا هستند که ۴۷ درصد آن‌ها مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارد. زندانیان ایران حدود ۷۰ درصد ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با مواد دارند.


مرگ سالانه بیش از ۳۶۰۰ ایرانی به دلیل مصرف مواد مخدر
وی افزود: حداقل ۲۰ میلیون آمریکایی سابقه یک بار مصرف مواد مخدر را دارند و طبق آمار موسسه‌ای در سال ۲۰۱۷، سالانه ۷۰ هزار نفر بر اثر این مواد فوت می‌کنند که این آمار در ایران در سال ۹۷ حدود ۳۶۷۲ نفر بوده است. جمهوری اسلامی هم برای خودش و هم برای دنیا مبارزه می‌کند.


۵۴۵ رشد ۱۵۵ درصدی کشته‌های اشرار
مومنی آمار کشفیات و مبارزه با مواد مخدر در دو ماه قبل را اعلام کرد و گفت: در دو ماه اول سال ۱۴۳ تن مواد مخدر کشف شد که نسبت به مدت مشابه خود ۴ درصد بیشتر است.

در همین دو ماهه ۵۴۵ عملیات و درگیری صورت گرفته که ۱۰۷درصد رشد داشته است. ۱۵۵ درصد رشد در کشته‌های اشرار داشتیم و یک نفر شهید داده‌ایم. ۵۶۷۷ دستگاه خودرو مکشوفه با ۵۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم و در حوزه سلاح مکشوفه نیز کاهش کشفیات داشته‌ایم.


پیشنهاداتی برای اصلاح قوانین مبارزه مواد مخدر
مومنی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ضرورت اصلاح قوانین حوزه مواد مخدر گفت: حتما قوانین خوب هم باید به‌روز شوند. یکی از موضوعاتی که در حال پیگیری هستیم روزآمد کردن قوانین است که باید تسهیل کننده برای دستگاه‌های اجرایی و بازدارنده برای قاچاقچیان باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا پیشنهاداتی به دستگاه‌های قانونگذار در‌این‌باره ارائه داده‌ایم که ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان، عفو برای قاچاقچیان عمده، افزایش مدت زمان نگهداری و بازپروری معتادان از جمله این پیشنهادات است که رسمی و کتبی ارائه شده است.

سه ماه مدت زمان کمی برای بازپروری معتادان است. در زمینه ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان نیز باید گفت که قبلا مصادره اموال ناشی از این جرم را داشتیم و روند طولانی دارد، در حالی که باید این روند برعکس شود و کل اموال قاچاقچی مصادره شود و بعد وی باید ثابت کند کدام اموالش ناشی از قاچاق مواد نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha