دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2730

رویا مجموعه تصاویری هستند كه در خلال شب از مغز می‌گذرند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از پایگاه خبری گایدلاین؛ امواج مغزی در هنگام خواب شكلی كاملا متفاوت با زمان بیداری دارند. در مدت یك ساعت خواب منحنی این امواج آرام و بزرگ بوده و در عین حال گره‌های چشم نیز كاملا به حركت هستند از این مراحل به بعد تغییری ناگهانی در نوع خواب و نیز امواج مغزی حاصل می‌شود.
بنابراین گزارش؛ اكثر عضلات بدن سست و فعالیت مغز نیز افزونتر می‌شود حرارت داخلی مغز بالا رفته و خون بیشتری به داخل آن جریان می‌یابد، ضربان قلب بطور ناگهانی شدید شده و گره‌های چشم حركتی سریع و مقطع پیدا می‌كند. در چنین حالتی اگر شخص را از خواب بیدار كرده و از او بپرسند كه آیا خواب می‌دیده است یا نه، جواب مثبت می‌دهد و حتی قادر است جزئیات خواب خود را نیز توضیح دهد. این حالات مجموعه مراحلی هستند كه هر شب در خواب رخ می‌دهد.
این گزارش حاكیست؛ امروزه ثابت شده است كه انسان در شب 2 ساعت تمام و 5 بار كامل خواب می‌بیند كه این 5 بار هر كدام 20 دقیقه با فواصل زمانی بین یك ساعت تا یك ساعت و نیم طول می‌كشد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد كه به احتمال زیاد برخلاف تصور بسیاری از دانشمندان در تمام مدتی كه انسان خواب است مغز در حالتی نیست كه بتواند استراحت و بیكاری مطلق داشته باشد.
یادآوری می‌شود، امروز بیشتر روانشناسان متفق‌القولند كه رویاها علامتی دارند و عبارت از مجموعه علایم و نشانه‌ها، اشخاص مكان‌ها و ناراحتی‌هایی است كه شخص در هنگام بیداری با آنها مواجه می‌شود. بنابر عقیده ریگونه فروید كاشف تجزیه و تحلیل روانی ریاها می‌توانند سمبل عقده‌های باز نشده ضمیر ناخودآگاه باشند و با وجودیكه تحقیقات وی در مورد رویاها بسیار ارزنده بود اما پژوهش‌های اخیر تغییرات زیاد در آنها داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha